Петак, 22.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Ускоро лакша замена оштећене робе

(Фото А. Васиљевић)

У Скупштини Србије у току је расправа о предлогу Закона о заштити потрошача, а министарка трговине, Татјана Матић каже да ће трговац морати на основу тог закона, на пример, да докаже да је обућа, односно роба неадекватно коришћена.

Министарка објашњава за РТС на који начин је предвиђено да се ван суда договарају трговац и оштећени потрошач, колике казне прете трговцима за кршење закона, хоће ли бити лакши пут за замену оштећене робе, преноси Танјуг.

У Србији је прошле године било више од 22.000 потрошачких приговора, од чега су вансудски решена само два случаја.

Једна од најзначајнијих новина, која се намеће трговцима јесте да ће морати да учествују у вансудским споровима са купцима.

Матићева је рекла да пракса вансудског поравнања трговаца и потрошача постоји у земљама ЕУ и да ће обавеза трговаца да учествују у том процесу побољшати статистику.

„Заштита потрошача је до сада била у већини случајева усклађена са директивама ЕУ, али сад идемо на потпуно усклађивање. Суштина је да се потрошачу пре него што уђе у судске трошкове кроз медијацију омогући да дође до споразумног поравнања са трговцем”, рекла је Матићева.

Према њеним речима, постоји законска обавеза трговца да учествује у вансудском поравнању, тако да ако то не жели, казна је 50.000 за правно лице, за одговорно лице у правном лицу 8.000 динара, а за предузетнике 30.000 динара.

Напомиње да су казне у судској пракси од 300.000 до чак два милиона динара.

„Оно што ће свакако натерати трговце да учествују у вансудском поравнању су законска обавеза и казне”, нагласила је и додала да посао медијатора неће бити да натера трговца већ да посредује између трговца и потрошача, а натераће га прекршајни налог и казна која мора да се плати.

Матићева је прецизирала да Закон ступа на снагу три месеца од објављивања у Службеном гласнику и у периоду од годину дана успоставиће се механизам вансудског поравнања и механизам наплате.

Сваки пети приговор односи се на куповину обуће. Рекламације су углавном одбијане.

„Овај закон је настао као последица анализа ефеката закона из 2014. Имали смо огроман број притужби, мало решених спорова. Многе притужбе трговци одбијају као неосноване. То више неће бити могуће, јер ће трговац морати да докаже да је обућа, односно роба неадекватно коришћена”, истакла је министарка Матић.

Често се дешавало да трговци одбијају рекламацију јер производ нема оригиналну амбалажу, што је такође, како каже, овим законом регулисано.

Велика новина је забрана позивања телефоном, оглашавања факсом или електронском поштом од стране трговаца који нуде робу.

Министарка је објаснила да ће се успоставити регистар „Не зови” и сви потрошачи који не желе, моћи ће да дају код својих оператера своје податке да не желе такве позиве, међутим, потребно је да грађани, ако су дали сагласност трговцима за позиве да и тамо пријаве да не желе више да их позивају.

Напомиње да су овим законом обухваћене и декларације које морају бити доступне свим грађанима.

Када је реч о мајсторима, они ће прво морати да процене да ли ће поправка коштати више од 5.000 динара и ако је скупља од те суме морају да направе предрачун.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Trgovac
Još jedna bajka... Trgovac nije stručan da daje ocenu o neadekvatnom korišćenju obuće, pa zato posle reklamacije ima rok od 14 dana da je pošalje registrovanoj firmi (recimo Jugoinspektu) na procenu. Šta oni kažu, tako trgovac i postupa. Naravno da ima slučajeva da se obuća vrati posle par dana sa željom za povratom novca, vidljivo nošena na nekoj žurci ili svadbi, ali sa pretnjama i pitanjem da li trgovac zna ko je ta osoba i podignutim tonom usred radnje.
Vojislav
Ova ministarka je baš posvećena svom poslu. Bravo.
Zoran
Dzaba vama zakoni, kad nema dogovora izmedju prodavca i kupca. U Americi je to reseno na nivou kupac-prodavac. Recimo neki dozvoljavaju da se roba vrati do nekog perioda, drugi da se placa 20, 10% ako vratis (takvi slucajevi su retki). Drzava se mesa vrlo retko i mesa se tako sto se ti zalis BBB(Better Business Bureau), oni kontaktiraju njega i on ti onda odobri u 99.99% slucajeva to sto si hteo. Samo to prijavljivanje BBB-u je veliki minus za prodavca i to svi izbegavaju.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.