Понедељак, 18.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Српски „мигови 29” разнели мете изнад Црног мора

Како су пилоти и техничко особље 101. ловачке авијацијске ескадриле прелетели у бугарску базу код Пловдива и на полигону „Шабла” извршили гађање циљева у ваздушном простору
Пламен под крилом – тренутак лансирања ракете ваздух–ваздух са „мига 29” (Фото Војска Србије)

Тек што би, при брзини од око 700 километара на сат и висини од око 4.500 метара, прелетели морску обалу, пилоти „мигова 29” Војске Србије укључили би системе наоружања, захватали мету и са удаљености око 20 километара лансирали ракете које су их погађале. Тако је изгледао сам чин гађања циљева у ваздушном простору у Бугарској, на полигону „Шабла” изнад Црног мора, које је изведено током минулих септембарских дана.

Наши пилоти полетали су из бугарске базе „Граф Игнатијево” код Пловдива, а затим прелетали око 350 километара до Црног мора, где их је, са поменутог полигона, који се налази у широј околини Варне, бугарски официр за навођење усмеравао према циљу, што је један од начина деловања ловачке авијације. Све радње везане за употребу наоружања и гађање извођене су искључиво изнад мора. У суседну земљу прелетела су три „мига 29”, пилоти и техничко особље, а гађање је обављено ракетама ваздух–ваздух типа Р-60 и Р-73 са инфрацрвеним навођењем.

О томе како је изгледало гађање и њихов боравак у Бугарској, разговарали смо с пилотима 101. ловачке авијацијске ескадриле „Витезови”, из састава 204. ваздухопловне бригаде стациониране на аеродрому „Пуковник-пилот Миленко Павловић” у Батајници. У приземној згради, седишту ескадриле, испред које је препознатљиво обележје – усправљено крило авиона, затичемо капетана прве класе Богдана Ковачевића, капетана Петра Стефановића, капетана Димитрија Станковића и поручника Бошка Марковића.


Пилоти (слева) Димитрије Станковић, Богдан Ковачевић, Петар Стефановић и Бошко Марковић  (Фото М. Галовић)

Они су најмлађи пилоти ескадриле „мигова 29”, углавном минулих година набављених авиона чија је модернизација у току. Ови официри, који ће у наредним годинама бити узданица ловачке авијације Војске Србије, извели су гађање циљева у ваздушном простору у Бугарској, што је круна обучавања пилота надзвучне авијације чији је основни задатак заштита ваздушног простора.

– У Бугарску смо прелетели у групи, поштујући међународна правила која је прописала Међународна организација цивилне авијације (ICAO) – каже капетан прве класе Ковачевић.

На војном аеродрому у Пловдиву, како каже капетан Станковић, лепо су их дочекали. Штавише, добро су се разумели говорећи на српском и бугарском, на енглеском би се споразумевали ако би нешто „запело” у комуникацији.


Припрема „мига 29” ВС за гађање циљева у ваздуху на бугарском аеродрому код Пловдива (Фото Војска Србије) 

То је заправо био већ други пут ове године да су тамо, први пут су у бази „Граф Игнатијево” боравили у јуну. Тада је вежба, током које је требало да се обави гађање, прекинута након удеса бугарског „мига 29”. Бугарска авијација наставља с употребом ових авиона, а у току је процес набавке америчких Ф-16 и обучавања на њима.

Пилоти Ратног ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије у разговору за „Политику” истичу допринос техничког особља, будући да су авиони и ракете, далеко од матичне базе у Србији, функционисали како треба. Уочи почетка вежбе наши пилоти су, превентивно, упознати с начином и процедурама спасавања на мору.

Како објашњава поручник Марковић, над Црним морем гађане су падобранске мете које би на одређеној локацији испустио бугарски јуришни авион „сухој Су-25”, који би затим напустио то подручје. Мета светли, исијава топлоту (попут мотора „непријатељског” авиона), што омогућава гађање ракетама с инфрацрвеним навођењем.


Пилоти Бошко Марковић Петар Стефановић (Фото Војска Србије) 

– На лету до мора били смо на вези с бугарском војном контролом лета, наша комуникација се одвијала на енглеском језику. Залазили смо од 20 до 40 километара над море и обављали гађање – каже поручник Марковић.

Његов колега капетан Стефановић објашњава да је, по приласку циљу, гађање обављано искључиво по наређењу официра за навођење који се налазио на самом полигону у Шабли.

– План гађања је у Бугарској испуњен сто одсто – истиче капетан Стефановић.

Наши пилоти „мигова 29” су на повратку у Србију прелетели у групи из базе „Граф Игнатијево” на матични аеродром у Батајници. Ваздушним путем, транспортним авионом Ан-26 и хеликоптером Ми-17, вратило се и техничко и остало особље.


Уочи полетања према обали Црног мора (Фото Министарство одбране)

Пилоти „мигова 29” настављају редовну обуку у Србији, непрекидно извршавајући задатке такозване дежурне паре, параавиона и пилота спремних у сваком тренутку да полете и заштите ваздушни простор наше земље. На домаћим полигонима су увежбавали, и увежбаваће, дејство по циљевима на земљи невођеним ракетама и авио-бомбама, а ако све буде по плану, за две године ће они, а тада можда и неко од млађих колега, захваљујући доброј војној сарадњи с Бугарском, бити у прилици да поново гађају циљеве изнад Црног мора.
 

Коментари8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Mile Rad
Bugari ponovo vezbaju sa nama, a ranije ove gonine njihov Mig je bio oboren raketom. Poverljiv neki narod.
Đorđe
Bravo. Ono što se uočava, je da kuburimo sa kadrom u lovačkoj avijaciji. Raketira jedan poručnik !? Gde su poručnici (mladost) !? Loša je situacija i sa aviomehaničarima, a da o inženjerima ne pitam!
Budimir
Bilo bi bolje na KIM ?
Peca Milivojević
Kako to: Srbija nema ni dvadesetak borbenih aviona a ima ni manje ni više nego 101 eskadrilu?!? Da nije neko pogrešio pri brojanju?
Јарило
Не разумете се много у војно означавање, рекло би се.
JOVAN
Srbija bre

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.