Среда, 20.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Нови кинески авион Ц919 конкуренција „Ербасу” и „Боингу”

До краја године испорука прве летелице из серијске производње. – Долет овог ваздухоплова је око 5.500 километара, а моћи ће да превезе до 168 путника
Прототип путничког авиона Ц919 (ЕПА-ЕФЕ/Xi Li)

Први авион Ц919, који би у комерцијалну употребу требало да уђе до краја године, налази се у завршној фази склапања на производној линији фабрике „Комак” (COMAC – Commercial Aircraft Corporation of China) у Шангају. Како ових дана извештавају кинески и светски медији, очекује се да ће до краја године произвођач добити неопходне сертификате за авион, али и његову серијску производњу, па би први Ц919 у истом периоду могао бити испоручен купцу, авио-компанији „Чајна истерн ерлајнс”. Представници кинеских цивилних ваздухопловних власти обишли су фабрику „Комак” и упoзнали се с детаљима производње новог авиона, при чему су посебну пажњу посветили композитним материјалима уграђеним у Ц919. Поменути авио-превозник наручио је пет авиона овог типа и они ће бити стационирани на аеродрому у Шангају, одакле ће, у почетку, летети на домаћим линијама према великим градовима као што су Пекинг, Гуангџоу, Ченгду и Сјамен.

Кина је и до сада правила путничке авионе, али овај ваздухоплов је велики и значајан технолошки искорак. Очекује се да ће Ц919 бити ривал најпопуларнијим моделима „Ербаса” и Боинга” као што су А320 и Б737.

– Финализација Ц919, производа „Комака”, прекретница је у овом деценију дугом програму, али и у односу на ривалске моделе „Ербаса” и „Боинга” – јавља Ројтерс.

И технички подаци указују да ће овај авион бити конкуренција популарним летелицама А320 и Б737. Долет Ц919 је око 5.500 километара, а моћи ће да превезе до 168 путника. Крила и труп авиона је самостално развио „Комак”, али је овај произвођач, према расположивим подацима, сарађивао са западним компанијама (француским и америчким) када су у питању пилотска кабина и мотори.

Требало је да авион буде у употреби још 2016. године. Међутим, технички проблеми, тешкоће у снабдевању, па и пандемија вируса корона утицали су да дође до петогодишњег одступања од првобитних планова. Пре првог серијског авиона, на коме је почело да се ради крајем 2019. године и сада је у завршној фази склапања, направљено је шест прототипа на којима су обављена сва неопходна тестирања. Први прототип завршен је 2015. године, а први пробни лет изведен је две године касније.

Лин Џиђе, аналитичар и колумниста „Карнока”, једног од најважнијих кинеских сајтова посвећених цивилној авијацији, за „Чајна дејли” истакао је значај тренутка комплетирања првог авиона Ц919.

– То указује да је овај домаћи авион пред званичним уласком на комерцијално тржиште – каже Лин.

Међутим, професор Универзитета у Вормсу Тобијас Гроше, експерт за ваздушни саобраћај, за „Бизнис инсајдер” изјавио је да кинески путнички авиони неће ускоро бити конкуренција западним произвођачима. Ипак, друга и трећа, побољшана генерација тих авиона – могла би то да буде.

– На крају крајева, то је економско питање. Ако је кинески авион ефикасан и безбедан, не видим разлог због ког га западне компаније не би користиле – каже овај немачки стручњак.

Први прототип завршен је 2015. године, а први пробни лет изведен је две године касније. (ЕПА-ЕФЕ/Xi Li)

Уосталом немачки национални превозник „Луфтханза”, не користи само „Ербасове” и „Боингове” авионе већ и летелице које је произвео канадски „Бомбардије” (однедавно послује као део „Ербаса”) и бразилски „Ембраер”. И Руси су својевремено покушавали да продру на западно тржиште својим регионалним путничким авионом ССЈ100 („сухој суперџет 100”), што им је накратко, и у мањој мери, успело.

Ц919, као и већина савремених путничких авиона, има два мотора, по један испод сваког крила, што је данас класично конструкторско решење. „Комак” у свом програму има још један, мањи млазни путнички авион. Реч је о АРЈ21, који подсећа на легендарни ДЦ-9 (тачније, његову савременију варијанту МД-80, која се склапала у Кини), и има два мотора у репном делу. Произвођач инсистира на томе да се ради о аутентичном дизајну.

Ипак, то је био почетак уласка Кине у свет савремене путничке авијације. Време Ц919 ускоро долази и о томе довољно говори велика заинтересованост за ову летелицу. Медији су објавили да је произвођач до сада евидентирао наруџбине и интересовање за 815 ових авиона од стране 28 компанија. Предњаче кинески авио-превозници, као што су, уз већ помињани „Чајна истерн ерлајнс”, „Чајна саутерн” и „Ер Чајна”.

Да ли су ови планови реални? Ако се погледају потенцијали кинеског тржишта, свакако јесу. Очекује се да ће током следећих двадесет година тамошње авио-компаније купити невероватних 8.700 авиона.

– Према прогнози „Боинга”, потенцијал тржишта путничких авиона је огроман. Тренутно, тржиштем владају „Боинг” и „Ербас”. Међутим, предстојећа испорука првог авиона Ц919 говори да је „Комак” понудио нова решења и већи избор за авио-превознике – објашњава ваздухопловни аналитичар Лин.

И то није крај амбиција Кине, која традиционално игра на дуге стазе. Увелико је у току рад на развоју авиона ЦР929, и то у сарадњи с руском ваздухопловном индустријом. Реч је о дуголинијском авиону, који би на светском тржишту могао да угрози доминацију „Ербасових” и „Боингових” модела А330 и Б787. Кина је са закашњењем ушла у електронску индустрију, а данас је у светском врху. Да ли ће тако бити и у свету путничке авијације?

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Sima
Kina je napravila istorijski presedan poslali su rakete ka Marsu pre nego sto su napravili putnicki avion ali nista manje uspeh tog aviona a medjunarodnom trzistu zavisi od motora tj buku koju emituju od cega ce zavisiti da li ce moci da leti van Kine. Rusi koji su daleko ispred Kine u razvoju avijacije nisu uspeli da naprave dovoljno tih motor te su mislim (???) odustali od proizvodnje putnicke letilice.
ЗБ
Руси нису одустали, направили су још бољи авион МС-21 и моторе за њега.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.