Понедељак, 18.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Кристо је подмладио Тријумфалну капију

Заробљене форме уливају осећање вечитог мира и пред победама и пред смрћу, траже један нов осврт на победничку прошлост
Тријујмфална капија у новом руху (Фото: EPA/Ian Langsdon)

Специјално за „Политику”

Историја Тријумфалне капије је оживела, као млада у новом руху, од сребрне тешке свиле. Заробљене форме уливају осећање вечитог мира и пред победама и пред смрћу, траже један нов осврт на победничку прошлост, чији су натписи, барокне скулптуре ишчезли у наборима. То је заиста велики пакет, пакет у коме се чувају сећања на време победа Првог и Другог светског рата, спортске победе. Све победе су у овом пакету.

Кристо, уметник по чијој жељи је ово урађено шест деценија након оригиналне идеје, иначе познат по монументалним радовима паковања великих зграда или локалитета, које је деценијама радио са супругом Жаном Клод, подмладио је Тријумфалну капију, донео јој снагу свог личног виђења и дах нашег времена.

Капија победе је подигнута на првом правом путу у Француској, између Версаја и Лувра, који је изградио Луј Четрнаести. Наполеон је почео да гради овај славолук 1806. да би градња била завршена 1836. Наполеон никада није видео симбол својих победа (преминуо je 15 година пре завршетка капије), као што ни Кристо није видео изведбу своје инсталације (преминуо прошле године). Судбина уметничког дела иде својим путем, независно од судбина уметника. Дело почиње да живи свој живот.

Посмртне кочије Виктора Игоа су испод сводова Тријумфалне капије почеле свој пут ка Нотр Даму. Поворка од два милиона људи је испраћала Виктора Игоа. Победе бициклиста, фудбалера се славе овде уз шампањац. Капија победе је национални симбол где се данас окупе млади и стари да протестују, траже правду.

То је историјско место где кључа живот, зато и није необично што је Кристо градио тај пројекат са Жаном Клод пуних 60 година. Кристоове замисли су прво цртеж, пројекат, темељно нацртане све фазе инсталације. Студиозно је цртао све своје пројекте, јер је то материјална подлога за реализацију. Остаје као трајни документ који је у исто време и упутство за будуће реализације. Аскетски, креће у цртање. Поставља мале јастучиће на колена (оне које носе бициклисти да се не повреде), ставља шлем, узима оловку и лењир и клечи пред великим папиром на поду, повлачи прву линију предано.

Кристо и Жана Клод су улагали још више енергије у комуникације да би се њихово дело реализовало. То су дискусије, расправе са владајућим кворумима које трају деценијама, иако све финансирано продајом цртежа. Колико упорности, колико снаге да би се објаснило зашто желе да изведу пројекат. Бундестаг је „упакован” после 23 године преговарања.

Поезију простора носе тоне метала, километри текстила, нестварне количине материјала, који заробе пејсаж са љубављу. Натприродне димензије велова, сунцобрана конструкција (у Јапану и Калифонији) уносе немир, у исто време та „надприрода” уједињује људе свих поднебља, чини живот и време важним.

Посебно ме је дирнуло када је Кристо у јеку инсталација плутајућих стаза по језеру у Италији уз велико невреме, кише, тражио од једног сарадника да му скрати маказамa трепавице. Сцена је јако лепо снимљена. Кристо сече беле мале трепавице, можда да се ослободи те велике тензије и страха да се нешто не догоди непланирано, да се не догоди крах или да неко не настрада. Тензија реализације је у свакон новом пројекту иста кад се ради о инсталитању тона текстила (драперије су димензија 50 метара).Читава екипа стручњака је ангажована, а све је инвестиција самог уметника.

Тријумфална капија ће се памтити поново по Кристу и Жани Клод, понеће победу једне уметности, једног јединственог израза.

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milan Matić
Krpama prekrili predivne skulpture. Gde ode francuska kultura?
Zalosno bezvredno
Clanak pun neobjektivnosti i odusevljenja sakrivanjem (unistavanjem) umetnosti. Uz dva detalja koji pokazuju neznanje i tendencioznost autorke. 1. Na Trijumfalnoh kapiji nisu barokne skulpture. Barok je stil koji je nestao davno pre 1936. godine. Ali za nju, sva realnost u umetnosti je "barokna" (zastarela i nakazna). 2. Da, Viktora Igoa je ispratilo dva miliona Francuza. Pitanje: koliko ljudi ce ispratiti ove moderne "umetnike" kojima se ni ime ne pamti?
Dr Zoran Markovic
Tekst u slavu sakrivanja lepota iz proslosti. Ono sto je uradjeno pre naseg vremena, a sto je lepo i vredno, po autorki teksta treba sakriti. Zasto? Da li nam je lepota stetna? Ili zato sto danasnji umetnici nisu u stanju da stvore nesto tako, pa sve lepo treba sakriti, da se oni ne bi osecali malima, kao sto jesu? Lepota kojoj se divi je paket - jer u paketu moze biti sve i svasta. Da li i mi treba da se divimo paketima, umesto umetnosti i lepoti? Ona moze, ako zeli. Ja ostajem kod prave lepote
Jagodinac
nego da ga pozovemo u Srbiju da platnom prekrije spomenik Zahvalnosti francuskoj na Kalemegdanu? Moze crno platno a moze i crveno. I da ga ne skida.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.