Уторак, 26.10.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Свет ће и даље бити јадан и пун бременитости

Најплодоноснији сам био у овом вакту короне. И неке моје колеге такође. Затворим се у атеље и радим, изађем понекад у свет, каже сликар Миомир Мишо Вемић
(Фото: Марија Вемић Абрамовић)

Две летошње изложбе, у Модерној галерији у Будви и „А” галерији у Никшићу, које су трајале више од три месеца, представљале круну вишедеценијског стваралаштва сликара Миомира Миша Вемића који важи за једног од најбољих црногорских сликара данашњице. Иза Вемића је више од 50 самосталних и више стотина колективних изложби. Овај уметник особеног дара важи за изразитог фигуративца, чије радове одликује снажан колорит. Његов ликовни свет чине коњи, животиње које су надахнуле ликовне великане попут Микеланђела и Жерикоа.

– Фигура коња је фасцинантна, не само због визуелне атрактивности, него и због симболике коју ово биће носи у себи. То је хтонска и демонска димензија у једном бићу. Ерос и Танатос. Само уметници који су заражени хипосом могу то да осете и транспонују у дело које ће привући пажњу, без да то буде гола анималистичка представа. Леонардо, Микеланђело, Донатело, а и многи уметници пре њих, носили су у себи стремљење да прикажу ово биће до нивоа божанства, схватајући ваљда улогу коју је ова врста имала у стварању света, онаквог каквог га данас имамо. Тема коња коју обрађујем ушла је у мене из баналне стварности пуне ружноће, нагомиланог беса, из света контаминираног разним пошастима – каже уметник.

Код њега се, беседи наш саговорник, дешава све из потребе, виђење спољнег и продуковање унутрашњег. Слика коња онако како га види,  као експлозивну фигуру, а настоји да остане фино и једноставно биће, саткано од племенитости. Има потребу да га сведе на људску димензију. То биће га веже за детињство, и постало је арматура његових сећања. Све се записује у глави, а он настоји да те записе остави иза себе.

Миомир Вемић никад не прави скице, јер се плаши да би му слике биле мртве. Његовим платнима дефилују коњи: атови и вранци, али и чувени Букефал, кога је јахао Александар Македонски. У својим радовима укршта и два тела и узора лепоте: коња и жене.

– Тамо где превелика енергија фигурира на сликама, доводећи ситуацију до демонске, појављује се жена, као пандан, као нешто што смирује ситуацију, и то је био чест мотив свих великих мајстора сликарства који су се бавили овом темом. Никад не размишљам док сликам какав ће слике производити утисак код посматрача. Има у њима доста еротике. Неко је рекао да је уметност без еротике јалова – вели Вемић и додаје:

– Скице никад не правим кад почињем да сликам, јер ти директни удари на платну су пресудни, и кад год почињем да стварам, имам осећај да полако ослобађам експлозив који се нагомилао у мени. Духовни укус се гради искуствено, упијајући све оно што ми се чини најбољим по моје сопство. Неко је рекао: „Нека ме ништа не мимоиђе.” И то је добро речено, а на мени је шта да задржим, како бих се градио. Некако све примам и дајем срцем. Мада срце није увек чисто, али је искреније него мисао, него глава. Главом се може манипулисати, а срцем не. Глава није чувар тајни, него срце. Оно је извориште и исходиште духовности. Доста мојих слика и изложби носи назив „Реакција на празнину”, уз нумерисање. Такође празнина у души може да буде узрочник великих стварања. Из празнине је настао Велики прасак, и примарни крик, такође.

О Миомиру Мишу Вемићу писано је и у књизи „Коњ као симбол у европској уметности” Универзитета у Инстанбулу, аутора др Ерола Залдира који је описао стваралаштво великана у ликовној уметности, којима је кроз историју коњ био мотив. Једна од Вемићевих слика нашла је своје место и у колекцији писца Орхана Памука.

– Гелсим универзитет из Истанбула је заправо објавио монографију уметника из целог света који су током последњих 200 година сликали коње. Велика ми је част била, и изненађење, кад сам добио књигу из Турске, са универзитета коју је потписао др Ерол  Залдир, уврстивши ме тако у 80 бесмртника, међу којима су Пикасо, Шагал, Матис…  Да још поменем Орхана Памука, у чијој се колекцији налази мој рад, што ме чини поносним. Великан је то.

Уметност је увек била непредвидива. За Вемића је уметност „и бег и лек”.

– Технолошки развој и тржиште изискује све већи број пропагандног материјала чија је продукција уносна. Нажалост многи даровити људи запостављају свој дар, правдајући се социјалним проблемима, тако потискујући духовно пред визуелним. Мислим да ће се уметношћу у скорије време бавити само привилеговани. Бојим се да ћемо тако ући у сферу ларпурлартизма. Један познати македонски писац је рекао да је читав живот човеков подређен једном циљу, повратку кући свога оца. Стога мислим да јесте уметност бежање у властито сопство, и покушај спасавања истог, а истовремено има и повратну улогу. Усмерити гледаоце и поштоваоце у истом смеру – каже Вемић и у исто време открива како слика данас:

– Свако време има своје бреме. Кад бих знао да ће се ово некад звати „стара добра времена”, не би ми било толико тешко. Али ношење сопственог крста може да буде, а и јесте велики благослов. Најплодоноснији сам био у овом вакту короне. И неке моје колеге такође. Затворим се у атеље и радим, изађем понекад у свет, и то је то. Свет ће и после короне изгледати другачије, свакако, као и после сваке „куге” у прошлости. Делимично залечен, али и даље јадан и пун бременитости.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.