Субота, 04.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Недостатак чипова зауставио испоруку аутомобила

Нова возила чекају чипове са Далеког истока (фото ЕПА ЕФЕ -Т.В.)

Велики број аутомобила познатих светских произвођача остао је „заробљен” у процесу производње због недостатка чипова који се производе на Далеком истоку, јер је током пандемије скочила тражња за њима за производњу беле технике, лап топова, мобилних телефона, а тај феномен, како кажу саговорници Танјуга, тренутно не утиче на производњу у крагујевачком Фијату.

Председник Самосталних синдиката металаца Србије Зоран Марковић каже да је до застоја у производњи дошло и код Џенерал Моторса, Форда, Тојоте и скоро свих светских произвођача аутомобила.

„У аутомобилској индустрији настао је велики проблем због недостатка чипова полупроводника, јер је велика потражња за њима у другим гранама - бела техника, лап топови, мобилни телефони, а представници аутомоблиске индустрије, који су највише користили те чипове, сматрали су да ће их бити и нису наручили на време, међутим, корона је довела до тога да је на тржишту настала велика несташица чипова”, рекао је Марковић за Танјуг.

Истиче да велики број мултинационланих компанија тражи додатне дане плаћеног одсуства за своје раднике због застоја у производњи, наводећи да нису сигурни да ће до адекватног решења за тај проблем доћи чак ни следеће године, а да у великој мери зависи од престанка короне.

Оваква ситуација, уз друге појаве на тржишту као што су скок цена хране и енергената, додаје Марковић, могла би да доведе до смањења потражње и производње аутомобила у Србији и региону.

„Без хлеба и струје се не може, али без аутомобила се може, зато се ми плашимо да може доћи до смањења тражње за аутомобилима”, рекао је Марковић.

На питање да ли се овај светски феномен одразио и на производњу у крагујевачком Фијату, Марковић каже да је већ неко време производња у тој фабрици смањена, што због пандемије, што због смањене тражње за фијатом 500Л.

Марковић наводи да је једино решење за Фијат у Крагујевцу почетак производње новог модела, о којем се дуго година прича, те изразио наду да ће се то догодити у скорије време.

„Оно што је охрабрујуће за нас јесте да нема најаве за затварање фабрика, дали су обећање и у Италији и у Француској да ће производња моћи да се настави”, рекао је Марковић,

Додао је да би то значило просперитет за ту фабрику у наредних пет година, јер се нови модел у том периоду увек добро продаје.

Економиста Љубодраг Савић оцењује да произвођачи аутомобила тренутно плаћају цену претходног успеха, односно процеса глобализације, који се дешавао у последњих неколико година.

Објашњава у изјави за Танјуг да су произвођачи аутомобила пре неколико деценија вукли логичне економске потезе односно производили делове тамо где је било најјефтиније, а то је Далеки исток, док су поједини и пласирали највећи део аутомобила управо у тој регији.

„То је рационална економска одлука, да идеш тамо где пласираш производе и где се производе неки њени делови”, рекао је Савић и додао да су тиме произвођачи аутомобила постали везани за то тржиште.

Међутим, дошло је до тога да се повећала тражња за техником - мобилним телефонима, лап топовима и другим уређајима, те су се тако брже модернизовали и тражили чипови за тим уређајима, с тога су водећи произвођачи чипова у свету, прилагођавајући се новим трендовима, одлучили да ће им продаја чипова за технолошке уређаје донети већу зараду.

„Докле год су се ти чипови могли набавити на Далеком истоку, такви какви су били потребни аутомобилској индустрији, то није био проблем. Када је дошло до пандемије, када су покидани глобални ланци снабдевања, када су границе већине земаља света биле затворене, када није радио бродски и авио превоз или је отежано радио, све је то повећало трошкове производње и европске земље, пре свега, Немачка која производи половину аутомобила у Европи, нашле су се у великом проблему”, навео је Савић.

Због недостатка чипова велики број аутомобила остао је на плацевима несклопљен и то је, истиче Савић, велики проблем у овом тренутку за аутомобилску индустрију Европе који не може да реши, јер није могуће „преко ноћи” направити фабрику која ће да замени те чипове.

Савић сматра да ова криза у аутомобилској индустрији неће утицати на производњу у Фијату пошто Фијат има друге проблеме.

„Ми очигледно немамо проблема са чиповима, већа са производњом. У најбоље време, пре неколико година, извоз Фијата је био 1,5 милијарде евра, а производња аутомобила је била око 145.000 и 155.000 аутомобила годишње. Ако сам добро испратио, а врло је тешко доћи до релевантних података о производњи у Фијату, производња је спала на 10.000 и 20.000”, навео је Савић.

Каже да је то симболична производња и да радници у Крагујевцу више иду на принудни одмор, него што раде.

Савић каже да Фијат нема купце за тај модел аутомобила, који је већ застарео и да је за фабрику у Крагујевцу једино решење нови модел о којем се годинама прича.

„Овај феномен у глобалној аутомобилској индустрији неће се одразити на смањење производње у Фијату, јер је она већ довољно ниска, а и не бих рекао да ће цене аутомобила због тога расти”, закључио је Савић, преноси Танјуг.

Коментари8
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

anonimus
A zasto su onda cene polovnjaka skocile, ako je potraznja manja? Posto sledeci tehnicki tesko da cu proci, ne gine mi taksi i autorent.
Леон Давидович
Тако и треба. Зашто сваки производ мора имати чип. Могли су производити и даље и класилне аутомобиле и те са аутоматиком па нека купује шта ко хоће.
Boza
Prica o nedostatku cipova je za naivne. Sve ide po planu da se potrosacko drustvo zaustavi. To je i cilj.
Мики
Запрега је далеко боља. Нећу чипована возила.
Luis
Još malo pa če i četkica za zube raditi samo na čip. Lud svet ludom kraju ide.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.