Четвртак, 02.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Како је завршена десета Бетовенова симфонија

Фотографије EPA-EFE/Friedemann Vogel

Фестивал посвећен Лудвигу ван Бетовену у немачком граду Бону представио је јавности јединствени пројекат – чувену незавршену Бетовенову 10. симфонију, коју је допунила и заокружила вештачка интелигенција. Бетовен је иза себе оставио неколико неповезаних делова те композиције. Међутим, тим међународних музичара и стручњака за вештачку интелигенцију успео је да комплетира ово дело.

Пројекат је започет почетком 2019. године, а на његовом челу био је Матијас Родер, директор Института „Карајан” из Салцбурга, који је специјализован за нове технологије у музици, укључујући и вештачку интелигенцију, пренео је „Јуроњуз”.

Родер је саставио тим који је спојио неповезане делове Бетовеновог рукописа и измаштао делове који недостају, тако да буду, колико је то могуће, верни стилу великог композитора. „Узели смо нацрте и превели их у музички језик МИДИ, који смо затим убацили у систем вештачке интелигенције”, каже професор Валтер Верцова, стручњак за вештачку интелигенцију Рутгерс универзитета, који је био део Родеровог тима.

Пошто је нацрт 10. симфоније имао премало завршених деоница, систем је анализирао и раније Бетовенове радове, на основу којих је „научио” како је Бетовен стварао.

Кратак одломак Бетовенове Д есете симфоније први пут на клавиру изведен је у новембру 2019.

Тиму је било потребно две године да заврши пројекат, са намером да буде представљен у октобру 2020, на 250. годишњицу од Бетовеновог рођења. Међутим, пандемија вируса корона им је пореметила планове, па је коначна композиција представљена сада.

Комбинујући рад вештачке интелигенције и музичара, један одломак 10. симфоније изведен је на клавиру у новембру 2019. за музикологе, новинаре и стручњаке за Бетовенова дела, који су имали задатак да процене који су делови оригинални а који реконструисани. Нико од присутних није могао да примети разлику. Тест је поновљен са гудачким квартетом, а резултат је био исти.

Целу симфонију први пут уживо је одсвирала Бонска филхармонија 9. октобра, на догађају за који су улазнице распродате недељама унапред. Ипак, др Ахмед Елгамал, стручњак за вештачку интелигенцију који је учествовао у реконструкцији овог музичког дела, сматра да ће вероватно бити негативних реакција јавности.

„Увек ће бити оних који ће рећи да уметност треба да буде ван домашаја вештачке интелигенције и да она нема шта да тражи у покушају да реконструише људски креативни процес. Ипак, кад је реч о уметности, ја не видим вештачку интелигенцију као замену, него као алат који отвара врата уметницима да се изразе на нове начине”, рекао је Елгамал за „Конверзејшен”.

Интересантно је да ово није први пут да се вештачка интелигенција користи за комплетирање музичких дела великана, будући да је раније сличан процес употребљен за завршавање Шубертове последње симфоније. Такође, чувени енглески музиколог Бери Купер успео је да састави фрагменте Бетовенових нацрта 10. симфоније у први став, али није могао да одмакне даље од тога, због недостатка материјала.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

zoran stokic
Koraci kojim se stvaraju umetnička dela - ne mogu se formalizovati. Tek kada je neko delo nastalo možemo ga anlizirati, podediti sa drugima, dekodiranjem. Ne postoji "logika otrića", ne postoji stvaranje nisčega - stvaranje započinje od nekih gotovih "cigli" "ideja" predhodnika. Na pr: kako je Betoven "iskoristio" jednu muzičku ideju Bende: " Romeo und Julie",III čin: Final.Auf! Auf unter Reuezahren (Tutti), "..Zvietracht abzuschvoren" (!) Bendino finale, čuće se kao taktovi njegove ode radosti

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.