Четвртак, 02.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

За капиталне инвестиције 478 милијарди динара

Ребалансом буџета опредељен додатни новац за нове пројекте путне инфраструктуре, обнову домова здравља…
(Фото А. Васиљевић)

За капиталне инвестиције опредељено је 478 милијарди динара. Ово је предвиђено новим ребалансом буџета, тако да су издвајања за ове пројекте са 7,2 одсто БДП-а, колико је предвиђено ребалансом из априла достигла 7,8 процената БДП-а, што је највише до сада.

Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре за путеве је добило још 21,7 милијарди динара, односно његов буџет је за 10 одсто већи него што је предвиђено ребалансом из априла и 40 одсто више новца има на располагању (68,5 милијарди динара) него што је планирано иницијалним буџетом за ову годину.

Према подацима Министарства финансија додатни новац је обезбеђен за Моравски коридор и деоницу ауто-пута „Милош Велики” од Новог Београда до Сурчина. Ту су и потпуно нови инфраструктурни пројекти као што су београдски метро, Дунавска магистрала (брза саобраћајница Пожаревац–Голубац), обилазница око Лознице, Горњег Милановца и Ужица, као и тунел „Кадињача” између Ужица и Бајине Баште.

На списку капиталних инвестиција су нови пројекти из области здравства, а реализују се преко Канцеларије за управљање јавним улагањима, попут фабрике вакцина, затим обнова осам домова здравља у Гроцкој, Чукарици, Гаџином Хану, Лапову, Лозници, Медвеђи, Рачи и Сомбору. Предвиђена је и обнова Дома за смештај одраслих Кулина и Центра за заштиту одојчади, деце и омладине у Звечанској. Када је реч о спорту ребалансом је предвиђена изградња националног тренинг центра за одбојку и обнова спортског центра Раднички на Врачару.

Дакле, ребалансом буџета је углавном опредељен новац за нове инвестиције у путеве, домове здравља, спортске објекте…

Љубодраг Савић, професор Економског факултета сматра да су капиталне инвестиције добар приступ да се новац из ребаланса потроши.

– То се показало у ово време кризе као најбољи могући начин за ново запошљавање, подизање стопа раста БДП-а и квалитетан развој у дугом временском периоду, што Србији треба. Капиталне инвестиције не дају брзо резултате јер су много већи трошкови него ефекти, али у дугом року сваки ауто-пут, мост, пруга заиста ствара неопходне и изванредне услове за раст БДП – каже Савић.

Упитан има ли сврхе додатно издвајати новац за капиталне пројекте, када и оно што је већ опредељено није потрошено предвиђеном динамиком због чега председник Србије Александар Вучић често критикује министре, Савић одговара да новац вероватно није повучен зато што извођење радова није још плаћено.

– Треба сачекати крај године, па анализирати да ли је све потрошено. Чисто сумњам да ће новац остати непотрошен јер углавном се сада ради плански и за нама су времена када је било пара, а није било пројеката. Мада видео сам да су за неке инвестиције средства наменски одвојена а још нема пројеката, али то је мање него када се кретало у градњу без завршених пројеката и експропријације, па су се градили ауто-путеви који воде из њиве у њиву. Наравно, увек има проблема као што је случај са експропријацијом у Краљеву на путу за Појате и посебно за аеродроме јер људи остају без обрадивог земљишта и тешко то прихватају – напомиње Савић.

Закључно са априлским ребалансом за капиталне инвестиције је опредељено 330 милијарди динара, што је за 36 одсто више него 2020. године.

Подсетимо, Фондација за развој економске науке (ФРЕН) недавно је објавила да је план учешћа јавних инвестиција у БДП-у 7,2 одсто (што је било предвиђено ребалансом буџета из априла), а реализовано је тек 4,6 процената.

Такође, председник Србије Александар Вучић неколико пута је ове године поновио – да се троши недовољно новца за инфраструктуру и остале јавне инвестиције. Последњи пут је почетком јула критиковао министре да су потрошили свега 28 одсто буџета на капиталне инвестиције. То према његовим речима показује да министри и директори јавних предузећа нису утрошили новац, јер нису имали припремљене пројекте и тражили су више пара него што су могли да потроше.

Међутим, за „Политику” је тим поводом речено у Министарству грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, које највише новца има на располагању за градњу путева и пруга, да су реализовали 65 одсто укупног буџета, што је процентуално више него у 2020. години, када је 13. новембра реализација била 61 одсто.

Према тренутној динамици, како оцењују, све указује да ће опредељени новац за финансирање пројеката у надлежности овог министарства бити у потпуности искоришћена у овој години, односно да ће сви планирани радови бити извршени.

 

 

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.