Субота, 27.11.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Пешаци као Птице Тркачице код Дома омладине

На семафору важи систем „минималног зеленог времена за пешаке” – то подразумева да у том периоду пређе минимум две трећине коловоза, док се остатак прелази у „заштитном” времену
(Фото М. Величковић)

Годинама су се надлежни на раскрсници код Дома омладине „играли” семафорима и пешачким прелазима, сваки час им мењајући организацију и режим рада. Укидан је један пешачки, привремено оспособљаван други. Онда се људи једва навикну на то, па опет нека нова измена која мора да се савлада на овој прометној раскрсници. После укидања дугогодишње зебре код ДОБ-а преко Дечанске многи су тако по навици прелазили баш ту коловоз и само пуком срећом на овој тачки нико није озбиљније озлеђен. Онда су прошле јесени задужени за саобраћај у граду решили да направе тотални обрт па је тако први пут Београд добио раскрсницу са зебром у свим правцима, па и дијагонално. Требало је прилично времена да се грађани навикну на ову новотарију у којој прво предност имају возачи у смеровима Дечанска и Браће Југовића, онда они у Македонској, па тек на крају пешаци – истовремено у свим смеровима. У међувремену, многима је истовремени прелаз пешака постао интересантан, али појавио се и један проблем – кратак зелени сигнал за пешаке.

– Свакодневно неколико пута пређем преко ове зебре и сваки пут, колико год да сам млад и брз, не стигнем да је пређем целу, а већ се упали црвено. Јесте да тај прелаз није велики, али баш зато, ако пешаци могу смирено да сачекају да се за све смерове возача промени зелено, па се тек онда пали зелено за пешаке, саобраћајни стручњаци који су ово радили, бар толико су могли да макар десет секунди дуже наместе зелено за пешаке – наводи суграђанин Милан Јовичић.

И други грађани сматрају да је рад пешачког семафора код ДОБ-а лоше подешен.

– Ја заиста не знам којом логиком се воде саобраћајни стручњаци који ово раде, да ли су мерили просечан корак грађана. Овај семафор за време зеленог сигнала не могу да пређу они који имају брже рефлексе, а не старији грађани. На све то, када пешаци на зебру нагрну из неколико смерова јасно је да дође до гужве на средини коловоза, још кад људи виде да креће да се мења у црвено, тек ту крене журба. А зашто? Зато што вајни стручњаци очигледно просечног пешака замишљају као Птицу Тркачицу или Брзог Гонзалеса. То заиста нема смисла – наглашава суграђанка Мирјана Томић.

Према оцени надлежних, пешаци на овој зебри имају довољно времена. Јер, како истичу у Секретаријату за саобраћај, при изради планова рада семафорске сигнализације примењује се принцип обезбеђивања оптималног и безбедног времена трајања зелених сигнала за све учеснике у саобраћају.

– Да би се боље искористили саобраћајни капацитети, често се пројектују такозвана минимална зелена времена за пешаке. Трајање ових времена пројектује се тако да се обезбеди прелазак минимум две трећине ширине коловоза, док се остатак прелази у „заштитном” времену. Ово време представља период између краја пешачког зеленог времена и почетка зеленог за возачке токове који пресецају тај пешачки прелаз. Оно се пројектује тако да пешак који ступи на коловоз у последњој секунди пешачког зеленог времена може безбедно да пређе на супротну страну коловоза крећући се уобичајеном брзином (један метар у секунди). Заштитно време на раскрсници код Дома омладине износи 22 секунде и у овом периоду возачки токови који пресецају пешачки прелаз на који се односи заштитно време имају црвени светлосни сигнал – објашњавају у секретаријату.

Да према оцени грађана многи градски семафори годинама имају чудан систем рада, подсећају примери жалби на кратке зелене сигнале код зграде техничких факултета, код Ташмајданског парка, на појединим местима у Таковској, Рузвелтовој (нарочито после њене реконструкције)... После овог појашњења надлежних, мало је јасније зашто семафори за пешаке очас посла поцрвене.
Извесни помак када је реч о паљењу зеленог сигнала за пешаке у последње време донело је увођење семафора са тастерима којима пешаци дају сигнал да треба да се упали зелено за њих. Међу онима који су се за сада добро показали јесте семафор између Скупштине града и фонтане на Тргу Николе Пашића, као и они код Ресавске на углу са Булеваром краља Александра и у реконструисаном делу Карађорђеве. Али, сврху постојања многих оваквих семафора грађани с разлогом и даље не схватају. И то пре свега јер на многима од њих притискање тастера као да не даје никакав сигнал да пешаци желе да пређу. Тако је на споју Краља Милана са Славијом или на прелазу преко Дечанске код Трга Николе Пашића. Пешаци ту неуморно сигнализирају притискањем тастера, али пре ће им прст помодрети него што ће се упалити зелено.

И онда када надлежни кажу да су им у саобраћајној хијерархији управо пешаци приоритет, последњи поменути с правом питају – „Је лʼ се ви то шалите”.

Могућа још једна локација са дијагоналном зебром

Тренутно се разматра још једна локација у ужем градском језгру на којој би могао да буде уведен систем унакрсне зебре, наводе у Секретаријату за саобраћај. Ипак, увођење оваквог система пешачког прелаза, како кажу у овом градском министарству, представља изузетно сложен инжењерски задатак који захтева бројне саобраћајне анализе, као и израде симулационих модела, где се узимају у обзир бројни фактори који утичу на ефикасност одвијања пешачких и возачких токова.

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Aleksandar
Zabrinjavajuće je to što se u do te mere zagađenom Beogradu i dalje daje prednost automobilima. Zašto onda uopšte razgovarati o životnoj sredini, posledicama na zdravlje itd.?!
Дејан
По мени, ово решење пешачког прелаза уопште није лоше. Овим је решен проблем преласка на необележеним деловима и проблем "залетања" закаснелих пешака. Тачко је да зелено траје кратко, али је зато истовремено отворено у свим правцима, па се тротоари зачас испразне.
Браки
Хаха, екстра наслов! БИ-БИ, птица тркачица!!! Улепшали сте ми дан насловом!!!
Vrlo cudno
Ova je raskrsnica slična ruskom ruletu - mozda te i ne zakači.
Nobli
Raskrsnica je za svakog ko je navikao na gradski život - idealna.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.