Пешаци као Птице Тркачице код Дома омладине
Годинама су се надлежни на раскрсници код Дома омладине „играли” семафорима и пешачким прелазима, сваки час им мењајући организацију и режим рада. Укидан је један пешачки, привремено оспособљаван други. Онда се људи једва навикну на то, па опет нека нова измена која мора да се савлада на овој прометној раскрсници. После укидања дугогодишње зебре код ДОБ-а преко Дечанске многи су тако по навици прелазили баш ту коловоз и само пуком срећом на овој тачки нико није озбиљније озлеђен. Онда су прошле јесени задужени за саобраћај у граду решили да направе тотални обрт па је тако први пут Београд добио раскрсницу са зебром у свим правцима, па и дијагонално. Требало је прилично времена да се грађани навикну на ову новотарију у којој прво предност имају возачи у смеровима Дечанска и Браће Југовића, онда они у Македонској, па тек на крају пешаци – истовремено у свим смеровима. У међувремену, многима је истовремени прелаз пешака постао интересантан, али појавио се и један проблем – кратак зелени сигнал за пешаке.
– Свакодневно неколико пута пређем преко ове зебре и сваки пут, колико год да сам млад и брз, не стигнем да је пређем целу, а већ се упали црвено. Јесте да тај прелаз није велики, али баш зато, ако пешаци могу смирено да сачекају да се за све смерове возача промени зелено, па се тек онда пали зелено за пешаке, саобраћајни стручњаци који су ово радили, бар толико су могли да макар десет секунди дуже наместе зелено за пешаке – наводи суграђанин Милан Јовичић.
И други грађани сматрају да је рад пешачког семафора код ДОБ-а лоше подешен.
– Ја заиста не знам којом логиком се воде саобраћајни стручњаци који ово раде, да ли су мерили просечан корак грађана. Овај семафор за време зеленог сигнала не могу да пређу они који имају брже рефлексе, а не старији грађани. На све то, када пешаци на зебру нагрну из неколико смерова јасно је да дође до гужве на средини коловоза, још кад људи виде да креће да се мења у црвено, тек ту крене журба. А зашто? Зато што вајни стручњаци очигледно просечног пешака замишљају као Птицу Тркачицу или Брзог Гонзалеса. То заиста нема смисла – наглашава суграђанка Мирјана Томић.
Према оцени надлежних, пешаци на овој зебри имају довољно времена. Јер, како истичу у Секретаријату за саобраћај, при изради планова рада семафорске сигнализације примењује се принцип обезбеђивања оптималног и безбедног времена трајања зелених сигнала за све учеснике у саобраћају.
– Да би се боље искористили саобраћајни капацитети, често се пројектују такозвана минимална зелена времена за пешаке. Трајање ових времена пројектује се тако да се обезбеди прелазак минимум две трећине ширине коловоза, док се остатак прелази у „заштитном” времену. Ово време представља период између краја пешачког зеленог времена и почетка зеленог за возачке токове који пресецају тај пешачки прелаз. Оно се пројектује тако да пешак који ступи на коловоз у последњој секунди пешачког зеленог времена може безбедно да пређе на супротну страну коловоза крећући се уобичајеном брзином (један метар у секунди). Заштитно време на раскрсници код Дома омладине износи 22 секунде и у овом периоду возачки токови који пресецају пешачки прелаз на који се односи заштитно време имају црвени светлосни сигнал – објашњавају у секретаријату.
Да према оцени грађана многи градски семафори годинама имају чудан систем рада, подсећају примери жалби на кратке зелене сигнале код зграде техничких факултета, код Ташмајданског парка, на појединим местима у Таковској, Рузвелтовој (нарочито после њене реконструкције)... После овог појашњења надлежних, мало је јасније зашто семафори за пешаке очас посла поцрвене.
Извесни помак када је реч о паљењу зеленог сигнала за пешаке у последње време донело је увођење семафора са тастерима којима пешаци дају сигнал да треба да се упали зелено за њих. Међу онима који су се за сада добро показали јесте семафор између Скупштине града и фонтане на Тргу Николе Пашића, као и они код Ресавске на углу са Булеваром краља Александра и у реконструисаном делу Карађорђеве. Али, сврху постојања многих оваквих семафора грађани с разлогом и даље не схватају. И то пре свега јер на многима од њих притискање тастера као да не даје никакав сигнал да пешаци желе да пређу. Тако је на споју Краља Милана са Славијом или на прелазу преко Дечанске код Трга Николе Пашића. Пешаци ту неуморно сигнализирају притискањем тастера, али пре ће им прст помодрети него што ће се упалити зелено.
И онда када надлежни кажу да су им у саобраћајној хијерархији управо пешаци приоритет, последњи поменути с правом питају – „Је лʼ се ви то шалите”.
Могућа још једна локација са дијагоналном зебром
Тренутно се разматра још једна локација у ужем градском језгру на којој би могао да буде уведен систем унакрсне зебре, наводе у Секретаријату за саобраћај. Ипак, увођење оваквог система пешачког прелаза, како кажу у овом градском министарству, представља изузетно сложен инжењерски задатак који захтева бројне саобраћајне анализе, као и израде симулационих модела, где се узимају у обзир бројни фактори који утичу на ефикасност одвијања пешачких и возачких токова.
Подели ову вест






Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.