Субота, 19.04.2025. ✝ Верски календар € Курсна листа
ДОБРА ВЕСТ ЗА ВОЗАЧЕ

Предложен мањи порез за возила са више од 2.000 кубика

Уместо кубикаже, критеријум за опорезовање биће годиште производње, тако да ће се порези свести на разумну меру, незванично не више од 40.000 динара, и шест пута мање него сада, што често прелази и саму тржишну вредност возила
(Фото А. Васиљевић)

Од 1. јануара 2022. године порез који се плаћа приликом регистрације неће се више обрачунавати на основу кубикаже мотора, већ на основу године производње.  Реч је о порезу који се код аутомобила са моторима запремине од преко 2.000 кубних центиметара жаргонски назива „порез на луксуз“ и који је Војислав Шешељ предложио пре две деценије. Тако се у пракси дешавало да годишњи порез на старије “але” од три-четири хиљаде кубика, буде или чак премаши саму вредност возила. Дешавало се да су се власници „сналазили“ и таква возила регистровали фиктивно на инвалиде, јер је та категорија грађана ослобођена те ставке при регистрацији…

Табела са садашњом скалом пореза (у динарима)

Извор сајт Половни аутомобили

Министарство финансија предало је Влади Србије предлог измена и допуна Закона о порезима на употребу, држање и ношење добара, како би се умањило пореско оптерећење на путничка возила стара од пет до 20 година, саопштено је из министарства.

За возила старости преко двадесет година додатно умањење није предложено, јер се за та возила и сада плаћа 20 одсто од прописаног износа пореза.

„За возила старости преко двадесет година додатно умањење није предложено, из разлога што се за та возила и сада плаћа 20 одсто од прописаног износа пореза. Такође, додатно умањење код опорезивања ових возила могло би се сматрати подстицајем за њихову набавку, што није прихватљиво са становишта безбедности саобраћаја на путевима и унапређења заштите животне средине“, наводе у Министарству финансија.

Саопштено је да је ресорно министарство направило Нацрт закона о изменама и допунама Закона о порезима на употребу, држање и ношење добара, имајући у виду да се тржишна вредност путничких возила радне запремине мотора преко 2000  кубних цм брже умањује по основу старости у односу на остала моторна возила.

Једноставно, радна запремина мотора већ заиста дуго није апсолутно никакав показатељ снаге, перформанси, луксуза или било које друге карактеристике возила, па је као основица за порез постала нелогична И нетачна.

С тим у вези, указала се потреба да се доследније спроведе уставни принцип опорезивања када је у питању порез на употребу мторних возила, сразмерно економској моћи обвезника, наведено је у саопштењу Министарства финансија.

Тако је ове године висина пореза у зависности од кубикаже и годишта у распону да се млађе аутомобиле до пет година за порез издваја 243.970 динара док је за оне до 1.150 кубика порез тек љ.330. динара.

Сврха ових измена је да се оконча садашња диспропорција, кажу стручњаци.

Иако је јасна намера да се мотивишу возачи да купују новије аутомобиле који ће мање да загађују, многи сматрају да би у причу требало убацити још неке факторе, као нпр. вредност возила, снагу мотора и слично. Пре неколико година сајт Половни аутомобили направио је анкету а анкетирани, велики број њих, сматрао је да су најважнији параметри вредност и старост аутомобила, док је трећина мислила да „у причу“ треба убацити и снагу мотора. Кубикажу су готово сви прогласили најмање логичном.

Овај проблем је у другим земљама решен на различите начине. У зависности од земље, у обзир се узимају радна запремина и снага мотора, старост возила, Еуро норма. У неким висина пореза чак зависи од тежине и димензија аутомобила. Ту су и неке друге таксе, као и повластице у зависности од еколошке подобности возила. Међутим, све важнији фактор у комбинацији горе наведених фактора јесте емисија угљен-диоксида, па се у неким државама опорезивање већ дуго врши само на основу ове емисије. Ми смо тај правилник по други пут одложили, да не би дошло до хаоса због многих који не би могли да удовоље нормама.

Незванично, циљ измена начина опорезивања је и да не буде енормних цифри, тако да ће се покушати да ниједно возило не пређе праг од 40.000 динара на годишњем нивоу. Јер ту је и трошак за осигурање, технички преглед, таксе...

 
Коментари13
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milan Subotic
Srbija trenutno aktivno ucestvuje na samitu o klimatskim promena, a istovremeno predlaze ovakav zakon??? U Britaniji se godisnji porez/taksa na vozila placa isklucivo na osnovu kolicine izduvnih gasova. Ko vise zagadjuje, vise placa. Elektro vozila -0, dizelasi 600,700+....funti godisnje. Na svakome je izbor sta ce da vozi. NEMA izuzetaka.
Zoran
"ЗА аутомобиле старости од пет до 20 година, чија је запремина мотора већа од 2.000 кубика"__________Hahaha, to za bogatase, recimo Audoi Q7 star 5 godin aimanji manji porez. Kola od 10 godina i vise sa preko 2000 kubikk atakoreci ne postoje u Srbiji - Otarasili s eljudi krseva d ane placaju porez veliki. Reecimo moj Audi 2007, 2000 kubika n epodpada pod ovo, sirotinja sam ja za Srbiju.
Profesor iz Prijepolja
Snaga vozila treba da se uzima u obzir. Ako uporedimo automobil snage 75 ks i 240 ks isto godište, ovaj drugi mnogo više troši a sam tim i zagađuje okolinu.
Mungos
Automobili su postali luksuz u Srbiji. Uskoro će i hrana postati luksuz jer je već sada potrebno između 40 i 60 hiljada dinara da se prehrani 4-člana porodica.
Немања Симовић
Недеља, седам увече, гужва луксуза!
DrLazar
Prosto receno uzas, dok se svet organizuje da smanji efekat staklene baste i izbaci automobile koji koriste unutrasnje sagorevanje i doprinose 14% tog zagadjenja, Srbija koja je i inako jedna od najzagadjenijih na svetu smanjuje cenu registracije za ale koje zagadjuju najvise..

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.