Понедељак, 24.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Мета” изгубљена у преводу и метаверзуму

На друштвеним мрежама исмевају нови назив компаније Марка Закерберга јер на хебрејском звучи као реч „мртав”, док фирма из Аризоне „Мета Пи-Си” тражи 20 милиона долара за продају робне марке „Фејсбуку”
Туристи фотографишу нови знак „Фејсбука” (Фо­то EPA-EFE/John G. Mabanglo)

Да ли се Марк Закерберг мало „прерачунао” с избором новог имена за компанију „Фејсбук”? На друштвеним мрежама већ исмевају назив „Мета”, јер по некима звучи као реч „мртав” на хебрејском језику, док мала фирма из Аризоне за продају рачунара упозорава Закерберга да је под истим именом већ регистровала своју фирму и да ће као обештећење тражити 20 милиона долара.

У твиту упућеном „Фејсбуковом” тиму за комуникације др Нирит Вајс-Блат, која проучава агенду технолошких медија, поручила је да ће јеврејска заједница годинама исмевати име „Мета”, јер звучи као женски облик речи „мртав”.

Један корисник „Твитера” поставио је питање: „Можда је то порука? Одрицање од одговорности: Нисам теоретичар завере.” А други је написао: „Можда је ’Фејсбук’ (претпостављам да је сада ’Мета’) требало да направи неке фокус групе о ребрендирању.”

Марк Закерберг у фотомонтажа фирме „Мета Пи-Си”
(Фото: Твитер)

Ово није први случај да се брендови губе у преводу. Када је КФЦ осамдесетих година прошлог века стигао у Кину њихов мото „добро полизати прсте” није одушевио локално становништво. Превод на мандарински гласио је „поједи прсте”. КФЦ ипак од тога није имао велику штету и врло брзо је постао један од највећих ланаца брзе хране у Кини.

За „Мета Пи-Си”, малу фирму из Аризоне која продаје рачунаре, лаптопове и софтвер за видео-игре, једва да се знало док оснивач „Фејсбука” крајем прошле седмице није најавио да ће његова компанија узети исто име. Према документу који је објавио портал ТМЗ, продавац компјутера из Скотсдејла још у августу је поднео захтев за регистрацију заштитног знака „Мета”, нешто више од годину дана пошто је основана ова фирма са 25 запослених.

Зак Шат, један од оснивача „Мета Пи-Сија”, за „Гардијан” каже да је компанија регистрована у новембру прошле године и да до прошле недеље није знао за „Фејсбуков” план да користи „Мету” у циљу ребрендирања.

Шат је за портал ТМЗ поручио да нема намеру да технолошком гиганту прода право на коришћење имена за мање од 20 милиона долара.

„Фејсбук” није одговорио на питања британског дневника, али је неко ко је у вези с компанијом незванично поручио да нису превише забринути и да имају потребна права да користе ново име.

Марк П. Макена, професор на Правном факултету Универзитета у Калифорнији у Лос Анђелесу, каже да, иако је „Мета Пи-Си” поднео захтев за регистрацију робне марке (жига), постоје рупе у прописима које могу омогућити „Фејсбуку” да стекне право на то име.

Једна од могућности је да поднесу пријаву у некој другој земљи и после тај датум користе за подношење захтева у САД. То је пракса коју често користе велике компаније.

„Велике фирме обично траже малу државу без система за претраживање, у којој региструју назив компаније. У САД се права на коришћење робне марке не остварују регистрацијом жига, већ његовим коришћењем”, објашњава Макена за „Гардијан”.

Марк Закерберг најављује ново име компаније
(Фото: Бета-АП/ Eric Risberg

Иако још није јасно како ће се окончати ово натезање око коришћења права на име између продавнице рачунара из Аризоне и технолошког гиганта, сувласник „Мета Пи-Сија” Зак Шат је у шаљиво у пародијском маниру објавио видео налик поруци коју је упутио Закерберг: „Ако размишљам ко смо и чему се надамо да ћемо изградити, с поносом објављујем да смо сада ’Фејсбук’”. У другом посту објавио је фото-монтажу Закерберга како држи у рукама њихов производ.

Ребрендирање „Фејсбука” ненадано је донело додатну добит и канадској компанији за индустријске материјале. Ројтерс је јавио да су акције „Мета материјалс”, чија је тржишна вредност 1,3 милијарде долара, скочиле за шест одсто прошлог петка, највероватније, јер су улагачи у брзини очито побркали назив ове компаније с новим називом „Фејсбука”.

Поводом целог случаја извршни директор канадске фирме Џорџ Паликарис шаљиво је је твитовао: „У име ’Мета материјалса’ желим срдачну добродошлицу ’Фејсбуку’ у метаверзум”.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Milan
Nista se ne desava slucajno,a pogotovo na ovim nivoima.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.