Петак, 02.12.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

O заоставштини Милене Павловић Барили

Наредна година, у којој ће се обележити 60 година галерије у Пожаревцу, која носи име ове сликарке, право је време за ретроспективну изложбу у Паризу
Милена Павловић Барили: Аутопортрет

После романа „Аутопортрет са маскама”, Мирјана Митровић се још једанпут вратила Милени Павловић Барили, овај пут у делу под насловом „Као велики компас”, где се упустила у другачији жанр, заронила у писма, исечке из новина, фотографије и заоставштину из фондова сликарке који се чувају у галерији у Пожаревцу која носи њено име.

Од 366 различитих инвентарских јединица, похрањених у галерији, Мирјана Митровић је анализирала 62. Сви ти артефакти откривају Миленину личност и сведоче како о њеном животу тако и о сликарском путу. Кад је у питању преписка сликарке, Мирјана Митровић сагледава „природу односа између адресата и адресанта” и тако, не без литерарне потке, речима слика „људе из културне историје, светске и наше”. У том одсликавању користила је и писма блиских Милениних рођака, с којима је сликарка била у контакту. Вредност ове књиге се огледа и у начину презентације, где ауторка са осећајем за меру издваја писма или делове писама који не само да оцртавају карактер Миленине личности већ и њена уметничка стремљења. Издавач књиге, галерија у Пожаревцу, жели да нас њом подсети на значајну сликарку која је млада умрла у Америци.

Мирјана Митровић је у књизи „Као велики компас” заронила у писма, исечке из новина, фотографије и заоставштину из фондова сликарке који се чувају у галерији у Пожаревцу  

Милена Павловић Барили имала је само 36 година када је преминула, а у земљи рођења, Србији, била је дуго заборављена. Њена мајка Даница, у жељи да сачува успомену на своју јединицу и њено сликарство, остатак живота посветила је борби да у родној кући отвори галерију Милениних слика. Галерија која је понела име сликарке отворена је 1962. године. Из књиге сазнајемо да изборити ту дозволу нове власти није било лако. У првом делу књиге, под називом „Портрети”, ауторка Мирјана Митровић кроз заоставштину одсликава и личност Жана Касуа, кога Милена по повратку из Лондона у Париз упознаје 1931. године. Касу је имао завидну репутацију у уметничким круговима Париза. Пријатељ Милениног оца, Бруна Барилија, Касу ће написати предговор за прву самосталну париску изложбу младе сликарке.

И други Брунови пријатељи прихватиће и подржати Милену, што је талентованој уметници био додатни подстрек. После самосталне изложбе у Галерији „Млада Европа”, запажа Мирјана Митровић, „пријатељство са Касуом и кругом надрелиста око њега, покренули су у Милени до тада непознату ерупцију енергије. Опојни осећај слободе (први пут је живела без мајке), помогао је Милени да разломи дотадашње клишее у поимању света, а 1932. учинио преломном годином у њеном сликарству”.

Од тог догађаја њен уметнички развој имаће узлазну путању. Ауторка књиге „Као велики компас” анализира Миленину заоставштину са циљем да Миленину личност и њене уметничке тежње додатно осветли, како стручној јавности тако и љубитељима уметности. Успех прве самосталне изложбе, атмосфера Париза и људи које је том приликом сликарка упознала сведоче о задовољству амбијентом, друштвом у којем се кретала и уметничким приликама; све је то одговарало њеном темпераменту. У тој групи уметника и интелектуалаца који ће је окруживати била је и група Јужноамериканаца у којој ће срести кубанског музичара Родрига Гонзалеса и са њим, како Марија Митровић бележи, остварити своју прву озбиљну емотивну везу. Лик Родрига Гонзалеса ће се појављивати на неким њеним сликама…

Милену Павловић Барили је ка уметности од малих ногу усмерила мајка Даница, подгревајући њену наклоност према сликарству, чиме јој је помогла да развије тај свој дар. Са 12 година Милена уписује Уметничку сликарску школу у Београду, и са мајком станује у двору. Школовање завршава у Минхену, а онда каријеру наставља изложбама у Лондону и Паризу, путује у Рим и пред почетак Другог светског рата одлази у Њујорк, где смрт 1945. прекида све њене наде. Умрла је у тренутку кад су се за њу отворили путеви за велику каријеру. Мајка Даница бдила је над судбином своје јединице, а после њене ране смрти, над судбином њених слика.

Вредност књиге Мирјане Митровић је и у томе што пажњу посвећује великом броју личности које су биле у контакту са сликарком, и у кратким описима успева да одреди њихов значај како за уметност средине у којој су живели тако и за живот сликарке, у којем су оставили важан траг. Галерија у Пожаревцу, основана 1962. године, заслужна је што сликарство Милене Павловић Барили има значајно место у нашој уметности прве половине прошлог века. Наредна година, у којој ће се обележити 60 година галерије, право је време за ретроспективну изложбу у Паризу. Право место је Музеј тридесетих година (Musée des Années 30). Тих година Милена је живела, сликала и излагала у граду светлости, па залужује организацију изложбе у простору тог музеја.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Darko
Nigde da se napise koliko je bila razocarana u Srbiju, gde nije mogla da dobije ni mesto profesora crtanja. To su vrlo poznate stvari.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.