Четвртак, 27.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИНТЕРВЈУ: АЛЕКСАНДАР МАЏАР, пијаниста

Ми уметници смо сада бродоломници

​Целу музичку браншу је пореметила забрана окупљања, а ми скупљамо те крхотине около које су преостале после свега и гледамо како даље да радимо
(Фото: Кристина Асимакопулу)

53. БЕМУС

Пијаниста Александар Маџар извешће све Бетовенове сонате за београдску публику до краја године, на укупно осам концерата у Коларчевој задужбини, и биће то више него захтеван подухват. Два реситала у том низу, са Бетовеновим делима, резервисана су за 53. Бемус, тако да је први наступ планиран за вечерас (10. новембар) у 20 часова у Коларчевој задужбини. А други концерт овог врсног пијанисте догодиће се у циклусу „Бемус на бис”, 14. новембра у 20 часова на Коларцу, дан после завршетка Београдских музичких свечаности.

Александар Маџар дуго живи и ради у Бриселу, а однедавно и у Хамбургу, где поред концертне гради и педагошку каријеру. Као Београђанин је прве музичке кораке начинио у нашој средини, прво код Гордане Малиновић, а са 14 година је постао најмлађи студент новосадске академије. Студирао је у класама Арба Валдме, Елисо Вирсаладзе и Данијела Блументала у Новом Саду, Београду, Москви и Бриселу. Био је победник такмичења у Женеви (1986), у Болцану („Феручио Бузони”, 1989), а у Лидсу (1996) је освојио трећу награду. Наступао је са значајним светским оркестрима, а публици се представио широм Европе и Азије, под диригентским вођством Пава Берглунда, Ивана Фишера, Пава Јарвија, Либора Пешека, Андреа Превина, Андриса Нелсонса, Марчела Виотија... Одржао је бројне реситале и наступао у камерним саставима у Европи, Америци и Азији.

Животно искуство мења сваког музичара и утиче да се програм свира увек на нов начин. Какав ће бити ваш Бетовен овог пута, чија дела ћете извести прво на два концерта, у оквиру 53. Бемуса?

За мене је ово нови подухват, јер први пут сада свирам искључиво Бетовенова дела у форми реситала и управо та чињеница је по себи нешто сасвим ново, колико год да је овај познати композитор био део пијанистичког репертоара. Истина је да смо са годинама које пролазе увек другачији и у животу, и у професији, а то се односи и на интерпретацију. У исту реку се не може ући два пута, као што рече Хераклит и као што знате, јуче никада није исто што и данас. Извођење Бетовенових соната је пројекат који сам припремао поводом годишњице, тачније обележавања 250 година Бетовеновог рођења прошле године, али нас је све пандемија у томе омела. Тако сада прослављамо 251. годину од рођења овог великог композитора. У овом моменту могу рећи да за сада само у Београду свирам Бетовена. А после ова два концерта на Бемусу, одржаћу још шест до краја године у организацији Центра за музику Коларчеве задужбине. Дакле, после Бемуса, имам још два наступа у новембру и четири у децембру, на којима ћу извести комплетне клавирске сонате Бетовена, укупно њих 32. Довољно је рећи да се за то припремам целог живота! Ми пијанисти Бетовенове сонате свирамо често, оне су нека врста окоснице нашег репертоара, а и као педагог се бавим тим делима са својим студентима. Оне су једноставно део свакодневице живота класичног пијанисте.

У претходне две године сви смо се навикавали на пандемијска органичења. Колико су она утицала на распоред ваших концерата?

Ми уметници смо сви сада бродоломници. Целу музичку браншу је пореметила забрана окупљања и свако од нас има неку своју причу, а ми скупљамо те крхотине около које су преостале после свега и гледамо како даље да радимо. Стрепимо од још једне јесени и зиме и поремећаја друштвеног живота и настрадаћемо не само ми музичари већ и глумци, свет филма, уметници из других области. Реперкусије су огромне у читавом свету, у Белгији, Немачкој, Европи, али у сваком случају држимо палчеве једни другима да нам се врати публика, да људи престану да страхују и да се вратимо у нормалу. За наредну годину имам заказане наступе у Белгији, Луксембургу, Немачкој, Великој Британији, али све је под знаком питања. Довољно је рећи да смо некада знали распоред четири године унапред.

Каква осећања имате према Бемусу, на ком сте се често такмичили сами са собом и добијали добре критике, а какво уопште о светским фестивалима?

Човек се заиста, на крају тако испада, такмичи сам са собом. Први пут сам 1986. свирао на Бемусу и био после његов редовни гост. Београд је мој родни град, а Бемус је мој фестивал и не може то да се упореди са другим стварима. Занимљивих фестивала у свету има, организују их свугде, у винаријама, Соланама из 18. века, на поларним острвима и другим местима, а организаторима машта не недостаје и ко успе да заинтересује публику може све да уради. Ипак, функција Бемуса није да фасцинира, он је леп, традиционални мејнстрим фестивал и има своју линију. Нама уметницима је увек драго ако се наш рад позитивно оцени код публике и критике. Да ли ће и ове недеље бити баш тако не знам и то не могу унапред ни да обећам. Волим фестивале, у оквиру њих је важан моменат дружења са колегама. Фестивали као и концерти и нама остају у сећању по квалитету, али не заборавимо да је незадовољство велики покретач код уметника. Када се опустимо и кад решимо да нам ништа не фали, то је почетак нашег краја.

Данас је у Бриселу ваша кућа, предајете на Краљевском фламанском конзерваторијуму. Колико је тај град утицао на вас као пијанисту и педагога? Да ли су се наметала поређења са средином из које сте дошли?

У Бриселу живим од 1991, дакле три деценије, а од пре две године боравим неко време и у Хамбургу и у Бриселу, а у Београд повремено долазим. Мењамо се, мењају нас људи и сусрети, ето и да сам остао у Београду не бих био она иста особа из осамдесетих година 20 века. Разлика је у томе до које мере човек може, тамо где живи, да се са миром бави својим послом. Рецимо последњих 30 година тешко можете Србију да поредите са Западном Европом, јер смо овде прошли чупав период, а на Западу се живи још неупоредиво боље у смислу елементарних потреба. Али знате, како кажу, не можете извући Београд из Београђанина, где год он живео, јер средина у којој сам одрастао и која ме подржава важна ми је и драгоцена. Кад је реч о музичком образовању, балкански простор има огроман избор талената и имамо врхунско музичко образовање за најмлађе, док су у свету углавном конзерваторијуми ти који су одлични. Код нас се бавимо талентованом децом а не свом децом, и резултати су сјајни, такви да се на њима може само позавидети. Педагогија којом се данас бавим веома ми значи, јер сам имао изузетне професоре који су ми дали много у музичком и људском смислу и сматрам својом дужношћу да то пренесем даље и предам млађима.

Који композитори представљају изазов за вас у овој животној фази?

Сада не видим већи изазов од ових осам концерата Бетовена и мислим да већег од овог неће ни бити. Али бавићу се свакако неким другим репертоаром, под условом да се наш концертни живот врати у нормалу.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.