Уторак, 09.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Удес америчке подморнице и даље под велом тајне

Удар „Конектиката” у подводни гребен „оборио” са функција команданта и сараднике, али локација несреће у Јужном кинеском мору, упркос апелу Пекинга, није саопштена
Архивски снимак америчке подморнице „Конектикат” (Фото:: Морнарица САД)

Америчка подморница „Конектикат”, која је 2. октобра налетела на подводни гребен у Јужном кинеском мору, и даље се налази у морнаричкој бази на острву Гуам. Пентагон није објавио детаље њеног оштећења, нити су до сада у јавност процурили незванични подаци о томе. Како је могуће да се деси тако нешто, да чудо технологије вредно три милијарде долара, направљено да открива и потапа непријатељске бродове у рату, једноставно налети на стену?

У ових дана објављеној анализи Си-Ен-Ена објашњава се да подморница, која је у подводној вожњи на перископској дубини, може да користи глобални позициони систем (џи-пи-ес), али не и на већим дубинама. Тада подморничарима преостају средства која су користиле и старије генерације њихових колега – подводне мапе, компаси и сонари. Ипак, употреба сонара одаје присуство подморнице „непријатељским” снагама, тако да, ако посада подморнице жели да њихова мисија остане тајна, сонар би морали што ређе да користе.

Може се закључити да је посада „Конектиката” желела да њихова мисија остане тајна. Ни после толике медијске пажње није откривено место удеса у Јужном кинеском мору иако је то Пекинг и званично тражио од САД. Било би логично да се то уради макар да би се уцртавањем гребена у мапе спречила нека будућа несрећа у мору пуном подморница. Међутим, објављивање таквог податка очигледно би „разголитило” мисију америчке морнарице.

Звучи парадоксално, али док људи све више освајају свемир, чак 80 одсто морског (океанског) дна није мапирано. Штавише, прецизније су мапе Месеца него подводних површина Земље.

Како објашњава Дејвид Сендвел, професор калифорнијског Института за океанографију, иако кроз Јужно кинеско море воде пролази чак трећине светске поморске трговине, а у коме Кина гради и војно утврђује вештачка острва, на мапама је убележено мање од половине површине дна.

„Није никакво изненађење што можете ударити у нешто”, изјавио је он.

Америчка морнарица претходно је, након интерне истраге и спекулација о томе у шта је ударио „Конектикат”, званично саопштила да је подморница налетела на „подводну планину”. Том приликом лакше је повређено 15 чланова посаде. Након утврђивања чињеница најављена је смена троје старешина који су командовали посадом.

Си-Ен-Ен је објавио да су смењени командант Камерон Алџилани и његови најближи сарадници Патрик Кашин и Кори Роџерс, при чему је овај последњи задужен за сонар. Вицеадмирал Карл Томас, командант Седме флоте америчке морнарице, чија зона одговорности су западни Пацифик и Индијски океан, констатовао је да се инцидент могао избећи да је на „Конектикату” командовање било боље, а обављање редовних дужности савесније.

Саопштење америчке морнарице показало је да је у праву био Милан Комар, ветеран југословенског подморничарства, који је за наш лист изјавио да је „Конектикат” највероватније ударио у подводни гребен.

„Дакле, Американци кажу да је подморница ударила у неуцртани гребен током роњења, тако да отпадају сумње проамеричких медија да су Кинези посејали у том мору бројне понтоне, контејнере и сличне препреке за заштиту својих вода, те да имају подводне дронове. Елиминисао сам могућност судара с другом подморницом због савршене пасивно-хидроакустичне детекције или пак каквим плутајућим постројењем, које би подморница масе од 10.000 тона при маршевској брзини од, рецимо, 18 чворова, просто разнела у парампарчад”, објашњава Комар, истичући да је налетање на подводни гребен сасвим другачија ситуација.

Он подсећа на случај америчке подморнице „Сан Франциско”, која је у водама Гуама налетела на гребен, после чега је поправљана пуне три године.

„ Подморница је од места инцидента до базе Гуам прешла читавих 2.000 миља у површинској вожњи, што указује да је оштећење било тог обима да је донета одлука да се не ризикује пребазирањем у подводној вожњи”, констатује Комар.

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

sloba car
Siguro su Rusi preuzeli vođenje podmornice i naravno, pogrešili jer je najbolja američka tehnologija, a ne njihova.
Zoran Milovic
Iako je potpuno jasno o cemu se radi,nesmeju od sramote da priznaju da su ih Rusi naveli na taj green najmodernijom opremom za zbunjivanje navigacije.
dzee
Super je znati da i deca u obdaništu prate svetske vesti. Bravo
Иван Грозни
Да ли можемо добити неки извор?

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.