Понедељак, 24.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Куповина нових аутобуса – уштеда или преплаћивање

Представници градске опозиције замерили су градској власти да у току јавне набавке за 100 зглобних аутобуса није уштеђен новац, него да су ова возила плаћена скупље него што је требало
Зглобни аутобуси последњи пут купљени 2013. (Фото Н. Марјановић)

Потпис за соларис аутобусе: Зглобни аутобуси последњи пут купљени 2013. ГСП-у, највећем градском превознику, почетком 2022. требало би да буде испоручено првих 50 турских БМЦ зглобних аутобуса од укупно 100 за чију набавку је уговор потписан са групом понуђача „МПН промет”, „Ес лизинг” и „Уникредит лизинг”. То ће бити прва набавка зглобних јавних возила за потребе градског превоза још од 2013. када су купљени „солариси”.

Делу градске опозиције овај тендер био је споран још кад је расписан пре неколико месеци и то због, како је тада навођено, сумње да се намешта за једног турског произвођача и да није било довољно времена да се на њега пријаве неке друге компаније. Критике на рачун ове набавке не јењавају ни сада када је и дефинитивно потписан уговор за куповину 100 аутобуса.

Мила Поповић, председница Градског одбора Странке слободе и правде, оценила је да је ГСП „Београд” потписао штетан уговор за куповину аутобуса преко лизинга.

– Институције којима смо поднели иницијативе за заштиту и то правобранилац, комисија за јавне набавке и Државна ревизорска институција држе очи затворене – указала је Поповићева додајући да градска власт приликом куповине ових аутобуса није ништа уштедела него је скупље платила ова јавна возила.

– Расписани тендер за 3,5 милијарди динара је средином године градска власт обуставила како би град „уштедео” и то 10 одсто односно 350 милиона динара. Али, резултат поновљеног тендера је да се ти исти аутобуси путем финансијског лизинга плаћају преко четири милијарде динара. Сада заменик градоначелника најављује да ће, када се буду заменили аутобуси, од Уникредит банке добити три милиона евра, односно око 360 милиона динара, што би значило да и даље Београд новим уговором плаћа више у односу на први тендер који су обуставили – навела је Поповићева.

Председник Градског одбора ССП-а сматра да је на тај начин Београд купио аутобусе турског произвођача за цену која је за више од милион динара већа по аутобусу од оне коју је платио Нови Сад и за цену која је скупља од иницијалног заустављеног тендера.

– Овај турски произвођач познат је због проблема са квалитетом возила у Београду. Да ствар буде гора, цела идеја куповине аутобуса на гас погодује највише приватнику који ће добити концесију за продају гаса ГСП, док цела Европа укида аутобусе на гас – закључила је Поповићева.

Нешто раније и у Центру за локалну самоуправу (ЦЛС) упоредили су куповину аутобуса за потребе Новог Сада и оних за потребе Београда.

– Огромна је разлика у условима по којима Београд, са једне стране, и Нови Сад, са друге, купују градске аутобусе.

Док је Нови Сад расписао тендер за куповину десет електричних аутобуса по камати од 1,1 одсто, из зајма Европске банке за обнову и развој, Београд је донео одлуку о набавци 100 аутобуса на гас по камати од 5,35 процената, преко финансијског лизинга. Како је могуће да Београд плаћа вишеструко већу камату од Новог Сада и зашто није, уместо финансијског лизинга, једноставно узео повољан кредит код неке од европских финансијских институција – упитали су недавно из ЦЛС-а.

Како су у више наврата у последњих неколико месеци уверавали из града, ГСП се определио за начин финансирања путем финансијског лизинга због погодности у вези са пројектом „зелене линије”, који подразумева да се, после пуштања у саобраћај ових аутобуса и искључења старих дизел аутобуса остварује право на повраћај дела инвестиције.

Возила приватних превозника махом набављена из Турске (Фото: Конзорцијум приватних превозника)

И приватници подмлађују

Линије градског превоза које држе приватници, односно Конзорцијум приватних превозника (КПП) ускоро би требало да буду подмлађене додатним новим возилима. Како сазнајемо у конзорцијуму, у току су преговори, и у наредним месецима они ће 300 аутобуса заменити новим, најсавременијим возилима. Приватни превозници на челу са „Аривом литас” у овој години су, како каже Драго Тошић, директор конзорцијума, обновили возни парк са 140 соло возила. Реч је о, прецизира Тошић, аутобусима са најсавременијим евро-6 моторима који имају исту емисију издувних гасова као и гасни мотори. Готово сва до сада набављена возила су купљена од турских произвођача.

Приватници који држе 43 линије, како су нам у току лета нагласили, возни парк између осталог подмлађују и у сусрет новом тендеру града за јавно-приватно партнерство за градске линије. Актуелни уговор је на снагу ступио почетком 2016. и орочен је на 10 година. Када су потписали уговор са градом, приватници су се обавезали да њихова возила у градском превозу не смеју бити старија од 10 година, и ту обавезу КПП поштује од самог почетка уговора о јавно-приватном партнерству.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

nikola andric
Kad bi to bila istina svako bi imao nova kola.
dusan1
Svaka čast strancima ali mislim da bi u Srbiji a pogotovu u Beogradu trebalo da domaći proizvodi trebalo da imaju prednost . Država bi tu trebalo da bar za PDV ili oko 20-30% da pomogne . Nije cena i finansijske igrarije najbitnija stavka. A što se tiče ekologije tvrdim da vozilo koje služi 20 godina sa EURO2 dizel motorom manje zagađuje nego 2 električna koja služe 10 godina jer se za proizvodnju drugog i 'reciklažu' prvog potroši i zagadi više !

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.