Четвртак, 02.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Трећина возача није спремна за зимске услове вожње

Слаба видљивост, клизав коловоз, успорен саобраћај захтевају смиреног и рационалног возача - У условима снега и леда на коловозу савет стручњака је избегавање наглих промена правца кретања возила и нагла кочења
Фото Пиксабеј

По Србији, углавном на планинама и местима са већом надморским висинама, пао је снег, што је сигнал возачима да припреме возила за отежане услове вожње. Зимске гуме су по закону обавезне за наредни период а и ланци у гепеку ако се упутите у подручја са наслагама снега.

Неповољне временске прилике захтевају од возача већу опрезност за воланом, вожњу смањеном брзином прилагођеном условима на путу, као и добру припрему возила за зимске услове вожње. Слаба видљивост, клизав коловоз, успорен саобраћај захтевају смиреног и рационалног возача.

Са враћањем сатова уназад и зимом која се приближава, повећава се и број ноћних сати, а то значи да ћемо много више возити у мраку него у летњем периоду.

Више од трећине возача не осећа се спремно за зимску вожњу ове године, показало је истраживање компаније „Нисан” којим је обухваћено 6.000 европских возача. Зима, снег и лед су забрињавајући изазов за 55 одсто возача који су нервозни због вожње зими.

“Подаци показују да је 55 одсто европских возача отказало или одложило путовање због лошег времена", каже Марко Фјораванти из компаније „Нисан Европа”.

Чак 52 одсто возача не чека да им се ветробранско стакло потпуно одмагли пре него што крену на пут. Три четвртине испитаника не знају са сигурношћу како да се понашају када ауто почне да проклизава на залеђеним путевима.

Познато је да се по снежном или кишном времену продужава зауставни пут у случају кочења, па треба прилагодити брзину, али истраживање је показало да више од трећине возача (37 одсто) не вози спорије зими.

Наравно, возило мора бити потпуно технички исправно, а посебно треба проверити кочнице, трап, пнеуматике, уређаје за осветљавање, акумулатор, брисаче, температуру мржњења расхладне течности у систему за хлађење возила - по потреби ту течност треба заменити.

При ниским температурама и у условима смањене видљивости, треба обезбедити адекватно прање ветробранског стакла, па зато уместо воде треба сипати посебну течност за прање ветробранског стакла која не мрзне на ниским температурама. Треба проверити и исправност брисача, као и грејача задњег ветробранског стакла. Посебно је важно редовно проверавати стање пнеуматика – у смислу дубине шаре, која мора да буде најмање 4 мм, али је битан и притисак у гумама и он мора да одговара захтевима из техничке књижице произвођача конкретног возила. Није лоше за зимске услове вожње понети и лопату, мало песка, простирку или поњаву, метлицу за чишћење стакла, спреј против замрзавања стакла, спреј за бравице, каблове за стартовање, стругалицу за лед…

У условима снега и леда на коловозу савет стручњака је избегавање наглих промена правца кретања возила и нагла кочења. Када има снега и леда по путу, најбоље је возити под малим гасом и у нижем степену преноса. Најбитније је да се не праве нагли покрети воланом или кочницом, ако је потребно смањити брзину, треба кочити мотором, односно убацити у нижи степен преноса, пажљиво ,да се возило не занесе. У тим тренуцима треба “заборавити” на ножну кочницу, поготово кад возило има задњу вучу.

Приликом вожње по дубоком снегу, треба управљач држати право да предњи и задњи точкови имају исти правац кретања. Ако аутомобил ,,шлајфује,, треба покушати кретање уназад, а ако то не успе онда под точкове треба ставити песак, грање, крпе и сл.

Листа савета

* прилагодити вожњу условима на путу

* држати одговарајуће растојање

* проверите техничку исправност возила

* преконтролисати нивое свих течности

* преконтролисати квалитет антифриза

* користити за прање ветробранског стакла специјалну течност која не мрзне

* проверити стање акумулатора

* пре стартовања возило очистити од снега

* проверити притисак у пнеуматицима, укључујући и резервни точак

* ставити глицерин у све бравице на вратима, а глицерином намазати и пријањајуће гуме на вратима

* у дизел гориво додати одговарајући адитив који ће спречити смрзавање дизел горива

* не убрзавати и не кочити нагло

Имајући у виду да и зимским условима вожње долази до различитих непредвиђених ситуација, застоја, непроходних путних праваца али И алтернативних, пре пута савет возачима је да се детаљно информишу у Оперативном центру АМС Србије о томе шта их конкретно очекује на маршрути коју су одабрали, да добију савет који правац избегавати, где евентуално има застоја ...

Телефон 1987 доступан је 24 часа и може да се позове из целе републике без укуцавања префикса са фиксних али и са мобилних телефона.

 

 

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Momir Milenkovic
Moja ćerka je polozila pre 4 god.. leti kad nije bilo snega.. prvo iskustvo s klizanjem auta se zavrsilo u kontejner, bez neke vece stete ali od tada niko ne moze da je ubedi da vozi zimi.. strah ne krije i stvorila je otpor.. Hteo sam vise puta da je naucim ali ne vredi, ne zwli...Koristan tekst, uputio sam joj ga da prouci...
Земунац
Зимски услови, ха! Па погледајте каква се гужва направи када падне мало кишице. Предложио бих да се многим возачима изда дозвола за вожњу само по сувом времену.
Не трећина, барем две трећине
Медији треба да максимално допринесу да се све ови новокомпоновани возачи поплаше од мало снега, леда или магле, тако да оустану од вожње тог (тих) дана. Тиме ће се сачувати и људи и техника, јер смисао и технику дефанзивне, обазриве и рационалне вожње нико их никада није учио, почев од аутошкола, па све до средине у којој су одрасли, која имплицитно, систематски пропагира безобзирност, бахатост и самодовољност.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.