Четвртак, 02.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа
СЕЛИДБА НА НОВУ БЕОГРАДСКУ АУТОБУСКУ СТАНИЦУ

Први путници из Блока 42 најкасније од фебруара

План је да до тада буде завршен сав посао на перонима, станичном платоу и у привременој шалтер-сали, што је предуслов за почетак рада нове Београдске аутобуске станице. – У почетку ће, до завршетка изградње централне станичне зграде, као шалтер-сала и чекаоница функционисати анекс, односно топла веза између новог БАС-а и железничке станице
(Фотографије: Небојша Марјановић)

Неуморни лавеж Гарија и његово трчкарање око улаза упозоравају да не може да уђе било ко. Сваког ко закорачи на градилиште нове Београдске аутобуске станице црни пас одмах региструје, дајући сигнал обезбеђењу.

Да од Гарија нема бољег обезбеђења упућује и чувар који је с њим дочекао екипу „Политике” на простору у новобеоградском Блоку 42 где увелико ниче нови БАС и шпартају камиони с грађевинским материјалом.

Да ће стари БАС, који је деценијама био полазна и долазна тачка за све међуградске и међународне аутобусе, они напустити најкасније до фебруара, за наш лист је указао Горан Весић, заменик градоначелника. Тај договорени рок потврђују и на градилишту између „бувљака” и стамбеног комплекса „Белвил”.

На то упућује и сама слика. Мајстори и грађевинске машине на неколико тачака. Највише у зони перонског дела и станичног платоа. Велики део посла на самом платоу је окончан, а тренутно се убрзано равнају и довршавају унутарстаничне пешачке везе између перонског дела и будуће привремене шалтер-сале у раније изграђеном анексу подно Моста на Ади.

Како сазнајемо, до почетка пребацивања путничког саобраћаја са старе станице на нови БАС остало је да се доврши део приступних веза у оквиру станичног комплекса, да се подеси сигнално-надзорни систем, среде и рашчисте раније урађени пешачки коридори између перона и анекса, као и да се детаљно очисти унутрашњост анекса. Рашчишћавање би требало да почне половином децембра. У анексу је већ сређен кружни пулт који ће се користити као шалтер-простор, допремљене су и столице за путнике у чекаоници, као и опрема неопходна за рад станичних службеника. На наше питање хоће ли десетак места за пултом који ће служити као шалтер-служба заиста бити довољно за опслуживање свих путника на новом БАС-у, поготову ако се зна да је на садашњој станици знатно више шалтера (у три шалтер-сале), на градилишту уверавају да хоће, уз напомену да је то у доба короне довољан број.

Да ли ће бити баш тако, показаће слика с нове станице када она буде пуштена у рад почетком 2022. Садашњи призор на градилишту, када је реч о будућој организацији саобраћаја, већ је јасан. У самом срцу станичног платоа биће огроман паркинг за аутобусе. Долазни перони налазиће се ближе Улици Јурија Гагарина, док ће полазни бити преко пута (ближе анексу). Најближе долазним, како сазнајемо, биће перони за приградски саобраћај, а онда следе они за међуградски и међународни, као и за туристичке аутобусе. Централна улазно-излазна рампа за аутобусе налазиће се у зони између улица Јурија Гагарина и Марка Христића.

Да пандемија короне није пореметила све, како смо чули на градилишту, овај комплекс би вероватно већ имао и станичну зграду која се гради на страни ка Улици антифашистичке борбе. Али, због непланираних околности, указују одговорни на градилишту, прво ће бити отворена станица за путнике, а упоредо ће бити настављена градња станичне зграде, због које су прошле јесени усвојене измене Плана детаљне регулације за Блок 42 и за чију градњу је тек недавно издата грађевинска дозвола. Баш због свега тога, анекс, односно будућа топла веза између новог БАС-а и новобеоградске железничке станице, у међувремену ће служити као шалтер-сала, чекаоница, кафетерија, простор с тоалетима и привремени простор за службене просторије за запослене на БАС-у.

Идеја о пресељењу БАС-а на нову локацију стара је прилично дуго, али испраћај централног аутобуског чворишта убрзао је пројекат „Београд на води”, који тренутно „дише за вратом” старом БАС-у. За сада се не зна да ли ће се одмах по пресељењу полазака са старе станице на чвориште у Блоку 42 на вратима старог БАС-а појавити багери, али извесно је да се на то неће дуго чекати. Наиме, стари БАС последњи је велики објекат који је виђен за одстрел због ширења „Београда на води”. Пре њега под багере су отишли стари БАС-ови долазни перони, „Ластина” станица, зграда „Симпа”, Коначиште, немачки бункер и бројни пословни и стамбени објекти.

Португалски модел, реорочавања српска

Уговор о изградњи нове аутобуске станице предвидео је да престоница уложи земљиште, а БАС новац. Замисао, која је истакнута још у доба градоначелниковања Синише Малог, јесте да град добије станицу „по узору на лисабонску”. Идејно решење за комплекс новог БАС-а добијено је на међународом урбанистичко-архитектонском конкурсу из 2014, на коме су победиле архитекте Милан и Владимир Лојаница. Нови БАС коштаће око 20 милиона евра, а БАС је добио кредит од Комерцијалне банке од 12.000.000 евра за изградњу новог станичног комплекса, док ће остатак од 8.000.000 евра уложити из сопствених средстава.

Аутобуска станица у Новом Београду у Генерални урбанистички план престонице први пут је уцртана 1971, али тада као једна од три једнако рангирана аутобуска терминала. Била је означена као станица „Запад” и раме уз раме стала је с још две – на југу с Аутокомандом и на северу код Панчевачког моста. Ове станице биле су виђене и у Урбанистичком плану из 1985. Крупан заокрет десио се тек 2003, када су урбанисти утврдили да станица треба да се гради у Блоку 42, али не и на друге две локације. У наредних десетак година ипак није се даље макло од тога све док „Београд на води” није почео да се шири. У марту 2016. у граду су указали да ће радови на новој станици БАС кренути најкасније почетком 2017, а да ће она бити изграђена крајем 2018. и да ће град финансирати изградњу. Али, крајем 2016. почетак градње померен је за пролеће 2017. Наравно, ни од тога није било ништа.

​Промена оријентације
Селидба полазака са старог БАС-а на нову станицу биће велики изазов за путнике, поготову оне који не познају Београд. Када је реч о новом БАС-у и поласцима с њега, основна разлика у односу на тренутно стање биће то што ће мостове и реке убудуће прелазити аутобуси који до сада нису морали преко њих, а преко мостова углавном неће морати они аутобуси који су их до сада прелазили на путу до БАС-а.
У пракси то значи да мостове неће прелазити аутобуси из правца Мачве, Срема, Новог Сада... Али, зато ће преко мостова морати аутобуси ка источној, централној и јужној Србији, као и ка делу западне Србије.

Да се БАС-у дефинитивно одбројавају последње године у Савском амфитеатру, постало је јасно у лето 2017, када су град и представници БАС-а потписали један од последњих докумената у сусрет градњи новог станичног комплекса. Најава је била да ће он прорадити у другом делу 2019, али и поред оптимистичних најава, пре свега из града, па чак и камена темељца у току изборне кампање за градске изборе 2018, озбиљнијих радова у Блоку 42 није било. Зато није мањкало неозбиљних и нереално оптимистичних најава градских челника о селидби БАС-а, нарочито у току прошле године… А, озбиљни радови у Блоку 42 кренули су управо у 2020.

Веза с остатком града – трамваји, 95 и градска железница

После недавног усвајања плана за метро, јасно је да се нови БАС још дуго неће наћи на траси метроа. Зато ће путници који користе међуградске аутобусе и њима долазе у Београд морати да рачунају на друге врсте превоза како би с нове аутобуске стигли до центра и других делова града. До најужег центра најбржа и најкраћа веза биће аутобус 95. До централног дела града моћи ће да се стигне трамвајима 7, 9 и 11. Недалеко од зоне нове аутобуске стаје и електробус ЕКО 1, који такође „качи” центар града, као и линија 94, веза с Ресником. Уз сам будући БАС је и новобеоградска железничка станица преко које саобраћају композиције БГ воза. Како смо незванично сазнали, у граду су почели с припремом плана за додатне поласке и линије због почетка рада новог БАС-а.

Приступне саобраћајнице прошириване

У сусрет новом БАС-у улице које га окружују морале су да буду проширене због будућег планираног већег обима саобраћаја у том делу града. То је био део посла који је обавила престоница као један од партнера у овом послу. Улице Марка Христића, Јурија Гагарина и Антифашистичке борбе проширене су за по једну саобраћајну траку како би се повећали саобраћајни капацитети. Урађене су и бициклистичке стазе у све три улице, постављено око 50 стубова јавне расвете и обављено је озелењавање површина.

Коментари11
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Земунац
Где год да је изграђена нова аутобуска станица, а требало је, некима ће одговарати, а некима не. Људима никад угодити. Постојећа аутобуска станица је била мала за све аутобусе, па су зато туристички кретали са неколико локација и уз то је у делу града где је загушење саобраћаја било често. Где изградити, а да сви буду задовољни то је питање. Онима са сремачке стране одговара када је ближе њима, а онима из Миријева не. Да ли би решење било више станица?
Budimir
Koliko km do Beograda , i hoce li biti pesacke staze za nosace prtljaga ?
Stevan Janković
Usred Beograda, pored Sava centra.
rade princip
U modernom svetu autobuska stanica se gradi pored železničke, i povezani su sa aerodrumom kao i centrom grada.
Milos
I jeste poed zeleznicke i to kakve. Sasvim nove i modrne i na pravom mestu sa tendencijiom daljeg razvoja, odlicne povezanosti, brze zeleznice i ubrzanog razvoja celog tog dela Novog Beograda povezanog sa Beo vozom, auto putem itd, da ne nabrajam dalje...
Sasa Stefanović
Ali ovo nije moderan svet
Милан Мишковић
Београду су потребне аутобуске станице за приградски и међуградски саобраћа. Невероватне гужве у саобраћају на Аутокоманди су, добрим делом, зато што ови аутобуси тамо стају и примају путнике, а то ће се наставити и након завршетка станице на Новом Београду. То само значи да није требало одустати од идеје да се на Аутокоманди изгради аутобуска станица (терминал) ЈУГ. Биће потребе и за терминалом ИСТОК, а касније и СЕВЕР на почетку будућег Зрењанинског аутопута.
Баба
Изместити централне градске аутобуске и железничке станице далеко на периферију града је мало "чудно". Да ли је тако по већим и гушће насељеним европским градовима ??? Опет наш србски патент.
Земунац
Вама је Нови Београд периферија града?

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.