Петак, 03.12.2021. ✝ Верски календар € Курсна листа

Миодраг Костић за годину дана продао шест компанија из агробизниса

Аналитичари напомињу да је јасно да прекомбинује послове и да улаже у мање ризичне секторе – банкарство и туризам
Компанија „Сојапротеин” је продата америчком купцу (Фото Сојапротеин)

Миодраг Костић, власник „МК групе” изгледа да преусмерава свој почетни бизнис с храном и то највећим делом у банкарство, туризам, хотелијерство и некретнине.

За око годину дана овај домаћи бизнисмен продао је шест значајних компанија из свог агросектора, а новац уложио у нове послове и на нова тржишта.

Најпре је продао фабрику уља у Шиду, у којој је власништво стекао куповином „Викторија групе” после вишегодишњих преговора. Костић је постао већински власник ове компаније у јуну 2020. Само неколико месеци касније, у договору са мањинским партнерима Милијем Бабовићем и фирмом „Апсара” уљару, која је једна од најмодернијих на Балкану, продао је молдавској „Транс оил групи”. Реч је о највећем прерађивачу уљарица у тој земљи који има 1.650 запослених и уљару у Румунији.

Средином ове године у исте руке отишле су и још четири компаније из система „МК групе” – „Гранекспорт”, Лука Бачка Паланка, кулска „Жито Бачка” и компаније „Агроглоб” из Новог Сада. Све фирме биле су до тог тренутка под крајњом контролом Костића и веома успешне у агросектору Србије. Баве се откупом и трговином житарица, уљарица, логистиком, складиштењем као и производњом пшеничног и кукурузног брашна, хране за животиње, трговином вештачких ђубрива... Компанија „Агроглоб” највећи је извозник житарица и уљарица у Србији.

Као купац ових фирми пријављен је „Balkan Commodities”, холдинг који припада управо „Транс оил групи”. Њиме као матично друштво управља „Арагви”, инвестициони фонд са седиштем на Кипру, који контролише Ваја Ђаши, бизнисмен познат у сектору трговине житарицама, а осим у Србији послује и и Румунији.

Убрзо по окончању овог посла, дошло је до још једне велике трансакције која иде у прилог спекулацијама да Костић преусмерава пословање мада и даље у саставу „МК групе” ради десетине јаких компанија из агробизниса.

„Викторија група”, чији је он већински власник, током лета продала је и компанију „Сојапротеин” из Бечеја америчкој мултинационалној компанији „Арчер Денијелс Мидленд Јуроп” (АДМ). У решењу Антимонополске комисије, која је одобрила ову концентрацију, наводи се да је „АДМ група” водећа светска фирма у производњи и преради пољопривредних производа. У 2020. остварила је глобални приход од око 52 милијарде евра а да у Србији до тада није имала регистровану фирму. О значају „Сојапротеина”, највећег произвођача и прерађивача соје у Србији, излишно је говорити – „Викторија”, заједно с том компанијом, остварила је прошле године 139,8 милиона евра прихода у свету, а од тога 46,1 милион на тржишту Србије.

Када се прати хронологија ових продаја стиже се и до новембра ове године када је објављено да је Костић купио део пословница руске Сбер банке, главног повериоца у „Фортенова групи”, правном следбенику хрватског „Агрокора” у чијем је власништву 40 одсто њених акција.

То је у хрватској јавности подгрејало нагађања да српски бизнисмен жели на овај начин да се домогне бивших Тодорићевих трговинских компанија, а нарочито „Меркатора”. У прилог томе иду и информације да Руси не намеравају да остану већински у тим пословима и да је питање времена када ће потражити купце. У Костићевим компанијама демантовали су такве спекулације.

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, каже да је и поред свих нагађања евидентно да је у овом случају бизнисмен Миодраг Костић искусно предосетио како је најкорисније да се у овом тренутку, уместо на агробизнис, концентрише на услуге и то на финансије и хотелијерство.

– Рекло би се да излази из агробизниса, али не би ме изненадило да се „МК група”, за неколико година, поново појави као неко ко купује земљиште и гради прехрамбене комплексе. У овом тренутку се опредељује за банкарски бизнис и туризам, јер је то много једноставније за пословање – наводи Савић.

Према његовим речима храна јесте делатност будућности, али у том сектору је, у овом тренутку, много несигурности, од климатских промена, осцилација у ценама и на тржишту. Костић је са правом направио овакву процену, ако данас уопште постоји сигуран бизнис.

– Чини ми се да тако размишља. Осим што су мањи ризици власник „МК групе” има осећај и за ту врсту бизниса. Уосталом у тржишној привреди то је све нормално, па и у овом што је Костић препаковао имовину нема никакве драматике – закључује наш саговорник.

Аграрни аналитичар Жарко Галетин сматра да су последње трансакције „МК групе” у сектору хране доказ да је Србија привлачна страним улагачима.

– Проблем је у томе што би генерално могло да се деси да страни инвеститори постану претежни носиоци наше прехрамбене индустрије. Србија је добро сировинско подручје, једна смо од ретких држава која има прехрамбену сигурност. Ипак, не треба да дозволимо да постанемо сировинска база – напомиње Галетин.

У овом конкретном случају инвеститор ће остати дотле докле има интерес јер то је питање стабилности економије и државе у коју улаже. Инвестициони фондови, с друге стране, прате логику крупног капитала. Улажу и подижу капацитете компаније и продају је за већу вредност када дође време али слабије брину о интересу потрошача.

Упитан о разлозима продаје компаније „Сојапротеин”, Галетин одговара да је Србија једна од свега три, четири државе у Европи која производи довољно соје за сопствено тржиште па и извози. Соја је перспективна култура, препозната и у фармацеутској, хемијској, енергетској индустрији и индустрији хране.

– Уз то Србија има добру позицију јер производи нон-гмо соју. Када вам највећи прерађивачки капацитет одлази у руке страног инвеститора, постоје сигурно неки крупни разлози – сматра наш саговорник и додаје да нема логике да се једна здрава, профитабилна и добро позиционирана фирма на тржишту тако лако продаје.

Коментари5
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

slobodan
manje rizicne sektore-turizam????
Vojislav
Prelazak agroindustrije u ruke stranaca je, svakako, loša pojava.
Милча Петринсћи
Да си штедео 10-15 година и ти би могао да купиш бар 2 компаније да пара остане код нас.
Пуно име
Није лоша, већ погубна.
Petar
Hotelijerstvo i ugostiteljstvo nije baš siguran biznis. Čim krene neka kriza hotelijerstvo to prvo oseti. Ljudi moraju da jedu. Da putuju baš i ne moraju i kafićare. Radim preko 15 godina u hotelu, kriza 2008. se itekako osetila.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.