Субота, 21.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
27.ФАФ

И храбри и нови и сасвим луди свет

Доделом награде Горану Марковићу и пројекцијом филма „Француска депеша” Веса Андерсона вечерас почиње 27. Фестивал ауторског филма
Овогодишњи Берлински победник: „Баксузни секс или Луда порнографија” Радуа Жудеа (Фото: 27.ФАФ)

Доделом награде за животно дело нашем редитељу, сценаристи и драмском писцу Горану Марковићу и пројекцијом филма „Француска депеша” („The French Dispatch”) култног америчког редитеља Веса Андерсона, вечерас у Београду почиње 27. Фестивал ауторског филма.

На фестивалу који ће се паралелно одржавати у још 10 српских градова, у 11 програмских целина биће приказано више од 80 филмова, од којих ће се њих 12 такмичити за гран при, награду за најбољу режију „Александар Саша Петровић”, као и за награду „Гордан Михић” за најбољи сценарио. За легат награду професора Владе Петрића, за најсинематичнију секвенцу у играном филму у част Славка Воркапића, такмиче се сви филмови.

Неке од њих не би требало сада пропустити. Рецимо овогодишњег берлинског победника, филм румунског аутора Радуа Жудеа са насловом који је у нас преведен као „Баксузни секс или Луда порнографија” који ће изазвати и највише еха али и смеха. И то не само као естетска, иконографска или значењска провокација већ и као филм у којем ама баш сви јунаци носе маске јер је и сниман у ово наше доба короне. Реч је о интелигентно и сатирично сроченом, готово експерименталном филмском триптиху у којем се треш-порно иконографија меша са готово документаристички снимљеним сликама стресног свакодневног живота на букурештанским улицама и са серијом наизглед лаконски изабраних статичких слика, замишљених да представљају енциклопедију симбола овог нашег времена. Раду Жуде суочава и своје земљаке, али и сваколико гледалиште са сопственим предрасудама, дубоко укорењеним лицемерством, са псеудополитичким свезнањем које чучи у свима нама и са свим оним о шта се саплићемо и губимо у дискурсима на друштвеним мрежама на којима смо бомбардовани „јединим и правим истинама”...

За пропуштање није ни (такође у Берлину награђен) мађарски филм „Природно светло” Денеша Нађа који суочава своје земљаке са неславним деловима сопствене историје (Други светски рат), кроз причу о официру Иштвану Семетки и његовом суочавању са низом моралних дилема и питањима шта у рату треба чинити да би се преживело. У овом моћном Денешовом дебију у форми дугометражног играног филма, посебну снагу даје естетика влажне, природне светлости и атмосфера житког блата и магловитих шума Совјетског Савеза, који заједно симболизују човека – мушкарца у рату током силаска у непознато. Када се пред њим отвара амбис дилема и када се перцепција о томе шта је добро а шта је зло лако изгуби...

Моралних дилема, али и отвореног супротстављања десничарским идејама о цензури, ускраћивању слобода говора и стваралаштва у сопственој земљи и „легату” Нетањахуове валадавине, и редитеља Надава Лапида има на претек у филму „Ахедино колено” израелског редитеља Надава Лапида, чији је предходни филм „Синоними” такође био приказан на ФАФ-у. Лапид је један од овогодишњих канских славодобитника, баш као и јапански редитељ Ријусуке Хамагучи за „Повези ме” – прелеп филм са изврсно разрађеним ликовима и изазовима који се рађају између стварних животних клопки и уметничких сновиђења – рађен према краткој причи Харукија Муракамија, и баш као славни тајландски аутор Апичатпонг Вирасетакул за „Меморију” – мистицизмом, звуком и дубинама потраге за људским сећањима испуњен филм у којем главну ролу игра Тилда Свинтон.

Међу филмовима на 27. ФАФ-у на које треба обратити пажњу је и канским Гран пријем награђен фински филм „Купе број 6” Јуха Кусманена (према роману Росе Ликсом) на руском језику, који нуди хуманистички поглед на односе међу људима, када припадност нацији или класи више нису важни. Ту су и постсовјетски, грозничави и психоделични поглед на стање у друштву у периоду владавине Јељцина и то у филму Кирила Серебреникова „Петров у грипу”, као и још један снажан руски филм – „Капетан Волконогов је побегао” („Гробница за капетана Волконогова”) ауторског двојца Наташа Маркулова и Алексеј Чупов, у којем се истражује веома важан део совјетске комунистичке прошлости и суоачава публика са питањем може ли да постоји рај и за џелате. Препоруку за гледање добијају и филмови „Перје” египатског редитеља Омара ел Зохаирија (египатски кандидат за Оскара), „Чувар брата својега” курдског аутора Ферита Карахана и фасцинантни дугометражни документарац „Пећина” италијанског аутора Микеланђела Фрамантина (награђен у Венецији), који уз своје естетске благодети нуди и филозофски поглед на свет и смисао постојања – менталног, духовног, биљног, животињског, човековог.

Овогодишњи Фестивал ауторског филма биће затворен 3. децембра доделом награда и пројекцијом филма „Журнал о Желимиру Жилнику” Јанка Баљака.

Пуриша Ђорђевић (Фото: З. Анастасијевић), Матија Бећковић (Фото: А. Васиљевић)

Такмичари из региона и Пуркетова посвета Матији

На овогодишњем ФАФ-у у главном такмичарском програму осим изврсног, у Солуну недавно награђеног српског филма „Келти” Милице Томовић, налазе се и филмови „Елегија ловора” црногорског аутора Душана Касалице и „Инвентар” словеначког аутора Дарка Синка. Филм „Рампарт” нашег аутора Марка Грбе Синга, такмичи се у паралелном програму „Храбри Балкан”.

 Једну од специјалних пројекција на ФАФ-у имаће нови филм нашег легендарног и најдуговечнијег филмског редитеља Пурише Ђорђевића Пуркета. Његов „Господин” је документаристички портрет песника Матије Бећковића посвећен његовом животном путу као и личностима које су му на том путу посебно значиле...

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.