Нежни звуци историје
Суботица – Овогодишњи тринаести међународни, регионални фестивал савременог позоришта почео је енергично. Осморо плесача из неколико земаља централне и западне Африке у кореографији Јожефа Нађа истраживало је корене покрета и плеса у представи ОМА. Због великог интересовања, једночасовни сложени плес, на вечери отварања фестивала, 19. новембра извели су два пута, а након тога остало им је снаге да играју уз аплауз одушевљене публике.
‒ Хтели смо да осетимо древне корене игре и да од тога начинимо неку врсту савременог ритуалног плеса. Веровао сам да то најбоље могу да остварим са играчима из Африке. Заиста, сада осећамо и они и ја да смо на добром путу ‒ рекао је Јожеф Нађ.
Према његовим речима, ово је друго дело које ради са неком трупом, а у којем и сам не наступа. Отуда је оно делимично и другачије од кореграфија по којима је Нађ познат.
‒ Ови играчи донели су такву енергију и културу која је другачија, донели су за мене вибрацију која је занимљивија и са таквом лакоћом коју ми беле пути можемо да постигнемо само изузетно напорним радом – додао је Нађ, истичући да је у избору музике додирнуо је и историју џеза, али да истинска, ванвремена музика у ствари избија из игре плесача.
Овогодишњи фестивал „Дезире” носи поднаслов „Историја и ти” и мада редитељ Андраш Урбан, оснивач фестивала, увек формулише интригантне фестивалске поднаслове, овога пута није га било тешко разумети. У креирању поднаслова Урбан је, пре свега, имао у виду најављена гостовања представа које се баве неком историјском личношћу, али нежна и урбана радио представа „Саундтрек за филм који није снимљен” потпуно се уклопила у то. Јер, овај спој радија и театра настао је управо, као одговор појединца на један историјски тренутак. Пандемија и готово истовремено затварање у свим земљама јесте чин који ће историја памтити, а кантаутори Нина Бајсић и Ненад Марић познатији као Краљ Чачка у том тренутку почели су да, иако се међусобно нису познавали, путем интернета, пишу и међусобно дописују стихове и музику. У основи пројекта је креативна личност Павлице Бајсић која већ годинама води Радио театар.

Радио драма преноси једноставну прича о двоје који више нису заједно већ свако за себе наставља своје животе у Загребу и Београду. Ту су још и музичари и пропратне улоге Марка Марића и Дина Бразодура. Павлица Бајсић је била наратор догађаја, а сведеним средствима, стварајући звучну залеђину кантауторима Нини Бајсић и Краљу Чачка, креиране су сугестивне слике, попут филма који је свако у гледалишту за себе могао да размотава. Осим што подсећа на ситуацију, како Павлица Бајсић каже, из времена када су радио-драме ишле уживо, ова радијска представа донела је и уживање у лепоти артикулисаног и однегованог радијског говора какав данас готово више и не може да се чује.
Представа „Вивисекција креденца” настала је као занимљив пројекат Удружења драмских уметника Француске и Фестивала у Авињону да двоје глумаца који се не познају поставе кратки комад. Рафаел Котен и Пјер Меније тако су са муком довукли креденац на сцену, једно време му се дивили, а потом га смрскали у парампарчад. Хаос који су направили постепено је почела да сређује Маргерит Борда која је онда позвала публику да јој у томе помогне. До краја представе, публика је посложила сломљене летвице, док су их глумци посматрали из прикрајка. Порука је била јасна: за довођење ствари у ред потребна је и солидарност других, а глумци кажу да су управо то желели да нагласе.
Млади глумац Данијел Петер Катона из позоришта Атријум – „Чамац за спасавање” из Будимпеште остварио је читав низ ликова у представи монодрами „Мртва трка – пливање у једном чину”. Представу је режирао Мате Ковач по делу Бенедека Тота које је пре неколико година објављено у Мађарској и изазвало велику пажњу као мађарски „треинспотинг”.
До краја фестивала публику очекује још много занимљивих представа. Гостовање Народног театра из Битола са представом „Хистори оф мадерфакерс” у режији Андраша Урбана, потом редитељка Селма Спахић долази са представом „Седам страхова”, Академско позориште „Промена” из Новог Сада представиће „Три зиме” у режији Јасне Ђуричић. Ту је потом и Казалиште „Група” из Загреба са остварењем „Мистер Буфо” у режији Ли Делонга, Битеф театар са представом „Кретање” у режији Јоване Томић, те Народно позориште из Пирота са представом „Страх” у режији Игора Вука Торбице.
Подели ову вест

Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.