Недеља, 29.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Нежни звуци историје

Фестивал „Дезире” је почео енергичним наступом осморо плесача у режији Јожефа Нађа, а настављен урбаном радио-драмом уметника која је била њихов одговор на пандемију и закључавање
Данијел Петер Катона у монодрами „Мртва трка – пливање у једном чину” (Фотографије Дезире фестивал)

Суботица – Овогодишњи тринаести међународни, регионални фестивал савременог позоришта почео је енергично. Осморо плесача из неколико земаља централне и западне Африке у кореографији Јожефа Нађа истраживало је корене покрета и плеса у представи ОМА. Због великог интересовања, једночасовни сложени плес, на вечери отварања фестивала, 19. новембра извели су два пута, а након тога остало им је снаге да играју уз аплауз одушевљене публике.

‒ Хтели смо да осетимо древне корене игре и да од тога начинимо неку врсту савременог ритуалног плеса. Веровао сам да то најбоље могу да остварим са играчима из Африке. Заиста, сада осећамо и они и ја да смо на добром путу ‒ рекао је Јожеф Нађ.

Према његовим речима, ово је друго дело које ради са неком трупом, а у којем и сам не наступа. Отуда је оно делимично и другачије од кореграфија по којима је Нађ познат.

‒ Ови играчи донели су такву енергију и културу која је другачија, донели су за мене вибрацију која је занимљивија и са таквом лакоћом коју ми беле пути можемо да постигнемо само изузетно напорним радом – додао је Нађ, истичући да је у избору музике додирнуо је и историју џеза, али да истинска, ванвремена музика у ствари избија из игре плесача.

Овогодишњи фестивал „Дезире” носи поднаслов „Историја и ти” и мада редитељ Андраш Урбан, оснивач фестивала, увек формулише интригантне фестивалске поднаслове, овога пута није га било тешко разумети. У креирању поднаслова Урбан је, пре свега, имао у виду најављена гостовања представа које се баве неком историјском личношћу, али нежна и урбана радио представа „Саундтрек за филм који није снимљен” потпуно се уклопила у то. Јер, овај спој радија и театра настао је управо, као одговор појединца на један историјски тренутак. Пандемија и готово истовремено затварање у свим земљама јесте чин који ће историја памтити, а кантаутори Нина Бајсић и Ненад Марић познатији као Краљ Чачка у том тренутку почели су да, иако се међусобно нису познавали, путем интернета, пишу и међусобно дописују стихове и музику. У основи пројекта је креативна личност Павлице Бајсић која већ годинама води Радио театар.

Из представе „Вивисекција креденца”

Радио драма преноси једноставну прича о двоје који више нису заједно већ свако за себе наставља своје животе у Загребу и Београду. Ту су још и музичари и пропратне улоге Марка Марића и Дина Бразодура. Павлица Бајсић је била наратор догађаја, а сведеним средствима, стварајући звучну залеђину кантауторима Нини Бајсић и Краљу Чачка, креиране су сугестивне слике, попут филма који је свако у гледалишту за себе могао да размотава. Осим што подсећа на ситуацију, како Павлица Бајсић каже, из времена када су радио-драме ишле уживо, ова радијска представа донела је и уживање у лепоти артикулисаног и однегованог радијског говора какав данас готово више и не може да се чује.

Представа „Вивисекција креденца” настала је као занимљив пројекат Удружења драмских уметника Француске и Фестивала у Авињону да двоје глумаца који се не познају поставе кратки комад. Рафаел Котен и Пјер Меније тако су са муком довукли креденац на сцену, једно време му се дивили, а потом га смрскали у парампарчад. Хаос који су направили постепено је почела да сређује Маргерит Борда која је онда позвала публику да јој у томе помогне. До краја представе, публика је посложила сломљене летвице, док су их глумци посматрали из прикрајка. Порука је била јасна: за довођење ствари у ред потребна је и солидарност других, а глумци кажу да су управо то желели да нагласе.

Млади глумац Данијел Петер Катона из позоришта Атријум – „Чамац за спасавање” из Будимпеште остварио је читав низ ликова у представи монодрами „Мртва трка – пливање у једном чину”. Представу је режирао Мате Ковач по делу Бенедека Тота које је пре неколико година објављено у Мађарској и изазвало велику пажњу као мађарски „треинспотинг”.

До краја фестивала публику очекује још много занимљивих представа. Гостовање Народног театра из Битола са представом „Хистори оф мадерфакерс” у режији Андраша Урбана, потом редитељка Селма Спахић долази са представом „Седам страхова”, Академско позориште „Промена” из Новог Сада представиће „Три зиме” у режији Јасне Ђуричић. Ту је потом и Казалиште „Група” из Загреба са остварењем „Мистер Буфо” у режији Ли Делонга, Битеф театар са представом „Кретање” у режији Јоване Томић, те Народно позориште из Пирота са представом „Страх” у режији Игора Вука Торбице.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.