Субота, 21.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Завршен фестивал „Дезире”

Пандемија је испретурала позиције на лествици вредности, стављајући у први план његову огољену елементарну борбу за опстанак
Из представе „Мефисто” (Фото: Дезире)

Суботица – Овогодишњи, тринаести по реду, фестивал „Дезире” трајао је дуже него иначе, пуних једанаест дана. Нa репертоару међународног, регионалног фестивала савременог позоришта било је 15 представа, неколико концерата, а његова дужина ове године пружила је фестивалској публици и могућност да одахну. Ипак, у другој половини фестивал се одвијао у препознатљивом ритму, са по две представе за вече.

Повремено је тај тренутак паузе био потребан да се поврати дах након тешких тема које је донео овогодишњи „Дезире” с поднасловом „Историја и ти”. Изгледа да нам се историја баш навалила на плећа и не дозвољава да предахнемо.

Остајући веран свом концепту, који уосталом произлази из самог опредељења позоришта „Костолањи Деже” да се хвата укоштац с актуелним питањима савременог живота и да их уобличеним уметничким средствима исказује на позорници, „Дезире” нам је ове године понудио једну другачију слику од оних које смо виђали претходних година.

Тада су нас мучиле банке и њихове лешинарске камате, незајажљиви поход капитала, који је као реакцију побуђивао потребу да се по диркама клавијатура све снажније удара у ритму „Интернационале”, Европска унија и њена изневерена обећања, грамзивост света биле су теме свакодневице, а које су позоришни ствараоци обрађивали.

Ове године, мада банке и даље имају неподношљиве камате, и мада се глад капитала за увећањем није зауставила, фокус је померен на човека, на његову суштину и његову огољену, елементарну борбу за опстанак. Пандемија је испретурала позиције на лествици вредности.

Фестивал је започео представом „Ома” по кореографији Јожефа Нађа, којом је истраживао корене плеса, а завршио се представом „Амбер” трупе „Ходворкс” из Будимпеште, у којој кореографкиња Адријен Ход као да испитује шта све може додир. Сусрет двају бића, у свом универзуму у којем не обраћају пажњу на свет око себе, и који, преплићући се, играју ослоњени један на другог.

Позоришта су се ове године, што наравно не мора бити општи закључак, већ само резултат фестивалске селекције, бавила човеком, његовим ходом и судбином кроз историју. Понекад се неколико историјских тренутака ломило на једној генерацији, од промене државног уређења до промене државе, требало је опстати, као што треба опстати пред манипулантима, пред идејом о повлачењу у сопствени имагинарни затворени свет у којем све кобајаги функционише као што је то у представи „Страх” у режији Игора Вука Торбице.

Појединац и његов одговор на историју тема су и представе „Мефисто” у режији Андраша Урбана у извођењу будимпештанског позоришта „Културна бригада – Атријум”. Много питања ломи се у судбини појединца који настоји да преживи, да гради каријеру занемарујући морал, етику, па и газећи преко сопствених идеала. Позоришни фестивал „Дезире” и ове године пратила је публика која је испунила гледалиште у мери у којој је то било дозвољено, те се дешавало да због строгих правила о поштовању броја гледалаца неки буду и враћени са билетарнице. Пандемија је оставила свој жиг, није било студената са Универзитета у Новом Саду у мери у којој је то било раније, гостију из Мађарске и других градова, пратећи програми сведени су на радионице, а дружења, бар под окриљем фестивала као органски део његовог програма, нису била предвиђена.

Истовремено, фестивалска публика остала је верна овом јединственом позоришном догађају, награђујући сваку представу која је била на репертоару „Дезиреа”.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Aleksandar Radulovic
Predstava Narodnog pozorista Pirot se zove “Strah-jedna topla ljudska prica”.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.