Петак, 21.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Трагање за новим слободним уметничким просторима

Мурали су опет преплавили град и неколико слика са прочеља и забата су због своје лепоте постали трајно обележје вароши на Бегеју
Мурал Ане Краш „И ветар свира, огрни ме ветром, Мурал „Четир коња дебела” (Фотографије: Ђ. Ђукић)

Зрењанин је преплављен муралима. Нове слике по градским фасадама се појављују из дана у дан и у време кад су се појавили нови многобројни начини да се грађанима шаљу разне поруке. Мурали опет привлаче пажњу, били уметнички успешни или они који би се у уметности прогласили за коров. Има слика на фасадама које су се, кроз време, толико уклопиле у амбијент и постале градско обележје, па се обнављају као трајни споменици културе.

Академски сликар Милутин Мићић каже за „Политику” да постоје мурали који су оригинални, креативни, који промишљају простор, архитектуру окружења и намера им је позитивна, афирмативна, хумана.

– Они су креирани да стварају боље услове за живот. И покрећу креативно и критичко мишљење и шаљу поруку потребе за слободним мишљењем – вели аутор неколико мурала на зрењанинским прочељима и истиче да се, са друге стране, појављују непријатне, идеолошки и политички обојене слике на зидовима у којима се аутори опредељују за ову или ону политичку опцију. Често се слика лик идеолошког вође.Такви мурали нису добри за заједницу, они су уметнички безвредни, праве поделе и буде непријатељства у друштву. А то није добро ни за заједницу, ни за чланове друштва. Има и покушаја који су последица нестручних и неуспелих захвата појединаца и сами по себи не би смели да се осликавају ‒ каже зрењанински уметник и наглашава да су се слике по зидовима појавиле још у праисторији и када се у људском оку управо појавила потреба да види лепоту, а ствараоци су осетили порив да је креирају. Он се најпре појавио у подсвести појединаца, а са развојем цивилизације развијала се и свесна потреба за лепотом. Развијала су се различита тумачења и захтеви везани за сликање на зидовима. Са ентеријера прешло се и на екстеријере. Савремени градови су данас пуни мурала.

Један аспект приче о зрењанинским градским сликама истиче Весна Каравида историчарка уметности из овдашњег Завода за заштиту споменика културе.

– Када је, осамдесетих година, кроз ткиво историјског градског језгра провучена магистрала, многе куће су „осрамоћене”. Остали су да штрче силни забати, а није била намера да буду разоткривени пролазницима на тај начин. Не улазећи у накнадне полемике о овој урбанистичкој интервенцији, о томе да ли се то све баш морало на тако груб начин, нама и даље остају огољени забати са којима тешко да знамо шта ћемо. Најпримеренији начин који видимо у овом тренутку јесте да их препустимо сликарима. Не у смислу „санирања штете” него у смислу давања новог живота. И грешке, уколико је ово била грешка тадашњих урбаниста, саставни су део живота и историје и треба их превазилазити на неки начин. Стога и Завод за заштиту споменика културе Зрењанина радо даје сагласност за израду мурала на кућама које су под заштитом, посебно ако су им аутори академски сликари – каже Каравида.

Деценијама у граду на Бегеју опстаје неколико мурала и они су се већ одомаћили до те мере да су се усадили у памћење Зрењанинаца као тргови, лепе зграде, квартови, паркови. Тако „Четир коња дебела” као да су на истоимени мурал догалопирала из песме након што су се провукли преко бегејске ћуприје. Аутор, поменути сликар Мићић, објашњава да је реч о разузданим атима који грабе у непознато, у небо, са неизвесношћу у свом трагању за новим просторима. У непролазне слике са градских забата свакако спада и мурал незаборавног Чарлија Чаплина са ангажованим текстом попут његовог уметничког дела. У најлепшем парку у центру града академски сликар Виорел Флора је осликао велики мурал на коме је приказана некадашња тврђава која се на том месту налазила у далекој прошлости.

Мурали имају конкуренцију у билбордима. Сликар Мићић тврди да је много лакше и јефтиније њихово постављање.

– Међутим, билборд никада није оригиналан. Они, углавном, имају пропагандне, рекламне, политичке и друге, неуметничке намере и слободно могу рећи, како се неплански, нестручно и агресивно и насилно постављају, они су углавном карактеристични примери визуелног загађења. Урушавају пријатну атмосферу града, уносе немир, апатију, несигурност. И, увек нас наговарају на нешто што по правилу није пријатно и суштински не желимо. Тај феномен „наговор” присутан је у свим сферама визуелних и аудитивних медија и простора. Он није у складу са нашом људском природом и потребама. Урушава слободу мишљења и квалитетног делања ‒ каже Мићић.

Огрни се ветром  

Историчарка уметности Славица Попов из зрењанинске Савремене галерије каже да мурали изазивају промене у јавном простору – не само у естетском смислу него и у социјалном, јер могу бити инспирисани различитим идејама и идеалима.

– Посебно је значајно што укључују уметност у свакодневни живот и повећавају културну понуду једног града постајући неодвојиви део културног туризма. У том смислу издвојила бих мурал на Дому ученика Ангелина Којић Гина који је реализован у оквиру пројекта „Покрени град” од 2007. до 2009. Уметница Ана Краш на муралу „И ветар свира, огрни ме ветром” је са својом уметничком поетиком ускладила једну специфичност Зрењанина, града у Војводини који је поред разних културно-историјских знаменитости познат и по снажним ветровима.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.