Недеља, 26.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Правилним ходом поправићете кондицију, оснажити организам и бити фит

(Freepik)

 

Када неко упише брзо, нордијско ходање или почне да тренира трчање, мало је рећи да се неки људи изненаде. Ипак, и за ову свакодневну активност коју практикују људи широм планете постоје савети како да уз правилан ход постигнете бољу кондицију. На овај начин спречићете повреде, a истовремено из сваког тренинга и шетње извући ћете максимум. 

Ходање је један од најприступачнијих и најкомплетнијих програма вежбања који можете да примените. Осим што је лако обути патике и изаћи напоље, овај једноставан облик кардиоваскуларних вежби много помаже срцу, плућима, ногама.

Иако можда не изгледа да приликом оваквих вежби можете нешто радити погрешно – на крају крајева, то радите практично цео живот – детаљи су заиста важни. Да бисте постигли најбоље ефекте, морате да се уверите да то радите на исправан начин.

Здравствене предности ходања

Све бриљантне предности вежбања — побољшање здравља срца и плућа, јачање костију, смањење стреса у великој мери захваљујући ендорфину и бољи квалитет сна — могу се постићи редовним ходањем. Али постоје и предности које не очекујемо. Ходање побољшава варење, тако да ће ходање 10 до 15 минута након ручка учинити да се осећате задовољно и свеже, уместо да будете „сити и троми“. А, ако то радите напољу, добијате додатну корист од свежег ваздуха, сунца и емоционалног растерећења које долази од боравка у природи. Наравно, ходање је такође одлично за губитак масти и одржавање здраве телесне тежине. 

Заправо, не морате чак ни да бележите километре дневних корака да бисте уочили предности. Ако раније нисте били активни, могуће је да почнете да осећате корист од ходања и са само 3.500 до 4.000 корака дневно.

Зашто су важне вежбе ходања

Као што смо споменули, ходамо практично цео живот, тако да сигурно знамо све о томе, зар не? Па…то зависи. Истина је да је ходање  изненађујуће сложен покрет који захтева координацију и ангажовање разних делова тела, од ножних прстију до врата и рамена. Како старимо, промене на телу могу довести до промена у механици ходања. На пример, стара повреда колена која се поново активира и изазива бол може довести до тога да подсвесно фаворизујете једну ногу у односу на другу. Или, ако имате вишак килограма, можете почети да ходате са ширим ставом са ножним прстима закошеним ка споља како бисте подржали килограме.

Чак и ако сте „савршено здрави“ без повреда или других проблема, то не значи да је ваш начин ходања исправан.

„Људи не размишљају увек о томе да постоје правила за ходање, баш као што постоје и за вежбе као што су чучњеви и склекови“, каже тренер Лаура Флин Ендерс.

Ако сте недавно започели са програмом циљаног ходања, а након неколико недеља почнете да осећате болове, проблем би могао да буде повезан са неком од уобичајених грешкака. 

Гледање надоле  

Ако имате навику да носите телефон са собом, проверавате мејлове и текстове док шетате по комшилуку, време је да одложите телефон. Ходање са спуштеном главом може реметити правилан начин извођења овог вида рекреације.

„Шта год да ради ваш врат, леђа то прате. Ако гледате надоле, бићете вам заобљени горњи део леђа и појавиће се кривина у доњем дела леђа. Такво држање доводи до напрезања и умора. Дакле, немојте проверавати телефон док сте у шетњи. Изаберите музику или подкаст пре него што кренете, а затим ставите телефон негде где нећете бити у искушењу да га проверите. Затим, пре него што почнете шетњу, проверите своје држање. Ваше уши би требало да буду тачно изнад рамена, кукова, колена и глежњева“, каже Ендрес.

Оптерећење

Вежбе са оптерећењем су добре за мишиће, кости и зглобове, али вежбе са великим теретом могу узети данак ако се претера. Иако се ходање генерално не сматра обликом кардио тренинга са великим оптерећењем, ако снажно ударате ногама при сваком кораку који направите, ти тешки покрети кои се понављају могу почети да узимају данак.

„Неки притисак је добар када учини да се ваше тело прилагоди и ојача. Међутим, ако га има превише ваше тело се не може прилагодити. Потребно је да ограничите акумулацију тако што ћете „меко“ газити, постепено од пете до прстију. У суштини, радите на томе да апсорбујете утицај сваког корака користећи пуну мускулатуру тела да распоредите тежину сваког корака“, наводи Ендрес.

Претерано убрзавање

У настојању да убрзате темпо можда ћете почети да правите дуже кораке, а не брже. Ова склоност је природна, али када је у питању ходање, то је погрешно.  

„Можда ће вас изненадити, али постоје истраживања која указују на то да прекомерно убрзавање током ходања може значајно повећати притисак на зглобове, колена и кукове“, каже Ендрес која саветује да се фокусирајте на бржи рад стопалима.

Усмерите ножне прсте ка споља 

Када ходате, добро је да вам ножни прсти буду усмерени право напред, са сваким ударом пете у равни испод ваших кукова. Нажалост, људи са прекомерном тежином и гојазношћу, врло често погрешно ходају, додатно оптерећују зглобове што на крају повећава вероватноћу повреде.

Наиме, према студији из 2007. гојазни појединци су имали шире кораке, повећане покрете колена и повећану снагу реакције тла.

Важан је и стомак

Можда нисте провели време размишљајући о томе, али држање трупа је изненађујуће важно за подржавање правилног хода. Задатак вашег трупа у свакодневном кретању је да помогне вашем телу да остане усправно, да пренесе енергију са вашег доњег на горњи део тела и да олакша координисано кретање са једне на другу страну. 

А ако не успете да ангажујете овај део свог тела док ходате, већа је вероватноћа да ћете дозволити да вам се доњи део леђа заљуља, рамена да се заокруже напред и да ће ваше држање да пати.

Заборављате да користите руке

Студија из 2020. открила је да ходање са ограниченим замахом једне или обе руке смањило брзину ходања и корак учесника студије.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nikko
Narocito je zdravo hodanje u Beogradu, vrlo cesto najzagadjenijem gradu na planeti.
Марко Латиновић
Увијек се обрадујем када у Политици нађем чланак који нас подучава о наоко неважним стварима у животу. Да, ходање је један од извора здравља за људе "у годинама", па и за оне млађе који желе уложити додатни труд и сачувати своје здравље за старост. Охрабрио бих Политику да очува и своју просвјетарску функцију захваљујући којој је ушла и у широке народне масе.
Marina Mladenovski
Izuzetno korisni saveti!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.