Недеља, 22.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ИСХРАНА

Здравље из наранџастог поврћа и воћа

Намирнице наранџасте боје попут шаргарепе, бундеве, батата, папаје, богате су каротеноидом, појачавају имунитет и чувају вид
(Фотографије Пиксабеј)

Тамножути, окер и наранџасти плодови су богати каротеноидима, пигментима који обављају више задатака како би заштитили ваше здравље. Они неутралишу штетне слободне радикале и делују против упала које су криве за многе хроничне болести, укључујући болести срца, колитис и астму.

Наранџасти плодови такође спречавају накупљање масних плакова у вашим артеријама који могу довести до срчаних болести и можданог удара. Каротеноиди помажу и вашим очима у заштити од штетне УВ светлости. Скоро све наранџасто воће и поврће садржи неке каротеноиде, али за најконцентрованије изворе одаберите шаргарепу, бундеву, слатки кромпир, кајсије, манго и папају. Нису само поморанџа и мандарина оно што треба да једете.

Почетна истраживања сугеришу да конзумирање хране са високим садржајем каротеноида може помоћи у спречавању прекомерног складиштења масти, посебно око стомака. Од раније је познато да мршавије особе имају већи ниво каротеноида у крви. Истраживање исхране код деце је открило да употреба сокова или намирница богатих бета каротеном смањује њихову гојазност на стомаку.

Пигмент који наранџастом поврћу даје боју је исти онај који ваше тело користи за производњу витамина А – а овај нутријент је од виталног значаја за здравље имуног система. Чак помаже и код имунизације – попут оне против грипа коју сте управо добили. И нова истраживања сугеришу да витамин А може пружити одређену заштиту од аутоимуних болести, као што су дијабетес типа 1, лупус и мултипла склероза.

Када су научници анализирали исхрану више од 100.000 мушкараца и жена које су пратили током читавих 35 година у истраживању здравља медицинског особља у САД, открили су да су они који су јели храну богату каротеноидима еквивалентну са 125 г шаргарепе сваке недеље смањили ризик од узнапредовале макуларне дегенерације (водећи узрок губитка вида) за 25 до 35 одсто.

Ново истраживање показује да конзумирање каротеноида/бета каротена/ из воћа и поврћа – не из суплемената – може повећати способност нашег тела да циља и уништи ћелије рака. Иако су ранија истраживања о могућностима каротеноида за превенцију рака била без опипљивог доказа, постоје индиције које сугеришу да би конзумирање поврћа богатог каротеноидима могло смањити ризик од рака дојке и дебелог црева.

Каротеноиди у наранџастом воћу и поврћу се налазе иза чврстог ћелијског зида. Рендање, резање, блендирање, чак и жвакање ће разбити те чврсте ћелијске зидове. Али пасирање ослобађа највише – до шест пута више каротеноида него само жвакање. Зато пасирајте и бундеву и кувану шаргарепу али и кајсије и манго.

Топлота омекшава и лабави јаке ћелијске зидове који штите каротеноиде, што олакшава нашим пробавним ензимима да разбију иначе недоступне каротеноиде. Дакле, када једете кувану шаргарепу или батат (или друге производе наранџасте боје) ваше тело апсорбује двоструко више бета каротена. Додајте мало масноћа (отприлике једну кашичицу маслиновог уља по порцији) и ваша црева ће апсорбовати још више ових моћних пигмената.

Јасна Вујичић, нутрициониста
www.nadijeti.com

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.