Уторак, 28.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Лукашенко анулира број председничких мандата

Критичаре власти белоруског председника у нацрту уставних промена о којима ће се гласати у фебруару највише иритира могућност поновног избора и доживотни посланички мандат
Александар Лукашенко (Фото: ЕПА-ЕФЕ/Шамил Жуматов)

Када су белоруске власти у понедељак ставиле на јавну расправу предлог уставних промена о којима ће се грађани изјашњавати на референдуму у фебруару идуће године, то је био окидач да се Белорусија, после недавног наметања петог круга санкција, поново нађе у западним медијима. Иако предложене промене Устава захватају неколико области, за противнике Лукашенкове власти најиритантније су одредбе које се односе на могућност „нуловања” председничких мандата.

Наиме, амандмани враћају ограничења на председничке мандате која су укинута током Лукашенковог председниковања, дозвољавајући председнику само два петогодишња мандата. Ограничење ће, међутим, ступити на снагу тек када „новоизабрани председник” преузме функцију. То значи, да би с петогодишњим трајањем председничког мандата, а актуелни се завршава 2025, Лукашенко могао да влада све до 2035. године. У јуну прошле године грађани Русије су изгласали идентичне промене Устава, које су, између осталог, омогућиле Путину да се поново кандидује и, с обзиром на то да у Русији мандат траје шест година, буде председник до 2036. године.

С друге стране, актуелни белоруски председник од дана ступања на снагу амандмана на Устав може бити изабран и за председника Свебелоруске народне скупштине, органа са широким овлашћењима. Промене Устава које се односе на прерасподелу власти критичари оцењују као резервни план уколико Лукашенко у даљем развоју политичке ситуације буде приморан да да оставку. Опозиција која је ван земље, а против њихових челника су у Белорусији поднете оптужнице за издају и кршење осталих закона, позива на бојкот, мада се не верује да ће имати било каквог успеха. У земљи се не искључује ни наставак насилних метода и покушаја дестабилизације.

Уставне промене Лукашенко је покренуо у марту прошле године, у јеку протеста, и то под патронатом Русије, која је била заинтересована да се тензије смање. Како је „обојена револуција” у Минску добијала на интензитету, инициране су промене које би значиле прерасподелу власти између председника, владе и парламента и, с друге стране, задржале постојећи политички курс земље. Лукашенко је тада најавио да ће по промени Устава дати оставку, али да жели да обезбеди стабилност земље. Тада је формулисан предлог, који се и сада налази у нацрту, да председник који више није на тој дужности не може да одговара за одлуке донете током председничког мандата и да постаје доживотни посланик, који може да буде изабран и за председника скупштине.

Да су промене Устава заиста одраз пратеће ситуације, како наглашавају њихови предлагачи, очигледно је и по одредбама које у обзир узимају како насилну, тако и споља дириговану промену власти. Уколико промене буду изгласане, страним држављанима и организацијама биће забрањено да финансирају изборне активности; скупштина се уводи као врховни орган власти; председник може да прогласи ванредну ситуацију у случају побуне и масовних нереда, а ако председник буде убијен, уводи се ванредна ситуација или ратно стање, док државни органи делују у складу с одлукама Савета безбедности.

Оно што је такође занимљиво за суседе и Лукашенкове противнике јесте амандман којим се мењају неутралност и нуклеарни статус државе. Лукашенко је прошлог месеца најавио да ће понудити Русији да размести нуклеарно оружје у држави ако НАТО премести америчке атомске бомбе из Немачке у источну Европу. У новом уставу ће стајати констатација да Белорусија искључује војну агресију са своје територије, али задржава право да се брани.

Друге промене Устава укључују продужење мандата парламента са четири на пет година, увођење Свебелоруске народне скупштине, као новог тела које ће деловати паралелно с парламентом. Порука Западу су и предлози да се очува историјско сећање на Велики отаџбински рат и да се брак дефинише као заједници мушкарца и жене.

 

Коментари11
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Бјалорус
Шта је вама чудно у томе да се закон примењује тек од његовог ступања на снагу, а не уназад (ретроактивно)? Не ради се овде о симапатијама или антипатијама у погледу Лукашенка. Ствар је принципијелна.
M
Podrska!
milan lala
Za dobrobit Belorusije Lukasenko treba da ostane predsednik i u narednim godinama
Иван Грозни
Мислим код нас многи не могу сакрити сузе радоснице.
Deda
Tim pre, sto i kod stizu ustavne promene !
Deda
Znaci da su u Rusiji i Belorusiji promenjeni ustavi, tako da aktuelni predsednici mogu biti jos dva puta birani. Drugim recima Lukasenko moze teorijski da vlada do (2025 + 2 x 5) 2035 godine. A Putin do (2024 + 2 x 6) 2036 godine.
milan lala
Narod glasa za Putina i Lukasenka i sta tu ima cudno ?
Ruža Trnavčić
@milča Ma može sve kako ti milo. A i Zemlja je ravna.
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.