Четвртак, 26.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Швеђани покрећу прву европску гигафабрику батерија за електрична возила

(фото Пиксабеј)

Шведска компанија „Нортволт” произвела је своју прву ћелију литијум-јонске батерије и постала први домаћи произвођач на континенту који конкурише светским компанијама за производњу батерија за напајање све траженијих електричних возила, преноси Радио слободна Европа писање светских медија.

Нортволт планира да своју прву ћелију литијум-јонске батерије испоручи компанијама за погон електричних возила следеће године, наводи „Волстрит џурнал”.

Батерија је произведена у уторак, 28. децембра у Нортволт Ети у граду Скелефтеа на северу Шведске. „Нортволт Ет”, чија градња је почела 2019, прва је фабрика у европском власништву која ће производити у такозваним гигафабричким размерама.

Компанија је сутрадан навела да је гигафабрика произвела батерију која је у потпуности дизајнирана, развијена и састављена у првој домаћој европској компанији за производњу батерија за електричне аутомобиле, преноси Бета.

Тржиштем тренутно доминирају азијски произвођачи, који су, према писању „Волстрит џурнала”, изградили или граде фабрике у Европи за снабдевање батеријама тамошње аутомобилске компаније, пошто потражња за електричним аутомобилима расте.

Европљани, подстакнути издашним владиним подстицајима, купују, наглашава лист, електричне аутомобиле рекордном брзином, помажући да континент надмаши Кину као највеће тржиште електричних возила на свету.

„Нортволт” је навео да ће се производни капацитети повећати на 60 гигават-сати (ГВх) у наредним годинама, што је довољно за снабдевање батеријама за око милион електричних возила, истиче Си-Ен-Би-Си.

Гигафабрика „Нортволта”, којег су инвеститори у јуну проценили на 12 милијарди долара, може се класификовати као фабрика батерија великих размера где се, како појашњава амерички телевизијски канал, годишња производња мери у гигават-сатима.

Иако је стар мање од шест година, Нортволт је потписао уговоре вредне више од 30 милијарди долара с купцима, укључујући велике произвођаче аутомобила Бе-Ем-Ве, Фолксваген, Волво и Полестар.

(Пиксабеј)

Компанија је прикупила више од 6,5 милијарди долара од мноштва инвеститора како би јој помогли да прошири своје пословање а међу њима су банка Голдман Сакс, шведски и канадски пензиони фондови као и оснивач Спотифаја, шведски милијардер Даниел Ек. Немачки  „Фолксваген”, који има 14 милијарди долара наруџбина, највећи је акционар  „Нортволта” с 20 одсто удела.

Нортволт, којег су основала двојица бивших менаџера „Тесле”, најистакнутији је у низу европских старт-ап компанија које покушавају да се позиционирају против највећих азијских играча и „Тесле” у производњи батерија које се користе за електричне аутомобиле, указује „Фајненшел тајмс”.

Прва ћелија у Нортволт Ету, гигафабрици која се налази око 200 километара јужно од арктичког круга на северу Шведске, користи велику количину обновљиве хидроелектричне енергије како би произвела батеријске ћелије што је одрживије могуће, а такође се нада да ће искористити минерална лежишта на северу нордијског региона.

Гигафабрика ће, наглашава лондонски лист, користити 1,5 одсто укупне производње електричне енергије у Шведској када буде завршена. Очекује се да ће Нортволт Ет, који запошљава више од 500 људи, на крају имати 3.000 радника.

Шведски старт-ап је ове године за „Фајненшел тајмс” рекао да више не гледа само на Европу, већ и на Азију и Северну Америку јер настоји да постане значајан конкурент јапанском Панасонику, кинеском ЦАТЛ-у и јужнокорејским компанијама ЛГ, СК и Самсунг.

Азијске групе све више циљају на европско тржиште, а очекује се да ће ЛГ и ЦАТЛ следеће године отворити фабрике батерија у Пољској и Њемачкој, док ће СК проширити своју фабрику у Мађарској. Нортволт такође планира да изгради још две гигафабрике у Европи, укључујући једну у Немачкој а тренутно гради гигафабрику с компанијом Волво.

Шведска фабрика повећава производњу литијум-јонских ћелија у утрци да профитира од све веће потражње за електричним аутомобилима у Европи, пише Гардијан.

Само две велике фабрике батерија раде у Европи, показују подаци компаније  „Бенчмарк минерал интелиџенс” и то фабрика у Вроцлаву, у Пољској, коју води корејски ЛГ, и друга у власништву корејског Самсунга у близини Будимпеште у Мађарској.

Ипак, истиче БМИ-а, до краја 2030. планирана је изградња 25 гигафабрика широм Европе, док се индустрија трка да одржи корак са све већом потражњом за електричним аутомобилима. Девет од њих су у власништву азијских произвођача који контролишу већину глобалне понуде.

Истовремено, додаје „Гардијан”, произвођачи аутомобила са закашњењем повећавају производњу електричних возила како би испунили све оштрије циљеве у погледу емисија штетних гасова, као и изазов свог америчког ривала, „Тесле”, који је изградио властиту фабрику батерија и аутомобила у Берлину.

Коментари7
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

M
Na koju struju ce te tolike baterije sirom sveta da se pune?
Баба
Само нама Србма не треба литијум....ми ће терамо аута на дрва :-)...онако еколошки.
Kao uvek
@sima kuvar A šta je država dobila od izvoza za navodnih 5milijardi? Pa nije država tu hranu pravila i izvozila. Nemojte se čuditi za Gretu, mala je pametnija i načitanija od najveće većine njenih samozvanih "kritičara". Kod nas se decenijama proizvode bakar i zlato, eksploatacija zlata je najprljavija i najotrovnija (cijanidi) tehnika uopšte. Da li Vam je to trovanje ikada zasmetalo?
Сима кувар
Прочитајте насловну страну Политике - Србија ИЗВЕЗЛА ХРАНЕ за преко 5 милијарди долара! Може и три пута више да смо паметни. Од литијума за све године уништавања и копања држава неће добити ни десетину! Дакле, храна је српски производ, а не уништавање природе. Нека се лепо Швеђани као први еколози света трују, а ми ћео да их хранимо. Чуди ме да Грета Тунберг не пада у фрас због овога.
Mira
A kada otprilike Srbija planira potpuni prelazak na elektricne automobile?
Mira
@Ostapovic imate pravo na svoje misljenje. Ako ste expert, navedite gde objavljujete radove pa cu ih procitati i proceniti.
Остаповић
То је превазиђена, пресупа и прљава технологија. Ви видите само аутомобиле, али добијање литијума, производња батерија и уништавање батерија после истрошености су много већи загађивачи од употребе нових аутомобила са унутрашњим сагоревањем. При чему неко, на нечему треба да добије такве количине струје за те батерије да су то фантастичне цифре које не могу без атомских централа.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.