Четвртак, 26.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Летње песме” Нила Јанга као божићни поклон

Нема сумње да је и сам аутор свој „тајанствени” рад из 1987. схватао искључиво као тзв. радну верзију, али на крају је испало другачије
Нил Јанг, икона музике нашег времена (Фото: EPA/Nils Meilvang)

Чувени амерички певач и композитор Нил Јанг решио је да својим поштоваоцима понуди нешто посебно. Урадио је то пуштањем у оптицај новог-старог албума названог „Летње песме”. Новог зато што до сада никада није званично објављен, а старог зато што су композиције које се на њему налазе снимљене још давне 1987. у осами ранча „Сломљена стрела” у граду Редвуду, у Калифорнији.

Најинтригантније у свему је то што је Јанг поменути албум, по свој прилици, снимио сам, без ичије помоћи. Одвојен од дневних обавеза, окружен тек својом музиком и неопходном техником. А реч је о композицијама које су се, у неким каснијим ситуацијама и у извесној мери дорађене у студију, нашле на потоњим званичним Јанговим издањима, као и на албумима група са којима је музицирао, попут чувеног квартета „Крозби, Стилс, Неш и Јанг”,

Једна од урођених „фикс идеја” музичара јесте да све могу да ураде сами. У неку руку такво осећање има оправдања. Природно је да се онај који се на било који начин дохватио музике и научио да свира један инструмент, релативно лако може прихватити и другог. То је више као неки изазов. Наравно, техника произвођења тонова је различита, али сама суштина потребе за музицирањањем остаје непомућена. Све остало је тек ствар воље, урођеног талента и упорног вежбања... Нема сумње да се Нил Јанг на свом ранчу у Редвуду водио управо таквом логиком.

Тако су настале „Летње песме”, композиције које је музички критичар Данијел Крепс из угледног часописа „Ролингстоун”, а пратећи изјаве самог аутора, окарактерисао као „годинама затурене, али не и заборављене”. Поменимо само да се у овом необичном опусу нашла и чувена „Пун месец” (или „Жетвени месец” ‒ „Harvest moon”), снимљена у свима познатој верзији тек добрих пет година касније, тачније, 2. новембра 1992. Ту су и „Име љубави” са потоњег албума „Амерички сан” „Крозбија, Стилса, Неша и Јанга”, издатог 1998, као и композиција „Последњи од сорте” са којом је дебитовао на добротворном концерту „Фарм ејд”, али је никада није званично објавио.

Интересантно је да је сам Јанг у поруци пажљивим пратиоцима његовог рада, као и безбројним обожаваоцима, истакао како се текстови појединих песама у извесној мери разликују од оних који су се касније нашли на званичним издањима. Делимично измењени, понекад скраћени или тек прилагођени. Укратко, нема сумње да је и сам аутор свој „тајанствени” рад из 1987. схватао искључиво као тзв. радну верзију, дакле нешто чему тек предстоји фино дорађивање, подешавање... Једнако музичко као и песничко. Тек потом уследили би одабир музичара и улазак у студио за снимање. Испало је другачије...

Узгред, „Летње песме” је поштоваоцима Јангове музике понуђен тек нешто више од две недеље пошто је издат нови званичан албум „Штала”, иначе његов 41. по реду и урађен у сарадњи са провереном екипом из бенда „Луди коњ”. „Надам се да ћете уживати у овом крајње опуштеном запису”, написао је Јанг својим верним пратиоцима а поводом „повратка изгубљеног албума”, поручујући им индиректно да се ману претерано оштрих оцена, посебно имајући у виду техничку изведбу понуђених снимака, и да више обрате пажњу на поруку која зрачи из забележених композиција.

Како казују енциклопедије, музичка каријера Нила Персифала Јанга (1945) композитора, песника и филантропа канадско-америчког порекла, зачета давних шездесетих година прошлог века, још је у пуном замаху. О каквом ауторском капацитету је реч најбоље казује чињеница да је он и данас један од најугледнијих музичара не само у америчким оквирима већ и у глобалним размерама. Аутор је композиција које су прославиле и њега и оне са којима је радио, што му је донело статус једне од икона музике нашег времена.

Управо чињеница да је толико дао музици коју смо некада звали – за младе – а која се до данас претворила у истинско уметничко обележје и прошлог и актуелног века, навела га је да покуша да на једном месту сакупи и класификује све што је до сада урадио. Тај пројекат назван је „Архива Нил Јанга” и обухвата његов рад забележен у протеклих више од пола века. А реч је о стотинама снимљених композиција, исписаних стихова, одржаних концерата, камером забележених наступа... У то свакако ваља уврстити и албум „Летње песме”.

Како преноси портал „Музика која се потврдила”, Нил Јанг је на седмом месту листе најугледнијих уметника у популарној музици. Посебно се истичу његово гитарско умеће, дубоко лична лирика и специфичан вокал који се провлаче кроз његову комплетну уметничку каријеру. Музика коју ствара покрива више праваца, пре свих: фолк, рок и кантри.

Управо стога појављивање албума „Летње песме” из дубоке прошлости има посебну вредност јер показује музичку идеју којом се Јанг водио током своје целокупне каријере. Уосталом, и чињеница да је био учесник највећег броја великих групних концерата, укључујући и оне хуманитарне, а на којима је наступао са најчувенијим именима данашње музике, говори о томе какав је његов статус и међу колегама и у очима публике.

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

krcko tajnic
nije americki, nego kanadski,,,
bg
"After the gold rush" je dobar album, snimljen pocetkom 70/tih, sve ostalo mu je bezvezarija
dr Slobodan Devic
De gustibus non disputandum est ...

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.