Субота, 22.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Линија ЕКО 2 спојиће „Београд на води” и центар

На терену се увелико обављају припреме за покретање еколошке линије од „Газеле” до Дорћола. – На окретницама постављени пуњачи, обележена су и стајалишта, само се чека излазак еко-буса на трасу
(Фото: Н. Марјановић)

У мору најава о набавци нових возила за јавни градски превоз вероватно да се ретко ко од грађана сећа да је пре око годину дана помињано увођење ЕКО 2 линије од „Београда на води” до самог језгра града. То што је најављивано почетком 2021, чини се, ускоро ће напокон заживети. На окретницама подно „Газеле” и код СРЦ „Милан Гале Мушкатировић” монтирани су пуњачи за електричне аутобусе, попут оних код Белвила и Вуковог споменика који служе за возила са линије ЕКО 1. У међувремену, дуж будуће трасе возила ЕКО 2 почело је и означавање стајалишта. Да је покретање ЕКО 2 линије све извесније потврђују и слике нових електробуса у једном од погона ГСП-а, које су се ових дана појавиле на форумима. Али, када ће заиста почети са радом ова линија, који ће бити интервал полазака, колико возила ће је опслуживати и да ли је све спремно за пуштање на трасу одговорни за јавни превоз ни после два дана нису нам одговорили.

Оно што се тренутно зна у вези са покретањем ове линије заснива се на ранијим званичним, као и на тренутним незваничним информацијама.

Нова линија повезаће „Београд на води” са Дорћолом преко Савског трга, Немањине, Славије, Улице краља Милана, Теразија, Трга републике и Студентског трга. Прошле године из Старог двора су указали да ће она ићи до Калемегдана, али монтирањем пуњача код СРЦ „Милан Гале Мушкатировић” јасно је да ће та траса бити нешто дужа. Према незваничним најавама, линију ће опслуживати осам возила са интервалом полазака на 10 минута, што значи да ће два од десет нових купљених електробуса бити у резерви, а не на улици.

Због увођења линије ЕКО 2, према такође незваничним информацијама, биће укинута аутобуска линија 22А од Славије до Студентског трга, јер им се трасе поклапају, а ЕКО линија имаће и еколошки прихватљивији погон.

Реч је о, како су раније истакли у граду, соло нископодним возилима градског типа, са клима-уређајима, улазном рампом и простором за смештај путника са инвалидитетом.

Уговор за куповину 10 нових еко-буса, који ће опслуживати ЕКО 2 линију, прошлог марта потписан је између ГСП „Београд” и фирме „ДАТ холдинг”. На тај тендер пријавили су се бугарско-српски тандем „Чериот моторс” – „ДАТ холдинг”, као и једна кинеска компанија. Али, ова јавна набавка, и пре него што је потписан уговор за куповину нових електробуса, била је спорна за део градске опозиције. Тако су у фебруару 2021. у Центру за локалну самоуправу (ЦЛС) указали да је та набавка скандалозна из више разлога. Оценили су да је прихваћена понуда која је за око милион и по евра скупља, али и да су изабрана возила која не испуњавају услове тендера, односно услов о максималној потрошњи струје по пређеном километру. Из ЦЛС-а су запитали и зашто је цена набавке нових десет електробуса већа за 80.000 евра по возилу у односу на набавку из 2015, поготову када се ради о истом произвођачу и истом типу возила. Критичарима овог тендера спорна била је и сама делатност „ДАТ холдинга” зато што се ова фирма бави производњом расхладне и вентилационе опреме.

У међувремену се саопштењем огласио и ГСП који је тврдио да није изабран скупљи понуђач.

– ГСП је купио десет електричних аутобуса на тендеру на којем су понуду дале две компаније које заступају кинеске произвођаче аутобуса. Тендерска комисија одбацила је једну понуду јер је била непотпуна, у складу са законом. Друга понуда, која је испуњавала услове, прихваћена је – казали су у ГСП-у пре око годину дана и додали да се електробуси набављају од компаније „Хајгер” чија су се возила добро показала.

Много приче у претходних седам година

На тему успостављања ЕКО линија у претходних седам година било је пуно најава и обећања, али врло мало оствареног. Први пут увођење електробуса најављено је у лето 2015. Тим Синише Малог најавио је тада да ће на улицама профункционисати прве еко-бус линије – од Павиљона „Цвијета Зузорић” до Славије, од Доњег града ка Теразијском тунелу па опет ка Доњем граду и од Дорћола до Неимара. Годину касније, односно 1. септембра 2016, на улице излазе први електробуси, али на потпуно другој траси: Вуков споменик – Белвил.

У току 2016. Мали и његови сарадници истицали су како је план града да од Славије до најужег центра тролејбуси буду замењени савременим тролама без те мреже или електробусима који би се окретали код Народне банке.

Најављивало се и 2018. Те јесени заменик градоначелника Горан Весић указао је да је идеја да се у „Икарбусу” производе електробуси које ће куповати и престоница за своје потребе. Градоначелник Зоран Радојичић, али и његов заменик уверавали су да ће престоница у 2019. купити чак 80 електробуса. Али, 2019. амбиције су умањене па је тог пролећа истицано да ће 2020. бити купљено 30 електробуса и да ће ЕКО постати линија 31. Тада су из Старог двора поновили да ће те еко-бусе производити „Икарбус”. Ипак, само који месец касније Јовица Васиљевић, секретар за јавни превоз, коначно износи број будућих електробуса који је и данас актуелан – 10, и то у оквиру приче о наплаћивању пенала за кашњење тада актуелне испоруке аутобуса. Али, већ почетком 2020. цифре поново варирају јер 2020. из града су најавили куповину 15 електробуса. Врло брзо, у марту 2020 потврђена је корона, а њен долазак на нашу територију стопирао је набавку нових возила за ГСП, па је све пребачено за 2021.

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

вода вода
А да направимо и Зрењанин са водом?
Шишање на струју
Станарима Београда на води не треба аутобуска линија ни до центра града ни до 25. маја. Пошто су имали довољно новца да плате астрономску цену квардратног метра стана, сигурно имају још мало новца за сопствени аутомобил, или за такси. Запослени у пословном простору у Београду на води, сасвим сигурно, у огромном проценту живе на локацијама које не покрива најављена аутобуска линија. Што се тиче туриста, они могу да прошетају од Кнез-Михаилове преко Косанчићевог венца и низ степенице до Саве.
Пуниша Ристић
Па зар Београд на води није центар?
car sloba
Biće.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.