Понедељак, 24.01.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ОТКРИЋЕ У ВЕЛИКОЈ БРИТАНИЈИ

Ископан фосил „морског змаја” стар 180 милиона година

Први пут пронађен комплетан скелет, а реч је о највећем до сада откривеном фосилу ихтиосауруса у Уједињеном Краљевству
Стручњаци на налазишту (Фотографије Инстаграм/Leics&Rutland Wildlife Trust)

Фосил ихтиосауруса, за који се процењује да је стар чак 180 милиона година, пронађен је 2021. у резервату природе Ратланд вотер, код Лестера у Великој Британији, недавно је објавио Би-Би-Си откриће енглеских научника. Стручњаци за овај примерак ихтиосауруса наводе да је највећи до сада пронађен на тлу ове земље, а процењује се да је био дугачак више од десет метара и да му је само лобања тежила једну тону.

За ово откриће „морског змаја” заслужан је Џо Дејвис из Фондације „Лестершир и Ратланд вајлдлајф”, који је фосилизоване остатке пронашао у фебруару прошле године у поменутом резервату природе док је обављао рутинске послове.

„Приметио сам да нешто необично вири из блата. Прво ми се учинило да је реч о камењу, међутим, подсећало је на предмет органског порекла. Онда смо открили нешто што је изгледало као кост”, рекао је Дејвис додајући да је неизмерно срећан што је пронашао оно за чим многи трагају целог живота.

Ископавање и конзервацију фосилних остатака ихтиосауруса стручњаци су почели да обављају у августу прошле године. Палеонтолог Дин Ломакс, експерт за поменуту врсту и уједно вођа тима који је радио на ископавању, каже да упркос многим пронађеним остацима ихтиосауруса у Великој Британији, овај из Ратланда представља невероватно откриће због своје величине – највећи је до сада пронађен у Уједињеном Краљевству.

Водени рептил и предатор био је дугачак више од десет метара, а само његова лобања тежила је једну тону

„Обично смо остатке ихтиосауруса и других водених рептила проналазили на обалама Дорсета или Јоркшира, где су многи од њих сачувани у клифовима. Веома је необично да се фосил ’морског змаја’ пронађе на овој локацији”, објашњава палеонтолог Ломакс, додајући да је ово откриће врхунац каријере многих у тиму који приводи крају посао на конзервацији остатака ихтиосауруса.

Овај примерак „морског змаја” био је толике величине да можемо претпоставити да је током живота нападао не само велике рибе, већ и друге ихтиосаурусе, рекао је Ломакс.

У резервату Ратланд вотер током седамдесетих година прошлог века били су откривени остаци ихтиосауруса, додуше далеко мањих димензија у односу на фосил пронађен прошле године. Стручњаци подсећају да је најновије откриће значајно и због тога што је први пут откривен комплетан скелет „морског змаја”.

Ови водени рептили населили су нашу планету пре 250 милиона година, а изумрли су пре око 90 милиона година. По изгледу су подсећали на велике делфине, али су били изузетно опасни и важили су за велике предаторе.

Ихтиосауруси се називају „морским змајевима” јер су имали огромне очи и зубе, а остатке једног од великих ихтиосауруса у Енглеској пронашла је палеонтолог Мери Енинг почетком 19. века.