Петак, 27.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ТЕМА НЕДЕЉЕ: ОД УСТАВНИХ ПРОМЕНА ДО НЕЗАВИСНОГ ПРАВОСУЂА

Стална функција судија и тужилаца може да буде „скраћена”

Носиоци судијске и тужилачке функције могу да буду разрешени ако сами то затраже, уколико трајно изгубе радну способност, ако буду осуђени на казну затвора…
Новица Коцић

Усвојеним уставним амандманима гарантује се самосталност судијске функције и функције јавног тужиоца. Међутим, то не значи да носиоци судијске, односно јавнотужилачке функције неће моћи да буду разрешени уколико буде испуњен неки од услова прописаних за то.

Уставним променама, наиме, прописано је да судијска функција траје од избора док судија не наврши радни век. Међутим, она може да буде „скраћена” ако судија сам то затражи, уколико трајно изгуби радну способност за вршење судијске функције, ако му престане држављанство или ако буде разрешен.

„Судија се разрешава ако буде осуђен за кривично дело на казну затвора од најмање шест месеци или ако је у дисциплинском поступку утврђено да је учинио тежак дисциплински прекршај који, према оцени Високог савета судства, озбиљно штети угледу судијске функције или поверењу јавности у судове. Одлуку о престанку судијске функције доноси Високи савет судства”, наводи се у усвојеним уставним амандманима.

Исти услови важе и за носиоце јавнотужилачке функције, с тим да одлуку о престанку функције јавног тужиоца доноси Високи савет тужилаштва.

– Оно што треба истаћи јесте да су разлози за разрешење до сада били прописани законом, што је било проблематично с обзиром на то да се они мењају. Сада су услови за разрешење уставна категорија и јасно су прописани – објашњава Предраг Миловановић, члан Државног већа тужилаца.

Садашњи Правилник о дисциплинском поступку и дисциплинској одговорности прописује шта се сматра дисциплинским прекршајем судија. Тако су се „на списку”, поред осталих, нашли повреда начела непристрасности, неоправдано кашњење у изради одлука, узимање предмета у рад редом који неоправдано одступа од реда којим су примљени, учестало кашњење на заказана рочишта или претресе, очигледно некоректно поступање према учесницима у судским поступцима и запосленима у суду, прихватање поклона супротно прописима који регулишу сукоб интереса, обављање активности које су законом одређене као неспојиве са судијском функцијом, достављање непотпуних или нетачних података од значаја за одлучивање Високог савета судства...

Слични прекршаји прописани су Правилником о дисциплинској одговорности јавних тужилаца: неизрађивање јавнотужилачких одлука, неулагање редовних и ванредних правних лекова, учестало пропуштање или кашњење на заказане претресе, расправе или друге процесне радње у предметима који су некоме додељени у рад, знатно кршење етичког кодекса, понављање дисциплинског прекршаја.

Према речима Владана Петрова, професора Уставног права на Правном факултету Универзитета у Београду, судија Уставног суда, члан Венецијанске комисије и члан Радне групе за израду Акта о промени Устава, рад судија и тужилаца „контролисаће” Високи савет судства, односно Високи савет тужилаштва.

– С обзиром на то да је ВСС надлежан да одлучује о свим статусним питањима судија, тај орган ће утврђивати да ли постоје Уставом прописани разлози за разрешење судије у сваком конкретном случају и доносиће одлуку о разрешењу – казао је Петров.

М. Дерикоњић

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Киза
Што се тиче сталности у раду судија то је уз адекватну контролу рада, мање-више ОК! Међутим, функција тужиоца морала би бити изборна, са максималним мандатом од 5 година и без реизбора! То је једноставно такав посао да човек на њему не сме да се устали, јер ће временом да огугла и почне да отаљава обавезе. Са оваквим системом нећемо се много науживати правде! У ствари, рекао бих да циљ референдума и јесте био увести сталне тужиоце, а да је акценат на судије био скретање пажње!! Само кажем...
Goran
N E
Мила
брутално покрадден референдум!
геополитичар
Имате ли доказе за тако оштру тврдњу?
Коста
Извините, ово само потенцијално отвара врата корупцији и пословању преко дебелих веза, утицаја и пара.
PSA
Tu ih ni sadašnji sistem nije baš nešto uspešno sprečavao. Ovo ih sa druge strane podvrgava oštrijoj kontroli policije i jer više nisu postavljeni u skupštini. Zato većinom po Evropi usvojili ovaj sistem. Manje "vaših" i "naših" sudija.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.