Петак, 27.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Потрошачке организације траже увођење колективне тужбе

Све велике афере у свету, било да је реч о безбедности хране или манипулисању софтвером, ефикасно се решавају уз помоћ колективних тужби
Спорови би се решавали лакше и када је реч о већим рачунима за мобилну телефонију (Фото Н. Марјановић)

Србија и даље нема решено питање колективне тужбе што нас ставља на листу малобројних европских земаља које индивидуалне потрошачке спорове решавају у појединачним парницама. Све велике афере у свету, било да је реч о безбедности хране или манипулисању софтвером коме је прибегао „Фолксваген”, ефикасно се решавају уз помоћ колективних тужби захваљујући којима се штите права свих оштећених. У нашој земљи није тако. Да је питање колективне заштите уређено процесним законом (Законом о парничним поступку) и у новом Закону о заштити потрошача, који је на снагу ступио 20. децембра, постојала би могућност колективне тужбе за потрошачке спорове.

Тек тада би и код нас могло да се говори о бољем положају грађана као купаца или корисника различитих услуга. Било да је реч о већим рачунима за струју, уговорима о кабловској или мобилној телефонији, продаји туристичких аранжмана или ненајављеном повећању комуналних услуга, спорови би се решавали много једноставније и у корист свих грађана чија су права повређена. Овако заштита је сведена на то да свако ко има проблем мора готово сам да га реши.

Уз помоћ организација за заштиту потрошача покреће парницу и тражи надокнаду штете, уколико спор није решен на „миран” начин. У потрошачким организацијама немају одговор на то зашто се ово изоставља из прописа, посебно када се зна да би на овај начин јавашлук једног трговца, дистрибутера или јавног предузећа, био санкционисан и решен само једним поступком, а корист за грађане била би неупоредиво једноставнија и већа.

Младен Алфировић, правни саветник Националне организације за заштиту потрошача Србије (НОПС) каже да је у нашем закону тренутно решење за колективну заштиту потрошача управни поступак који по службеној дужности или по пријави овлашћених лица, најчешће потрошачких организација, води Министарство трговине.

– До сада је покренуто неколико десетина оваквих поступака од 2014. године – наводи Алфировић. Он објашњава како то изгледа у пракси. Организација која сматра да је трговац на истоветан начин прекршио права већег броја потрошача – најмање десет и у случају уговарања неправилних одредаба у потрошачким уговорима, подноси захтев Министарству трговине. Уколико они утврде да постоји правни основ, покреће се поступак током којег се саслушавају и једна и друга страна и доноси решење о повреди колективног интереса потрошача. Министарство трговцу налаже одређене мере које се углавном своде на то да трговац прекине такво понашање, да отклони утврђене неправилности и слично – каже Алфировић.

Напомиње да је важно нагласити и то да мере које министарство доноси не омогућавају потрошачу да оствари надокнаду штете. Министарство може да натера трговца да престане са таквим понашањем, али нема законске могућности да грађани на овај начин надокнаде насталу штету. У НОПС-у наводе да годинама инсистирају на измени прописа, јер у пракси и дугогодишњој заштити потрошача виде колико таква врста заштите недостаје.

– То је важно на крају и за стварање здраве пословне климе, уређење тржишта, али доноси и сигурност купцима. Сваки трговац који би се нашао у поступку пред већим бројем купаца сигурно би размислио да ли би следећи пут кршио њихова права. Са друге стране они који савесно послују били би више поштовани. А изнад свега имали бисмо коначно заштиту потрошача какву уживају потрошачи широм света – каже наш саговорник из НОПС-а.

Из потрошачких организација подсећају да систем колективне заштите и обештећења функционише деценијама у државама ЕУ и то у ситуацијама где потрошачу, као појединцу, није „исплативо” да тужи произвођача због паковања саламе којој је истекао рок. Али зато у наведеној ситуацији, организација потрошача има право и обавезу да тужи несавесног произвођача или трговца који је на тржиште пласирао тоне лошег производа и на тај начин угрозио здравље и безбедност великог броја људи или, на пример, мобилног оператера чији уговор садржи неправичну одредбу, а због које су сви корисници оштећени.

Одредбе нису у складу с Уставом

Из НОПС-а подсећају да је Уставни суд још 2012. године одлучио да одредбе Закона о парничном поступку, којим се дефинише заштита колективног интереса грађана путем колективне тужбе, нису у складу са Уставом, односно да је појам колективног интереса недовољно јасан. „Баш тих година грађани су почели да подносе масовне тужбе против банака, а како колективни интерес и даље није појашњен, појединачна борба са банкама, мобилним оператерима, несавесним трговцима и произвођачима траје све ове године”, навели из НОПС-а.

 

Коментари3
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Kopčanje pozadi
Eto i izbora za par meseci, pa ko uvrsti u agendu spremnost donošenja zajedničke tužbe... Naravno, od toga nema ništa, jer će priče o Kosovu, genocidu, patriotizmu, izdaji, plaćenicima, špijunima biti glavne teme. A posle. zna se, juriš na javna preduzeća i podela plena.
Киза
А шта ту није јасно? Колективне тужбе нема не због заштите несавесних фирми, већ пре свега зато што власт тако штити себе од тужби грађана! Постоји на хиљаде примера где су државни органи били ти који су својим (не)чињењем директно оштетили грађане (рецимо умањење пензија), па кад би се то решавало у само једном поступку, ето њих у озбиљном (финансијском) проблему. Овако од пар стотина хиљада оштећених, тужи их 50-60 хиљада, спор добије пола или мање и ето држави "уштеде"! Само кажем...
Svatok
MTS, samo prevare, 300 za ovo 400 za ono malo po malo, i ako se ne zalis cape.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.