Петак, 27.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Америка одложила увођење 5Г мреже у близини аеродрома

У Европи и Србији, нема за сада бојазни да би мрежа пете генерације могла да буде сметња за електронику авиона
(Фото А. Васиљевић)

Увођење мреже 5Г на неким аеродромима у Сједињеним Америчким Државама је одложено јер интернет мрежа пете генерације може да буде сметња за електронику авиона и угрози безбедност ваздушног саобраћаја.

У Европи, па и у Србији, таква бојазан за сада не постоји. Спор је почео још када је расписана концесија за нову мрежу мобилне телефоније, јер она у САД задире и у фреквенције такозваног Ц-канала, односно златног спектра. То су фреквенције које су до сада биле резервисане за авио-саобраћај, јер се оне користе за инструменте у авионима као што је радарски висиномер, па тако и за слетање авиона ноћу или при слабијој видљивости. Није сасвим искључено да би 5Г мрежа могла да изазове сметње у тим инструментима.

Према информацијама Америчке службе за безбедност летења, за око 45 одсто авиона не би требало да буде проблема, али се последице не могу проценити за летелице, као што су боинг 787, 777, или још новији 737. Проблем је и електроника самих аеродрома, при чему и ту на многим местима не би било проблема, али се они не могу искључити на важним аеродромима као што су Хјустон, Њујорк, Лос Анђелес, Сан Франциско или Чикаго. Зато су у децембру шефови десет највећих америчких авио-превозника послали заједничко писмо свима, од Беле куће и министарства саобраћаја, па до служби за безбедност летења и комисији за комуникације која додељује фреквенције.

Авио-превозници страхују да би били принуђени да повуку из саобраћаја велики број својих авиона. Телекомуникациони оператери су ту најмање криви. „Веризон” и „АТ&Т” победили су на конкурсу за концесију мреже 5Г прошлог фебруара и то су платили око 80 милијарди долара. Наравно да они зато желе да што пре почну са радом како би убирали приходе.

Почетком прошле седмице амерички авио-превозници још једном су затражили забрану увођења 5Г мреже на најмање две миље око писта 50 највећих аеродрома у земљи. Мобилни оператери „Веризон” и „АТ&Т” сами су одлучили да за почетак ограниче увођење новог стандарда мобилне телефоније у близини аеродрома.

Овим поводом огласили су се и из Европске агенције за безбедност у ваздушном саобраћају и саопштили да 5Г мрежа у Европи не задире тако близу фреквенцијама које се користе у авио-превозу и да „није познат” ниједан случај где је проузроковала проблем на инструментима авиона. Али, додају и да „пажљиво прате” шта се догађа у САД.

Ирини Рељин, стручњак за телекомуникације и информационе технологије, професорка београдског Електротехничког факултета у пензији, објашњава да је свет подељен на три велике регије које морају да усклађују свака за себе план намене радиофреквенцијског опсега. Једна регија је она којој припада Америка. Србија се налази у регији у којој су Европа, Африка и неколико држава Азије. У трећој се налазе Далеки исток и Океанија. Тако да ми у Србији морамо да ускладимо наш радиофреквенцијски спектар са свим што је прописано за Европу. Наша саговорница која је била помоћница министра за телекомуникације, каже да је у Египту 2019. одржана светска радио-конференција и то је био последњи велики скуп у области радио-комуникација на коме су усклађени планови намене радиофреквенцијског опсега. Она је присуствовала том скупу на коме је било око 4.000 експерата из целог света и напомиње да Америка тада ниједну примедбу није дала на фреквенцијске опсеге који ће бити употребљени касније за 5Г мрежу. Према њеном мишљењу, проблем је највероватније у томе што авио-компаније нису припремиле своје авионе за нови план намене радиофреквенцијског спектра који је уведен у Америци. – Закључујем да су авиони вероватно радили у опсегу који је њима тада био дозвољен за навигацију. Међутим, како се променио план намене, они су померени надоле. То значи да ће произвођачи авиона морати да преуреде уређаје – наводи Рељинова. То није тако јефтино. Зато је веома битно када је о радио-системима реч, да сви уређаји који користе фреквенције, а то могу бити и дечје играчке, поштују план намене. – У нашем плану намене који смо објавили почетком 2020. заједно са регулаторном агенцијом намерно смо оставили део опсега са слабијим сигналом и нама авиони нису у проблему – наглашава Рељинова. Додаје да је новонастали проблем специфичност америчког радиофреквенцијског опсега. Наводи да је у Србији све спремно за увођење 5Г мреже и да није добро да се одлаже јер је та мрежа првенствено намењена за привреду, односно аутоматизацију у индустрији.

Наша саговорница, међутим, указује и на апсурдност новонастале ситуације у Америци. Највећа очекивања од употребе 5Г мреже имају управо водене и ваздушне луке, посебно код карго терета, његовог роботизованог превоза, претовара и контроле.

Мешање фреквенција није безбедно за авионе

Увођење нове услуге Ц-опсег или златни опсег у оквиру 5Г мреже на аеродромима може бити небезбедно по авионе због мешања фреквенција. Суседни опсег који је са доње стране Ц-опсега користе неке друге службе и то пре свега за одређивање висине и за комуникацију са торњем и међу авионима на малим растојањима. Дакле, може да дође до мешања фреквенција два суседна опсега, што може да делује на авионски уређај. То се решава филтерима који слабе сигнал „комшијског” опсега.

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Иван Грозни
Ево нове занимације полазницима Јутјуб универзитета.
Zoran
Bitno da za ljude nije opasno, a za svasta ostalo jeste. :)

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.