Четвртак, 02.02.2023. ✝ Верски календар € Курсна листа

Рестаурисано „Крунисање цара Душана”

Паја Јовановић, „Крунисање цара Душана”, 1900.

У Народном музеју у Београду сутра ће у 12 часова свечано бити представљено монументално дело Паје Јовановића „Крунисање цара Душана”, познато и под називом „Проглашење Душановог законика”, а након обимних радова на конзервацији и рестаурацији.

Како наглашавају из музеја, композиција величине преко двадесет метара квадратних са темом која приказује чин крунисања цара Душана у Скопљу 1346. године, насликана је као поруџбина Краљевине Србије за потребе учешћа на Светској изложби у Паризу 1900. године.

Слика је добила златну медаљу и много ласкавих признања, а до које мере је ово ремек-дело било цењено и тражено, говори и податак да је све до позних година живота Јовановић тему крунисања цара Душана сликао у више наврата, у различитим форматима, на више начина и за различите потребе. Са великом студиозношћу на слици је приказана 31 историјска личност, а визуелној реконструкцији историјског догађаја Јовановић је приступио аналитично и марљиво, прикупивши податке најпре у Бечу, а затим и у Венецији, Цариграду, Скопљу, Призрену и средњовековним манастирима, проучавајући средњовековне одежде, краљевске орнате и историјске личности које су том догађају могле присуствовати.

На дуготрајност рестаураторског процеса утицале су пре свега димензије слике од 390 х 589 центиметара, али и свеобухватне анализе технике и сликарског поступка, које су му прeтходиле. У сарадњи са Технолошко-металуршким и Хемијским факултетима Универзитета у Београду, стручњаци Народног музеја у Београду су испитали механичка својства платна и начин његове припреме за сликање како би прецизно био прорачунат иновативан начин затезања слике, први пут примењен у Србији. Класичан начин шпановања на рам је замењен новим конструисаним носиоцем са еластичним тензорима који равномерно, оптимално и не деструктивно, обезбеђују дугорочну стабилност слике. Аналитички приступ конзерватора открио је и сасвим оригиналан, без примера за поређење, поступак препарирања платна који нам је допунио знање о Паји Јовановићу као сликaрском технологу који је вешто манипулисао материјалима како би постигао ликовне вредности према својој уметничкој замисли и жељи наручиоца – краља Милана Обреновића.

О процесу конзервације и рестаурације најмонументалнијe сликe која се чува у Народном музеју у Београду присутнима ће говорити чланови рестаураторског тима, док ће о поводу за њен настанак, историјским личностима и њеном значају за Јовановићев опус сви заинтересовани имати прилику да сазнају током стручног вођења које ће почети у 13 сати.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.