Уторак, 09.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Млечни зуб стар 54.000 године мења све што знамо о првим људима

(EPA/FEDERICO GAMBARINI)

Хомо сапиенс је стигао на територију Европе много раније него што се мислило, према археолошкој студији. До сада су, наиме, археолошка открића показала да су неандерталци нестали с европског континента пре 40.000 година, недуго након доласка њихових "рођака" хомо сапиенса тек 5000 година раније и није било доказа о њиховом сусрету. Сада, ново откриће тима археолога и палеоантрополога предвођених Лудовицом Слимаком одређује долазак хомо сапиенса у западну Европу пре отприлике 54.000 година.

Још један изванредан налаз истраживања је да су се две врсте људи наизменично насељавале у пећини Мандрин у јужној Француској. Налазиште Мандрин, први пут ископано 1990. године, укључује слој по слој археолошких остатака који датирају више од 80.000 година.

„Мандрин је као нека врста неандерталског Помпеја, без катастрофалних догађаја, али с континуираним пуњењем песка у пећини коју наноси јак ветар”, рекао је Слимак за АФП, преноси Јутарњи.

Његов тим открио је слој, познат као „Е слој”, који је садржао најмање 1500 резаних врхова од кремена, финије изведених од врхова и оштрица у слојевима изнад и испод. Врло мале величине, неки од њих краћи од једног центиметра, ти су врхови „стандардизирани, до најближег милиметра, нешто што уопште нисмо видели код неандерталаца”, рекао је Слимак, стручњак за неандерталска друштва.

То су, објаснио је, вероватно били врхови стрела, непознати у Европи у то време. Ову производњу приписује култури званој Неронска, која је повезана с неколико локалитета у подручју Роне. Године 2016. Слимак и његов тим посетили су музеј Пеабодy на Харварду како би упоредили открића са збирком фосила с налазишта Ксар Акил једног од главних места ширења хомо сапиенса на исток. Сличност између коришћених техника уверила је Слимака да су налази на локалитету Мандрин први трагови хоме сапиенса пронађени у Европи. Млечни зуб пронађен у „Е слоју” потврдио је његове сумње.

Укупно су научници на локалитету Мандрин пронашли девет зуба шест особа. Ти древни зуби поверени су палеонтологу Клементу Занолију. Млечни зуб из слоја „Е” био је једини модерни људски зуб пронађен на том месту и он представља најраније познате доказе о модерним људима у западној Европи.

„Налази из Мандрина су заиста узбудљиви и још су један део слагалице о томе како су људи стигли у Европу”, закључује професор Крис Стрингер, коаутор студије и стручњак за еволуцију човека у Природном музеју у Лондону.

Stolek
Fakticki gledano, posle svakog ledenog doba dolazilo je do naseljavanja tj raselljavanja sa kontinenta zvanog Evropa. I bice opet isto za 200-500godina.
Mustafa Aga
Ajde da se ne lazemo...Nismo mala deca...Shta mi "tachno" znamo shta se desilo pre 50 hiljada godina na ovoj planeti ili pak u svemiru pre 5 milijarde godine...Sve su to nedokazane teorije koje je lako opovrgnuti...
Vukašin
Pa hajde opovrgnite i objavite taj blistavi naučni rad, jedva čekamo da ga pročitamo.
Stanislav
Jake nauke i teorije kad ih sruši jedan zub. Očigledno da je cela nepisana istorija samo jedna velika teorija. A deci u školi dele jedinice ako nešto od toga ne nauče. I šta kad teorija "padne" hoće li se neko izviniti toj deci?
Marko
Najbolje bi bilo da ništa ne uče i da ne idu u školu.