Уторак, 16.08.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Србији недостаје од 7.000 до 10.000 професионалних возача

Да би се надокнадио мањак овог кадра, средњошколци би из школе ускоро могли да излази са Це и Е категоријом, а договорено је и да пре навршене 21 године прођу све додатне обуке, за полагање Е категорије
(Фото Pixabay)

Србија нема довољно професионалних возача, јер све мање људи жели да се бави овим послом. Многи одлазе у иностранство, због већих плата и бољих услова рада, а велики број возача теретњака иде и у заслужену пензију. У Удружењу превозника терета у међународном друмском саобраћају „Међународни транспорт” подсећају да земљи недостаје између 7.000 до 10.000 оваквих професионалаца, а међу њима су и они који управљају нискотонским возилима, аутобусима, специјалним возилима...

– Дошли смо у позицију да не можемо да превеземо робу коју су произвела предузећа која послују у Србији. Немамо возача већ одавно. Други проблем се односи на обуку кадрова, а то не можемо сами да решимо, без помоћи државе. Зато смо је недавно и затражили. Најављене су промене у школском систему. Досад је било правило да ученик из средње школе излази са Це категоријом, а сада улази у програм да ће излазити са Це и Е категоријом, а то значи да ће моћи да вози и шлепере, а не само мала возила, што је велики помак – наглашава Неђо Мандић, председник удружења.

Додаје да Закон о безбедности саобраћаја добија важну измену, а то је да ће возачи убудуће моћи и пре навршене 21 године да прођу све додатне обуке, за полагање Е категорије, што досад није било могуће.

– Тиме ће се оспособити за рад. То је био велики проблем, посебно када знамо да је актуелан дефицит те радне снаге. Добили смо уверавање и да ће средње саобраћајне школе моћи да постану центри за обуку возача, а то су досад радили само приватници који су превише скупи. Агенција за безбедност саобраћаја прихватила је наш предлог – наводи Мандић. Додаје да ће то значити убрзано дошколовавање кадра, а већ од септембра очекује се да ће се један број средњих школа укључити у редовну, почетну, али и периодичну обуку за возаче.

– Те обуке неће бити скупе, а донеће добро не само кандидатима, већ и држави која ће стећи обучен нови кадар – напомиње Мандић.

Србија има између 160.000 и 200.000 возача, подаци су Агенције за безбедност саобраћаја, подсећа он, али је око 20.000 до 30.000 њих у међународном транспорту, док са дипломом возача из клупа годишње изађе око 1.000 нових ученика, што није довољно. Додатан проблем је и то што су многи возачи и инжењери друмског саобраћаја отишли да раде ван граница Србије. Један од њих је и Срђан Маројевић (53), који је одлучио да после 28 година стажа и рада као инструктор, предавач и испитивач у ауто-школи, оде у Словенију и постане возач камиона теретњака. Данас вози „сканију”, дугачку 16,5 метара, обилазећи путеве западне Европе, превозећи пластику, иверицу, ауто-делове, хемијску индустрију...

– Нисам више могао да издржим темпо који ми је био задат у Србији. Имао сам пуно радно време без иједног слободног викенда. Када прође година, ја схватим да сам на нули. Ето, толико сам могао да зарадим, радећи нон-стоп. Успевао сам да опскрбим породицу зарад нормалног живота, али ни динар да уштедим. То ме је убијало у појам, а и знао сам да за такав исти рад негде на западу могу да стекнем много више – признаје Срђан, који по друмовима Италије, Француске, Немачке, Холандије, Белгије крстари од 2017. За то време успео је да својом кћеркама купи стан у Београду. Од свог рада возач шлепера у иностранству може да заради од 1.500 до 2.500 евра месечно. То је, додаје Срђан, сасвим довољно за живот, а може и да се уштеди.

– Возачи немају никакве трошкове, сем за храну. Спавамо у камиону, то нам је друга кућа. Ипак, европским камионџијама је лакше, јер нема граничних задржавања. Границу прелазимо са 80 километара на сат. Да, рецимо, морам да седим на граници цео дан као колеге из Србије, тај посао не бих радио ни у сну. Тако да, возачима из Србије није лако, ем су слабије плаћени, ем су им услови рада лошији а и нема их довољно – наводи он.

Његов један радни дан траје 13 сати. Вози се „чиста регула”, тако кажу искусни возачи, а то значи да правила морају строго да се поштују.

– Нема онога „још мало ћу да возим”. Ради се колико тахограф у камиону дозвољава, он нам је најбољи савезник. Девет сати смо у континуитету на точковима, а за утовар и истовар робе можемо да одвојимо додатних четири часа. После тога следи одмор од 11 сати – напомиње возач теретњака.

 

 

Коментари32
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

vojo
nece posladavci da plate kazu to je cena rada pa kad je to cena ti nadi sofera
Слободан
Земунац, аутобус у ком се не везује појавима и аутомобил се не могу поредити. Да возим се аутобусима које возе и старији од 75 година и то без икаквог страха. Проблем су маске у аутобусима у Америци.
Александар С.
Наш народ има мноштво врлина, али једна од највећих мана је то што су Срби (част изузецима) јако лоше газде и још гори трговци.
ŠOFER
MOGU LI PENZIONERI DA RADE I zašto niko neće da ih primi ???
Земунац
Могу и пензионери да раде, али посао возача је специфичан, јер мора да је тотално здрав. Да ли бисте ви сели у аутобус који вози човек од 75 година и више? Ја не бих, јер знам да је једно субјективно осећање човека: ''Ја могу!'', а сасвим нешто друго што се дешава са већином људи. Слабији вид, нарочито ноћни, слабији рефлекси и то је оно што возач, нарочито професионалац, мора да има савршено. Онај ко је искрен неће хтети да вози, јер неће због свега наведеног да има неког на души.
Krstivoje
Fali onoliko vozača baš koliko su pobegli u inostranstvo, ne samo vozači, nego vrste zanimanja. Što ne kažete koliko nam fale političara i direktora, nego čim neko od njih ode u zatvor, odmah mu se nađe zamena. SNS je krcat s političarima, a ne sa vozačima, majstorima, radnicima i lekarima.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.