Субота, 10.12.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Завршена обнова зграде српских железница у Немањиној

Радови на фасади посебних архитектонских и културних вредности трајали три године. – Посао вредан око 292.000.000 динара реализовала је „Инфраструктура железнице Србије” у сарадњи са корисницима овог здања
(Фото А. Ристић/„Инфраструктура железнице Србије”)

Санација пословне зграде српских железница у Београду, у Немањиној улици 6, завршена је после трогодишњих радова. Обновљена је фасада ове „старе даме” посебних архитектонско-урбанистичких и културно-историјских вредности, тако да је она заблистала. Овај посао вредан око 292.000.000 динара реализовала је „Инфраструктура железнице Србије” на основу уговора о заједничком финансирању и расподели трошкова са свим корисницима ове пословне зграде.

У оквиру целокупне санације фасаде замењени су хоризонтални и вертикални олуци и комплетна столарија. Конзерваторски надзор на санацији фасаде радио је Завод за заштиту споменика културе града, а стручни надзор поверен је Саобраћајном институту ЦИП, који је урадио и пројекат за санацију. Главни извођач радова на фасади било је предузеће „AS commerce – STAN” из Београда.

У току ове године, под надзором Завода за заштиту споменика културе планира се обнова више кабинета, библиотеке и главног хола где је потребно обавити конзервацију постојеће столарије. Пословна зграда српских железница у Београду, односно здање некадашњег Министарства саобраћаја, одлуком Владе Србије 2007. године утврђена је за културно добро Републике Србије.

Овај монументални објекат грађен је од 1927. до 1931. године, према пројекту реномираног архитекте Светозара Јовановића. Са највећим бројем просторија великих димензија, до краја тридесетих година прошлог века он је задржао примат највеће зграде у Краљевини Југославији и био је највећа грађевина овакве намене на Балкану.

Цео унутрашњи простор зграде свих протеклих деценија био је подређен специјалној намени, а тако је и данас. Дуж дугачких ходника распоређене су службене канцеларије, кабинети и главна свечана сала. У средишном делу зграде, на првом спрату је велика сала за састанке која је претрпела бројне реконструкције. Кабинети, сала библиотеке и јединствени лифт „Патер ностер” задржали су аутентичност све до данашњег дана.

Испред овог здања у току борби за ослобођење Београда, 5. октобра 1944. године, водиле су се најинтензивније битке јер је оно било последње упориште немачке војске у Београду. Том приликом рафали су знатно оштетили фасаду и скулптуре са прочеља зграде.

Основа зграде, иначе, заузима око 5.500 квадратних метара, а просторије, без ходника и степеништа, имају површину од 16.000 квадратних метара.

Доминира Сат-кула

Зграда железнице има правоугаону основу. Архитектонски је обликована у еклектичком-неокласичном духу. Посебно интересантан детаљ је кула са сатом изграђена изнад централног тимпанона главне фасаде, коју истичу бочно постављене фигуре Атланта. Посебан печат целом објекту дале су скулптуре у камену Томе Росандића, Драгомира Арамбашића, Живојина Лукића, Лојзеа Долинара и Риста Стијовића.

На главном улазу налазе се две скулптуре од вештачког камена – мушкарац (са замајцем) и жена (са симболом железнице).

Коментари6
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Петар
"Завршена обнова зграде српских железница у Немањиној" - зар не би требало да гласи "Завршена обнова зграде железница Србије у Немањиној"
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
А ово "српски" Вам много смета? Бисте ли се бунили да су у питању "хрватске железнице"?
Дипломирани политиколог
Лепо! Заиста једно лепо здање које је вапило за обновом! Сада су на реду Влада и МСП, прелепа али нажалост већ оронула дела великог Краснова!
Зоран Чачак (пишимо ћирилицом)
@Ana Није то "руска" архитектура, него су их Руси пројектовали. Како год било, мени је много важније што су то, тада, СРБИ плаћали, што се данас не би могло рећи за неке грађевине...
Дипломирани политиколог
Нека дела њихове архитектуре мени као лаику изгледају као кич, али ова у Кнеза Милоша то дефинитивно нису!
Прикажи још одговора

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.