Понедељак, 27.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ОБЕЛЕЖЕН МЕЂУНАРОДНИ ДАН ЗАШТИТЕ ПОТРОШАЧА

И даље највише рекламација стиже на обућу и одећу

У 2021. забележено око 24.000 притужби купаца, што је на истом нивоу као и претходних година, кажу у Министарству трговине, туризма и телекомуникација
(Фото А. Васиљевић)

У свету и Србији јуче je обележен 15. март, Међународни дан заштите потрошача. Национална организација потрошача (НОПС) традиционално је за „Политику” сачинила извештај најчешћих разлога због којих су се купци обраћали овој организацији у 2021. години.

На првом месту су, као и годинама раније, рекламације на одећу и обућу, са 20,43 пријава (патике 11,24), следе велики кућни апарати 14,95, при чему се трећина притужби односила на машине за прање веша и сушење, као и посуђе. Око 10,5 процената рекламација уложено је на информациону и комуникациону опрему (половина на мобилне телефоне), а на услуге интернета 6,72. У 31 одсто случајева ова организација је потрошаче упознала с њиховим законским правима, на независно вештачење упућено је 20,52 одсто купаца, док је 11,27 процената саветовано да поднесу пријаву тржишној инспекцији.

Предмет пријаве у трећини одсто случајева био је непоштовање или одбијање рекламације, 20 одсто грађана жалило се на неисправне производе или лошу услугу. По шест процената њих изјаснило се да није испоштован рок за извршавање рекламације и да на њу није ни одговорено. Око два процента нису имала право на одустанак од уговора.

Зоран Николић из НОПС-а рекао је да је и Министарство трговине увидело да постоји недовољна информисаност грађана о сопственим правима у овој области.

– А оно што ми примећујемо јесте да постоји и одређена инертност. Да би остварили своја права, грађани најпре морају да их познају – рекао је он и додао да није претерано рећи да се то може упоредити с прописима у саобраћају. Морате, каже, познавати знакове како бисте могли да их пратите и учествујете у саобраћају.

– Ништа се не разликујемо од западних земаља, нити је тамо закон бољи, али је потрошачка култура код њих на много вишем нивоу – истакао је Николић. Осврнуо се и на проблеме у онлајн трговини и упозорио купце да није све интернет трговина јер на друштвеним мрежама постоји много физичких лица која продају.

– А када од њих купујете, немате право на жалбу. Нема рачуна, а ни познатог, регистрованог трговца. Папир о испоруци робе који сте добили од брзе поште није доказ ни за шта. Зато стално апелујемо да се води рачуна о томе јер одређен број људи у Србији тога није свестан – рекао је Николић.

Први „е-киоск” у ТЦ „Галерија”

Министарство трговине, туризма и телекомуникација ове године обележило је Дан заштите потрошача у ТЦ „Галерија” представљањем „е-киоска”. Преко овог модерног дигиталног сервиса, замишљеног да буде помоћ потрошачима при куповини, грађани ће моћи да се информишу о својим правима. Најављено је да ће киосци бити постављени и у другим тржним центрима у Србији.

Урош Кандић, државни секретар у Министарству трговине, туризма и телекомуникација (Фото:: Ј. Антељ) 

– Оно што је за нас важно јесте да полако слаби пандемија, због које су трговина и остале делатности доста пропатиле. За Србију је такође значајно што је донет нови Закон о заштити потрошача, потпуно усклађен са европским стандардима, а сада се ради и на подзаконским актима како бисмо већ у септембру могли да кажемо да су ти прописи потпуно функционални и да се готово све одредбе примењују – рекао је Кандић.

Он је подсетио и да је електронска трговина прошле године у односу на 2020. порасла за 70 одсто и да је укупни обрт на том тржишту у Србији око 55 милијарди динара. Истакао је и да се притужбе купаца много мање односе на овај вид продаје у односу на традиционалну – свега седам процената у односу на укупан број рекламација, којих је, када је реч о роби, било око 24.000, што је у оквирима просека из претходних година.

 

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Lili Vu
Pa naravno samo na obucu i odecu ! Zato sto SRB ne znaju sta jedu, piju i disu ! A na zalost najmanje znaju KOME DA SE POZALE !!!!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.