И даље највише рекламација стиже на обућу и одећу
У свету и Србији јуче je обележен 15. март, Међународни дан заштите потрошача. Национална организација потрошача (НОПС) традиционално је за „Политику” сачинила извештај најчешћих разлога због којих су се купци обраћали овој организацији у 2021. години.
На првом месту су, као и годинама раније, рекламације на одећу и обућу, са 20,43 пријава (патике 11,24), следе велики кућни апарати 14,95, при чему се трећина притужби односила на машине за прање веша и сушење, као и посуђе. Око 10,5 процената рекламација уложено је на информациону и комуникациону опрему (половина на мобилне телефоне), а на услуге интернета 6,72. У 31 одсто случајева ова организација је потрошаче упознала с њиховим законским правима, на независно вештачење упућено је 20,52 одсто купаца, док је 11,27 процената саветовано да поднесу пријаву тржишној инспекцији.
Предмет пријаве у трећини одсто случајева био је непоштовање или одбијање рекламације, 20 одсто грађана жалило се на неисправне производе или лошу услугу. По шест процената њих изјаснило се да није испоштован рок за извршавање рекламације и да на њу није ни одговорено. Око два процента нису имала право на одустанак од уговора.
Зоран Николић из НОПС-а рекао је да је и Министарство трговине увидело да постоји недовољна информисаност грађана о сопственим правима у овој области.
– А оно што ми примећујемо јесте да постоји и одређена инертност. Да би остварили своја права, грађани најпре морају да их познају – рекао је он и додао да није претерано рећи да се то може упоредити с прописима у саобраћају. Морате, каже, познавати знакове како бисте могли да их пратите и учествујете у саобраћају.
– Ништа се не разликујемо од западних земаља, нити је тамо закон бољи, али је потрошачка култура код њих на много вишем нивоу – истакао је Николић. Осврнуо се и на проблеме у онлајн трговини и упозорио купце да није све интернет трговина јер на друштвеним мрежама постоји много физичких лица која продају.
– А када од њих купујете, немате право на жалбу. Нема рачуна, а ни познатог, регистрованог трговца. Папир о испоруци робе који сте добили од брзе поште није доказ ни за шта. Зато стално апелујемо да се води рачуна о томе јер одређен број људи у Србији тога није свестан – рекао је Николић.
Први „е-киоск” у ТЦ „Галерија”
Министарство трговине, туризма и телекомуникација ове године обележило је Дан заштите потрошача у ТЦ „Галерија” представљањем „е-киоска”. Преко овог модерног дигиталног сервиса, замишљеног да буде помоћ потрошачима при куповини, грађани ће моћи да се информишу о својим правима. Најављено је да ће киосци бити постављени и у другим тржним центрима у Србији.

– Оно што је за нас важно јесте да полако слаби пандемија, због које су трговина и остале делатности доста пропатиле. За Србију је такође значајно што је донет нови Закон о заштити потрошача, потпуно усклађен са европским стандардима, а сада се ради и на подзаконским актима како бисмо већ у септембру могли да кажемо да су ти прописи потпуно функционални и да се готово све одредбе примењују – рекао је Кандић.
Он је подсетио и да је електронска трговина прошле године у односу на 2020. порасла за 70 одсто и да је укупни обрт на том тржишту у Србији око 55 милијарди динара. Истакао је и да се притужбе купаца много мање односе на овај вид продаје у односу на традиционалну – свега седам процената у односу на укупан број рекламација, којих је, када је реч о роби, било око 24.000, што је у оквирима просека из претходних година.
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.