Полемика Одбора за културу ССП-а и Народног музеја
Ресорни одбор за културу Странке слободе и правде обавестио је јавност пре неколико дана да су „Портрет Лазе Костића”, који је насликао Урош Предић, „Портрет Јосифа Панчића” аутора Ђорђа Крстића, дела Павла Симића, Целестина Медојевића и Новака Радонића нестала из Народног музеја у Београду и да им се не зна траг. Реч је о делима из Збирке српског сликарства 18. и 19. века.
Како је наведено у саопштењу, током ревизије обављене крајем 2020. у Народном музеју установљено је да седам дела није пронађено, и то само из једне збирке од скоро 50 у које су разврстана сва дела из ове институције, док је додато да су разменом два дела Уроша Кнежевића уступљена Етнографском музеју у Београду.
О овим наводима огласила се и Бојана Борић Брешковић саопштењем у којем се каже да Народни музеј у Београду осуђује изношење неистина, указујући на чињеницу да је једини тачан податак изнет у саопштењу ССП-а „информација” да је ревизија музејских збирки делом реализована крајем 2020.
„У Народном музеју, у складу са организацијом, хронолошком одредницом и врстом музејских предмета, у Центру за збирке и истраживања културна добра се чувају у оквиру 30 систематизованих збирки”, наглашено је и констатовано да су још у публикацији Народног музеја у Београду „Збирка српског сликарства 18. и 19. века”, аутора Петра Петровића, објављеној 2020, на страни 527, у додатку под називом „Дела која се више не налазе у збирци – према Каталогу српског сликарства 18. и 19. века (1987)” наведена сва поменута дела.
У тексту се даље наводи да су дела „Портрет Јосифа Панчића” из 1902, аутора Ђорђа Крстића, „Портрет Лазе Костића” из 1906, аутора Уроша Предића, и „Милица Стојадиновић Српкиња”, коју је око 1950. насликао Павле Симић, украдена са покретне изложбе Народног музеја „Портрети знаменитих личности у српском сликарству 19. века” у Новом Пазару 1988. Дело „Лукијан Мушицки” (реплика по Павелу Ђурковићу) из 1858, аутора Новака Радонића и слика „Пејзаж”, коју је око 1950. урадио Мато Целестин Медовић, нису затечене приликом ревизије и примопредаје збирке 2001, док су „Мушки портрет” из 1849–1850. Уроша Кнежевића и његово дело „Портрет жене у српском”, настало око 1950, уступљени разменом Етнографском музеју у Београду 2015. (Уговор о размени културних добара, број 61/1 од 12. 1. 2015).
„На основу наведеног, очигледно је да Народни музеј у Беогрaду делује професионално и отворено и да ни на који начин не може бити речи о ’губљењу и непроналажењу дела’. Такође, у случају размене културних добара, подсећамо на члан 120 Закона о културним добрима, којим је дефинисано да ’установе заштите међусобно могу размењивати покретна културна добра ради образовања целине фондова или збирки’, на који начин је поступао и Народни музеј у Београду”, закључује се у саопштењу.
Др Ана Стевановић, председница наведеног одбора ССП-а, одговорила је у отвореном писму Бојани Борић Брешковић и навела да она, покушавајући да се одбрани наводима да је реч о „старој крађи” и умањујући значај открића о непознатој судбини дела, намерно ускраћује јавност одговора на кључна питања.
„Да ли је уобичајено да у Каталогу Збирке српског сликарства 18. и 19. века аутора и кустоса те збирке Петра Петровића, чији сте Ви главни и одговорни уредник, јавност у напоменама сазнаје да два дела ове збирке ’нису затечена’ приликом ревизије, како се наводи у напоменама? Дужни сте дa објасните јавности да ли је уобичајено да се приликом ревизија само констатује да ’дела нису затечена’ и да објасните шта то значи? Куда су она отишла или пак одшетала, да ли их је неко украо, да ли их је неко ’позајмио’ и да ли су та дела уништена?” Што се тиче слика за које је наведено у публикацији да су украдене, упитала је да ли је покренута икаква истрага да се ова дела пронађу и ако јесте, докле се са истрагом стигло, постоје ли икаква сазнања шта се са њима десило: „Да ли је могуће да Ви, као директорка, за више од три деценије нисте осетили потребу да известите јавност о судбини ових дела?”, наглашено је у писму, између осталог.
На крају отвореног писма се закључује да би једини одговоран чин била хитна оставка Бојане Борић Брешовић.
Подели ову вест


Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.