Русија прогласила „Фејсбук” и „Инстаграм” за екстремистичке
У Москви је јуче Тверски суд усвојио жалбени захтев Генералног тужилаштва, забранио друштвене мреже „Фејсбук” и „Инстаграм” у власништву америчке компаније „Мета” и прогласио их екстремистичким. Како је пренела руска медијска компанија РБК, тужба се односила на одбијање да се уклоне позиви на насиље против Руса, укључујући војно особље. Од одлуке о забрани и проглашењу екстремистичким изузет је „Воцап”, који такође припада „Мети”, „због непостојања функција за јавно ширење информација”.
Ова одлука руских власти није популарна, али је разумљива. Сада се Руси у милионским размерама „селе” на друге апликације. И саме кориснике у Русији – иако им у почетку успорен рад, а потом и потпуна блокада ових апликација и сајтова ствара проблеме – разљутила је политика овог сервиса, који је почетком рата у Украјини променио своју политику. Наиме, у интерним мејловима „Мете” наложено је да се дозволи ширење насилне реторике против Руса. Агенција Ројтерс је тада навела да „’Фејсбук’ и ’Инстаграм’ привремено дозвољавају позиве на насиље против Руса”, а представник „Мете” Енди Стоун изјавио је за Си-Ен-Ен да се „привремено толеришу политичке изјаве које обично крше правила ФБ”. С друге стране, многи корисници широм света се већ месецима жале да им се налози суспендују уколико не поштују правила ове компаније.
У „Мети” су промену своје политике 11. марта објаснили жељом да се заштите права људи „на слободу говора као израз самоодбране”. Према речима потпредседника корпорације Ника Клега, „Мета” је своју нову политику применила искључиво на територији Украјине и наводно је реч о привременој одлуци, која је донета „под ванредним и невиђеним околностима”.
Суочено с оваквом политиком, прво је руско Министарство унутрашњих послова укинуло свој налог на „Инстаграму”. „Роскомнадзор” је одлучио да 14. марта блокира „Инстаграм” („Фејсбук” је блокиран раније), а тужилаштво је захтевало да се компанија „Мета” прогласи екстремистичком организацијом и да јој се забрани рад у Русији.
Током јучерашњег суђења Федерално тужилаштво и Федерална служба безбедности (ФСБ) остали су при захтеву да се забрани рад „Мете”, а адвокати ове компаније су напоменули да је она већ променила своју политику и прогласила да је русофобија неприхватљива, као и позиви на насиље против Руса.
Кад је успорен рад ових апликација, почела је да се мења и публика на друштвеним мрежама. Истраживачка агенција „Медијаскоп” је на захтев руске медијске корпорације РБК спровела истраживање и израчунала дневну посећеност најпопуларнијих друштвених мрежа у Русији од 24. фебруара (почетка напада на Украјину) до 15. марта.
Већ следећег дана „Роскомнадзор” је почео да успорава саобраћај на „Фејсбуку”, а дан раније ова друштвена мрежа је ограничила приступ налозима четири руска медија. У Русији је „Фејсбук” потпуно блокиран 4. марта. И на „Твитер” је у Русији од 1. марта почело да се примењује успоравање сајта и апликације, а 14. марта је блокиран „Инстаграм”.
Након успоравања „Фејсбука”, ову мрежу су и даље користили милиони Руса, али, према подацима „Медијаскопа”, у односу на 24. фебруар, кад је број корисника износио 9,6 милиона људи старијих од 12 година, 5. марта (другог дана блокаде), опао је на девет милиона, а од 10. до 15. марта број корисника у Русији је износио од 5,5 до 6,9 милиона људи, у зависности од дана. Упркос ограничењима, констатована је континуирана активност корисника због ВПН (виртуелне приватне мреже, која је, званично, створена како би компаније заштитиле своју комуникацију од шпијунаже), која омогућава приступ чак и блокираним изворима.
Већина руских корисника одмах се преселила на друге изворе. Од 11. марта, кад је „Роскомнадзор” најавио блокирање „Инстаграма”, број корисника „Телеграма” је драстично порастао: 10. марта било је 35,7 милиона Руса; већ следећег дана – 40,9 милиона, а 14. марта, на дан блокаде – 47,3 милиона људи у Русији.
Као последица блокирања „Фејсбука” и „Инстаграма”, порасла је и публика најпопуларније друштвене мреже у земљи „Вконтакте”. Док је 24. фебруара у Русији на овој мрежи било 46,5 милиона људи, 15. марта број корисника је скочио на 50,3 милиона.
Руси се селе на своје сајтове за продају
„Инстаграм” је имао највећу дневну публику у последње три недеље 14. марта, првог дана блокаде. Тада је скоро 40,9 милиона Руса ушло у апликацију или на сајт. Већ следећег дана број корисника „Инстаграма” смањен је за више од 16 одсто, на 34,2 милиона Руса. Међутим, „Инстаграм” за неке кориснике има и другу димензију, која се односи на рекламирање и продају производа. „Форбс” је на дан блокаде објавио да ће 67 одсто корисника „Инстаграма” остати без прихода, а до податка су дошли позивајући се на студију у којој је учествовало 55.000 људи. Према овим подацима, приход ће изгубити не само они који зарађују од оглашавања (осам одсто испитаника), већ и самозапослени корисници или индивидуални предузетници 35,5 одсто). Страдаће и предузећа која су привукла купце само преко „Инстаграма” (25 одсто), мала предузећа (18) и запослени на овим платформама (13,5 одсто). Око 60 одсто испитаника зарађује уз помоћ „Инстаграма” од 10.000 до 100.000 рубаља (до 100.000 динара), а 21 одсто и више од овог износа.
Подели ову вест




Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.