Четвртак, 26.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

„Вариола вера” и уметничка слобода

Из филма „Вариола Вера” (Принтскрин)

Тема недеље у „Политици” недавно је била Пет деценија од епидемије вариоле вере. У текстовима на три странице описан је догађај који је многима од нас остао у сећању и у последње време често је помињан због ситуације с вирусом корона. Прва жртва вариоле била је медицинска сестра Душица Спасић, која је преминула с непуне 23 године. У знак сећања, колеге су поставиле бисту с њеним ликом на Првој хируршкој клиници, где је радила.

У оквиру теме недеље објављен је и кратак текст под насловом „Филм Горана Марковића – метафора болесног друштва”. У тексту се наводе речи Горана Марковића да су неки ликови стварно личили на актере епидемије, да су други представљали комбинацију разних личности, док су неки сасвим измишљени.

Горан Марковић је филм „Вариола вера” снимио 1982, десет година после епидемије. У филму је било и неких вулгарних сцена (Раде Шербеџија и Владица Милосављевић), због чега су пацијенти Прве хируршке клинике касније застајали поред бисте прве жртве вариоле вере и давали неукусне коментаре на основу виђених сцена. То је веома погодило родитеље, родбину, пријатеље и колеге Душице Спасић, па се у време приказивања филма у биоскопима подигла велика бура у јавности.

Сећам се да сам у то време у једном од илустрованих листова читао интервју с родитељима Душице Спасић. Испричали су како су доживели и шта су све преживели у време епидемије. За смрт кћерке сазнали су тек после изласка из карантина. Не могу да се сетим какав је епилог на крају био, јер су њени родитељи захтевали да се Горан Марковић извини или да каже да су ликови били измишљени.

Приликом снимања филма, чак и по истинитим догађајима, увек се унесе по мало уметничке слободе. Међутим, Горан Марковић је ту уметничку слободу доста прекорачио.

Ово би могла да буде и поука студентима филмске уметности, будућим режисерима, да добро пазе како ће у неки филм унети уметничку слободу, а да никог не увреде.

Саша Р. Петровић,
Београд

Коментари2
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Борис М. Бања Лука
Добар текст. Погледајте само реакције људи на филм о популарном пјевачу. Већина тих људи је жива и није им мило да се тако фалсификују њихови животи. На коментаре о умјетничкој слободи само мислим каква би реакција била на филм који у негативном свјетлу приказује британску круну, америчку историју или било шта друго.
Dragomir Olujić Oluja
Pa, Borise, zašto komentarišete nešto o čemu nemate pojma – postoji na desetine filmova koji ne samo da „u negativnom svjetlu prikazuju britansku krunu, američku istoriju“, papu, razne predsednike, vladare... nego se i sprdaju sa njima!

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.