Четвртак, 30.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
ЕКСКЛУЗИВНО: Ендру Доминик, аустралијски редитељ

Пандемијски рокенрол пријатељства у суперизолацији

Нови албум Ника Кејва за мене је био невероватно емотиван и заиста сам желео да нађем најбољи могући начин да га некако визуелно представим, да се све осети, да се свака реч доживи
Ендру Доминик (EPA/Claudio Onoreti)

После светске премијере на овогодишњем Берлинском фестивалу, дугометражни музичко-документарни филм „Барем за то знам да је истина” аустралијског редитеља Ендруа Доминика (рођен на Новом Зеланду), 11. маја званично улази у биоскопе широм света. Филм неће заобићи ни Србију, али тако што ће се приказати 12. маја у оквиру 15. Белдокса (од 11. до 18. маја).

Овај Домиников филм довешће до усхићења све планетарне поклонике музичке поезије легендарног Ника Кејва, иначе редитељевог земљака и вишедеценијског пријатеља, чија се стваралаштва међусобном сарадњом често преплићу (Кејв је подарио музику у Доминиковим филмовима „Чопер”, „Убиство Џесија Џејмса од стране кукавице Роберта Форда”, „Још једном са осећањем”...), а уз то разбиће вокалну, инструменталну и медијску тишину музичара који се повукао са јавне сцене након смрти свог сина Артура 2105. године.

Филм „Барем за то знам да је истина” открива и како се Ник Кејв, заједно са својим верним стваралачким сарадником из бенда, Вореном Елисом поново нашао у немогућности да наступа уживо на сцени, само што је овај пут своју невољу поделио са музичарима широм света, који су такође морали да одустану од контакта са публиком због пандемије. И оно, што је и најважније, овај филм ексклузивно промовише и два нова албума Ника Кејва („Ghosteen” и „Carnage”), настала током ове две дуге пандемијске године.

У ексклузивном разговору за „Политику” путем „Зума”, Ендру Доминик открива и како их је челични асутралијски локдаун спојио у нешто либералнијем Лондону, у којем је филм и сниман и где је Кејв компоновао своје нове незаборавне музичке ноте...

Како је било снимати и стварати у овом узнемиравајућем и ограничавајућем пандемијском времену?

То је била нека врста тешке муке, јер сам завршавао још један филм – „Блонди” о Мерилин Монро за „Нетфликс”. Парадоксално, али пандемија је за мене била таква да сам снимао филмове, дакле мој живот се заправо толико променио. Само је прешло из изолованог у суперизоловано. Када ме је Ник замолио да то урадимо, јер му је било досадно што су морали да откажу турнеју, прво сам помислио како није добар тајминг и како ми је тешко да стигнем до Енглеске. Међутим, када сам преслушао нови албум једноставно сам морао то да урадим и да издржим снимање филма са људима који морају да буду минимум шест прописаних стопа удаљени једни од других, да носе маске, да се стално тестирају. Како у животу имам и веће проблеме решио сам да се не нервирам и да искористим прилику да напустим свој мали изоловани свет и дружим се са пријатељима. Дакле, у одговору на ваше питање треба да кажем: било нам је фантастично! Две интензивне заједничке недеље и само шест снимајућих дана.

Из филма „Барем за то знам да је истина” (Фото: скриншот Д. Лакић)

У филму који је магично једноставан, готово експерименталан, постоје различите линије које се спајају у једну тачку?

Да, и та тачка је Ник Кејв. Мислим да он не верује у ону изреку да оно што те не убије чини те јачим, али у његовом случају управо га је то учинило јачим. Ник је стварно у доброј форми, али да ли је то и истински добра психолошка форма? Мислим да је све што каже у филму само здрав разум. Знате, он је невероватно здрав, веома одговоран. Он је много лепша особа од онога „бити леп момак” и сјајно је кад вас он воли. Могу вам рећи из искуства – он је диван пријатељ.

Он вас је и спојио са вашом женом?

Ха, истина. Он је бивши дечко моје девојке. Тако сам и први пут срео и упознао Ника. Не код дилера дроге већ као њеног бившег дечка. Она није више моја жена. Заправо, никада и нисмо били венчани већ смо живели заједно и имамо дете.

Сам увод филма је занимљив – видимо Никову колекцију порцуланских ђавола. Да ли је значење тога у његовом суочавању са демонима током живота? Шта сте о њему ново открили после толиких година?

Мислим да је очигледно, живот ђавола је Ников живот, наравно прерушен. И мислим да је та колекција на неки начин израз његове кривице. Тај осећај кривње за смрт сина. Осећај који људи са сличном трагедијом у себи носе било да је то логично или не. Мислим да је Ник постао свестан да ће живот постати серија пуштања и праштања. Знате оно: како будеш старији, само ћеш се опростити од свих г....а. И ми то морамо да поднесемо са добром милошћу и са љубављу према нашим ближњима, знате на шта мислим. Ник је особа која је много више забринута за људе у свом животу, за каријеру и нисам сигуран да је то увек био случај. Али свакако је његова каријера постала много занимљивија пошто је постао забринутији.

Видимо у филму и кратку али изузетно важну појаву и Маријен Фејтфул? И даље је симбол лепоте и пркоса?

Ник ју је много желео у филму, али је све било неизвесно због Маријениног тешког случаја короне који је имала. Она је јака жена и дошла је на снимање у колицима и са кисеоничком маском, није могла да пева али је зато тако фантастично одшапутала Никову песму. И има нешто у томе, шапутање је као симбол вечности, као симбол љубавне песме. Љубавна песма о суочавању са неизбежним губитком који долази. Самим тим је и херојска. Има нечег у гласу Меријен што сматрам заиста дирљивим. Да бисте то чули морао сам некако да покушам да смислим нешто што бих визуелно урадио, визуелно истакао музику и Меријенин глас. Употребио сам средње светло, у центру је само Ник а онда се цела ствар отвори и видите гудаче, Ворена Елиса како вришти и затим се све враћа на Ника и његове велике акорде.

Сам филмски сет је велика празнина коју испуњавате покретом, поезијом и музиком као равноправним филмским ликовима?

Тај нови албум Ника Кејва за мене је био невероватно емотиван и заиста сам желео да нађем најбољи могући начин да га некако визуелно представим. Да се све осети, да се свака реч доживи упркос ограничавајућим околностима. Зато сам акценат ставио на светло и начин на које се светло понаша и камера креће и тако сам се некако увлачио у саму бит песама и музике. Некако се ту није радило о снимању документарца о Нику Кејву. Иако мислим да је филм веома леп у смислу врло једноставне позитивне поруке коју он шаље и портрета који приказује, моја жеља је била да у фокусу буде музика.

Где ви заправо живите сада?

Сада сам у Лос Анђелесу, развратно али дешава се. Збрисао сам од тешких аустралијских антиковид мера, а и то је место где морате да будете ако сте филмски стваралац и заиста желите да снимате филмове. Сва културна дешавања су се преселила тамо, сви уметници су се тамо преселили и сви музичари. Док Америка само клизи у амбис, Лос Анђелес је једина ствар која је преостала.

Шта је са Њујорком као некадашњом меком културе и уметности?

Душо моја, готово је. Њујорк је готов. Докусурили су га ковид и економска криза.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

ana lalic
"Док Америка само клизи у амбис, Лос Анђелес је једина ствар која је преостала" . Papir trpi svasta.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.