Сарајево успорава изградњу аеродрома у Требињу
Од нашег сталног дописника
Бањалука – Изградња аеродрома четрнаест километара од Требиња, у регији која остварује завидан туристички развој, ићи ће нешто спорије него што су замисли надлежни за ресор саобраћаја у Бањалуци.
До застоја је дошло јер и овом заједничком пројекту Србије и Републике Српске у Сарајеву покушавају да нађу мане, у чему однедавно имају помоћ из Хрватске, док у Бањалуци верују да је позадина „опструкција” то што се и у овом пројекту Београд појављује као инвеститор.
Српски представници у Сарајеву верују да је то недавно навело министарку спољних послова БиХ Бисеру Турковић, функционерку Изетбеговићевог СДА, да се у задњи час предомисли и на основу примедаба градоначелника Дубровника повуче сагласност на споразум о изградњи аеродрома, што је урадила непосредно пред седницу Савета министара БиХ, који је требало да подржи инвестицију.
Потез Турковићеве пореметио је планирану динамику изградње стратешки важног пројекта за Херцеговину, на који, како тврде у РС, примедбе нису имали ни у Загребу.
„Дојче веле” пише како се руководство у Дубровнику узнемирило када је Савет министара најавио могућност пристанка на изградњу аеродрома код Требиња, који би већински финансирала Србија. Наиме, градоначелник Дубровника Мате Франковић изненада је затражио да „одмах буде обустављена изградња” док, како је образложио свој писани захтев, не буде испитан утицај на околину преко државних граница. „Дојче веле” пише да Дубровник има монопол на ваздушни саобраћај у овом делу Далмације, с источном Херцеговином у залеђу, али је аеродром у том граду затворен за време сваке јаче буре, па Требињци у томе налазе своју прилику. Како се наводи, Дубровник има примедбе на близину водозахватне зоне, док саговорници „Дојче велеа” сматрају како су наводи да би писта у Требињу могла бити полигон за Русе углавном преувеличани, те истичу да позадина противљења овом пројекту које долази из Хрватске има и економске мотиве, а ваљда и еколошке.
Таква убеђења превладавају и у Бањалуци, где верују да ће будући аеродром остваривати добре финансијске приходе и бити далеко боље позициониран у односу на онај у Дубровнику.
Градоначелник Требиња Мирко Ћурић рекао је за „Политику” да ће пројекат изградње аеродрома бити реализован у складу са свим релевантним законским регулативама и прописима из области градње и заштите животне средине.
Он очекује да ће будући аеродром имати велики утицај на привреду и развој, те додаје да је реч о стратешком пројекту који има витални интерес за целу херцеговачку регију, као и за РС и БиХ. Покушаје оспоравања, који долазе из Дубровника, Ћурић описује као „политички мотивисане” и подсећа да је идеја о изградњи писте поред Требиња безмало старија од аеродрома у Чилипима код Дубровника.
Наиме, о градњи требињског аеродрома говорило се и пре седамдесет година у време бивше Југославије, немало после завршетка Другог светског рата.
„Тадашња политика одлучила је и пресудила да се, ипак, гради онај у Чилипима. То нас, садашњу генерацију, обавезује да истрајемо у нашим плановима, што свакако и намеравамо”, каже Ћурић.
Он уверава да тезе како ће изградња аеродрома угрозити извориште реке Обле нису основане јер је, како појашњава, реч о изузетно великом пројекту, што по логици ствари подразумева поштовање свих процедура, укључујући и стручне елаборате који прецизно прописују мере заштите животне средине и еколошке стандарде.
Ћурић истиче да би аеродром имао велику важност за целу јужну регију БиХ, превасходно јер би, сем привредног раста и нових инвестиција, поспешио развој туризма, у ком, подсећа он, Требиње већ бележи веома добре резултате. Напоменуо је да су Херцеговци захвални Србији због опредељења да подржи изградњу аеродрома, што, како је рекао, сем жеље за повезивањем, показује и намеру Београда да обезбеди напредак целог региона.
Након што је из Сарајева проблематизован и овај заједнички економски пројекат Србије и Српске, министар комуникација и транспорта у Савету министара БиХ Војин Митровић појаснио је да је Председништву БиХ прослеђен документ који се односи на изградњу аеродрома.
Реч је о документу, односно предлогу основа за вођење преговора ради закључивања меморандума за изградњу аеродрома у Требињу између БиХ и Србије.
Тај документ усвојио је Савет министара крајем марта након што је Турковићева повукла сагласност на нацрт меморандума о изградњи аеродрома у Требињу између БиХ и Србије.
„Тај документ, ако код њих добије зелено светло, биће враћен Савету министара. Онда ми морамо формирати радну групу која ће се бавити усаглашавањем и преговорима, те утврдити нацрт меморандума за који је потребно тражити мишљење свих надлежних институција”, објаснио је Митровић.
Како је истакао, реализација градње аеродрома у Требињу немогућа је без потписаног меморандума између БиХ и Србије. Он примећује да су потезом Турковићеве, која је повукла сагласност на нацрт меморандума, начињена два корака уназад у погледу реализације важног пројекта у Херцеговини.
Подели ову вест





Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.