Гужве у превозу, врућина у возилима
Прошли празници, Београђани се вратили обавезама, а са њима и гужве у јавном превозу – нарочито у време такозваних шпицева. Готово сваког дана у току послеподнева, у време враћања с посла, у свим деловима града аутобуси су пребукирани, човек преко човека. За разлику од зиме и почетка пролећа, тренутне гужве разликује то што су праћене врућином. Јер, услед веће спољне температуре и у возилима јавног превоза се топлота више осећа. Нарочито када су бројни путници у њима. Отварају се прозори да уђе дашак спољног ваздуха, али неретко ни то није довољно.
Зато се последњих дана све више могу чути питања путника попут „Има ли климе?” или „Хоће ли већ једном укључити климу?”.
Клима-уређаје, наравно, имају многа београдска јавна возила, али ствар је у томе што постоје прецизна, прописана правила када се они укључују, односно када могу да хладе, а када да греју.
Како смо и раније писали, када су врућине, клима мора да расхлађује возило, али постоји минимална температура која је сигнал за укључивање климе у тим условима. Правила предвиђају да возила морају бити загрејана када је спољна температура испод 10 степени, односно морају бити расхлађена када је та температура изнад 25 степени.
Када је вирус корона био у пуном јеку, ова правила су делимично измењена, па је тада препоручено да се клима-уређаји за хлађење пале када је спољна температура виша од 28 степени и то тако да у возилу буде за пет степени нижа температура, уз подешавање снаге вентилатора на минимум.
Последњих дана имамо више температуре, али како се чини оне још нису довољан, минимални разлог да се укључе климе на хлађење. Према неписаном правилу, сигнал да се укључе клима-уређаји у возилима даје Секретаријат за јавни превоз, а према пракси из претходних година редовно коришћење климе обавезно је када су температуре изнад 25 степени већ од јутарњих сати па до касних послеподневних. У преводу, путници ће морати да сачекају константније топле дане и врућине пре него што се климе свакодневно пусте у погон јер садашње поподневне врућине нису довољан разлог за свакодневно, целодневно паљење ових уређаја.
Када је реч о опремљености јавних возила клима-уређајима, код приватних превозника нема разлике, њихови сви аутобуси имају ову врсту опреме, а превозници су у обавези да се старају о исправности ових уређаја. На све то, приватници су у обавези да имају возила са клима-уређајима. Али, ту се уочавају двоструки аршини надлежних јер са друге стране у возилима ГСП „Београд” ситуација је шаролика, односно климе део возила има, а део њих не. Да би се ово променило, решење је нађено у набавци нових возила за потребе највећег градског превозника. Проблем је што ће још доста времена протећи док сва возила без климе буду замењена климатизованим. Једна од највећих препрека на том путу су врло стари трамваји који немају климу, а чији наследници на шинама се још не назиру.
Када се говори о контроли и санкционисању превозника на тему клима, град је последњих година у више наврата проверавао исправност и коришћење ових уређаја. Било је и кажњавања превозника, што су грађани поздравили, али се део њих с правом и запитао – зашто се кажњавају они који имају климе, а на улицама града је и даље доста возила без ових уређаја.
Подели ову вест





Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.