Четвртак, 30.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Гужве у превозу, врућина у возилима

Клима-уређаје имају многа београдска јавна возила, али ствар је у томе што постоје прецизна, прописана правила када се они укључују, односно када могу да хладе, а када да греју.
Топла мајска поднева нису довољан разлог за старт клима, поручује искуство из претходних година (фото Д. Јевремовић)

Прошли празници, Београђани се вратили обавезама, а са њима и гужве у јавном превозу – нарочито у време такозваних шпицева. Готово сваког дана у току послеподнева, у време враћања с посла, у свим деловима града аутобуси су пребукирани, човек преко човека. За разлику од зиме и почетка пролећа, тренутне гужве разликује то што су праћене врућином. Јер, услед веће спољне температуре и у возилима јавног превоза се топлота више осећа. Нарочито када су бројни путници у њима. Отварају се прозори да уђе дашак спољног ваздуха, али неретко ни то није довољно.

Зато се последњих дана све више могу чути питања путника попут „Има ли климе?” или „Хоће ли већ једном укључити климу?”.

Клима-уређаје, наравно, имају многа београдска јавна возила, али ствар је у томе што постоје прецизна, прописана правила када се они укључују, односно када могу да хладе, а када да греју.

Како смо и раније писали, када су врућине, клима мора да расхлађује возило, али постоји минимална температура која је сигнал за укључивање климе у тим условима. Правила предвиђају да возила морају бити загрејана када је спољна температура испод 10 степени, односно морају бити расхлађена када је та температура изнад 25 степени.

Када је вирус корона био у пуном јеку, ова правила су делимично измењена, па је тада препоручено да се клима-уређаји за хлађење пале када је спољна температура виша од 28 степени и то тако да у возилу буде за пет степени нижа температура, уз подешавање снаге вентилатора на минимум.

Последњих дана имамо више температуре, али како се чини оне још нису довољан, минимални разлог да се укључе климе на хлађење. Према неписаном правилу, сигнал да се укључе клима-уређаји у возилима даје Секретаријат за јавни превоз, а према пракси из претходних година редовно коришћење климе обавезно је када су температуре изнад 25 степени већ од јутарњих сати па до касних послеподневних. У преводу, путници ће морати да сачекају константније топле дане и врућине пре него што се климе свакодневно пусте у погон јер садашње поподневне врућине нису довољан разлог за свакодневно, целодневно паљење ових уређаја.

Када је реч о опремљености јавних возила клима-уређајима, код приватних превозника нема разлике, њихови сви аутобуси имају ову врсту опреме, а превозници су у обавези да се старају о исправности ових уређаја. На све то, приватници су у обавези да имају возила са клима-уређајима. Али, ту се уочавају двоструки аршини надлежних јер са друге стране у возилима ГСП „Београд” ситуација је шаролика, односно климе део возила има, а део њих не. Да би се ово променило, решење је нађено у набавци нових возила за потребе највећег градског превозника. Проблем је што ће још доста времена протећи док сва возила без климе буду замењена климатизованим. Једна од највећих препрека на том путу су врло стари трамваји који немају климу, а чији наследници на шинама се још не назиру.

Када се говори о контроли и санкционисању превозника на тему клима, град је последњих година у више наврата проверавао исправност и коришћење ових уређаја. Било је и кажњавања превозника, што су грађани поздравили, али се део њих с правом и запитао – зашто се кажњавају они који имају климе, а на улицама града је и даље доста возила без ових уређаја.

Коментари4
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Nataša
Dodala bih, spasite stari železnički most Zamenik gradonačelnika Goran Vesić izjavio je da će stari Savski most biti uklonjen i da će na njegovom mestu nići novi most sa šest traka. Zamenik gradonačelnika navodi da će stari Savski most biti premešten u Park na Ušću i da će biti pretvoren u moderan prostor, pun restorana, sa vidikovcem. Taj most može da bude isključivo pešačka zona, staza za bicikle i alternativa za kola hitne pomoći i vatrogasaca koji ne mogu često da predju Brankov most zbo
prosipanje
Sta se cudite. Tako to ide kad nam je uzor Rusija. A icice nam i bolje kad se konacno okrenemo Rusima i braci Kinezima.
Бата
Пре пар дана сам нешто пре 16 часова возио у ГСП бусу у којем је радило грејање, напољу било за кратке рукаве. Већ 15-ак година од када постоје климе у градском превозу питам иста питања. Зашто се зими претера са грејањем када сви носе јакне и у превозу се потпаримо пре поновног изласка на хладно ? И зашто се лети не фиксирају прозори да не могу да се отворе више од 10-ак центиметара ? Током летњих врућина прозори су широм отворени и климе не могу да охладе већ дувају млак ваздух.
Ja
Ali ko propisuje ova pravila kojih se čak i ne pridržavaju pa nastaje totalni haos? Ni sama ne znam koliko puta sam se zaledila zimi i skuvala leti u GSP-u, za njih važi krilatica "leti greje, zimi hladi".

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.