Хоће ли и професори факултета надзирати полагање матуре
Државна матура која треба да замени пријемне испите за упис на факултете, да буде спроведена на националном нивоу, да објективно вреднује знање ђака, омогући им једнаке шансе за наставак школовања, на видело изнесе мањкавости и унапреди квалитет предуниверзитетског школства – неопходна је образовном систему Србије.
То је полазна тачка око које није било спора између практичара из учионица и доносилаца одлука на јучерашњем састанку представника Форума београдских гимназија (ФБГ) и Министарства просвете, науке и технолошког развоја. Наизглед одржан у невреме, после другог пилотирања велике матуре а пред смену просветне власти, овај сусрет и разговор ипак би могао да изнедри измене у правилима будуће провере знања.
− Форум је изнео предлоге који би могли бити прихватљиви и универзитетској заједници уколико би се одрекла тог помало елитистичког става да напросто нема поверења у предуниверзитетски систем, који није експлицитно исказан али се наслућује. Предложили смо да у дежурству на државној матури, као и у прегледању тестова, осим средњошколских учествују и универзитетски наставници, а да супервизори буду искључиво из реда академске заједнице. Ангажовање у процесу спровођења државне матуре треба да буде плаћено и професорима средњих школа и факултета. Радити тај посао треба да буде ствар престижа, не принуде − објаснио је за наш лист Александар Марков, председник ФБГ-а.
Један од предлога је био и да се за дежурство, прегледање и супервизију на државној матури наставници бирају по конкурсу, али је, преноси Марков, бојазан ресорног министарства да се не би одазвао довољан број.
− Да би државна матура успела и наставници морају бити додатно мотивисани, па и материјално. Није довољна само професионална сатисфакција. Ако нема пара – нема ни матуре, ту је суштина и крај приче. Није касно, не би било неочекивано, да се сад каже да матуре неће бити кад је планирана 2024. године. За одлагање увек може да се пронађе разлог, као што је била корона последњи пут − сумира гласноговорник гимназијских професора.
Он примећује да су у последње време у центру пажње сваке приче о великој матури гимназијски или универзитетски професори, а да су на маргинама млади који ту проверу знања треба да полажу.
− Сама државна матура везивала се за реформу која је спроведена. Мислим да резултати реформе нису такви да омогућавају деци да уче за знање, већ и даље доминантно уче за оцену. Ако су питања конципирана тако каква је разлика између пријемног и матуре која би требало да га замени? Један од аргумената за увођење велике матуре може бити и анализа успеха студената после прве године студија, пролазност је око 50 одсто, дакле исто толико их падне већ на првој години, а то нам нешто говори и о квалитету пријемних испита − каже Марков.
Уверен је да се неће обистинити тежња ресорног министарства да на старту наредне школске године, будући ђаци трећег разреда који ће, по плану, први полагати државну матуру 2024. године, коначно сазнају шта их на том испиту чека и који су, према томе, нови критеријуми уписа на факултете.
− Наопако смо кренули, прво је требало све договорити са високошколским установама, ставити на папир, у правни оквир, а не усмено. Стоји и да се не могу ретроактивно мењати услови под којима се деца школују, односно да свака генерација пре него што упише средњу школу има право да зна како се та школа завршава и каква је проходност за наставак образовања. Свесни смо и ми, а и најодговорнији за увођење државне матуре, објективних ограничења која могу довести до тога да ова провера знања ипак не буде уведена 2024. године − закључује Марков.
Подели ову вест







Комeнтар успeшно додат!
Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.