Четвртак, 19.05.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Атанасковићева: Држава није знала за планове „Стелантиса”

На менаџменту компаније било је да одлучи шта ће са радницима док буду мењали машине и сређивали хале за почетак производње новог модела
(Фото Танјуг/Д.Радуловић)

У уговору о подстицајима којим се Србија обавезала да субвенционише производњу електричног аутомобила у Крагујевцу са 48 милиона евра, није наведено шта ће две хиљаде запослених радити две године док се фабрика буде припремала за прелазак на производњу новог модела.

„Стелантис” је радницима „Фијат Крајслер аутомобила (ФЦА) Србија” понудио да за то време пређу у једну од четири фабрике у Италији, Немачкој, Пољској и Словачкој или да добровољно напусте фирму уз отпремнину од око 300 евра по години стажа.

Анђелка Атанасковић, министарска привреде, потврдила је јуче да у уговору не стоји ништа од овога што је „Стелантис” понудио радницима, већ само то да ће нови модел почети да се производи средином 2024. године.

– На менаџменту компаније било је да одлучи шта ће са радницима за то време док буду мењали машине и сређивали хале за почетак производње електричног аутомобила. Ми нисмо знали шта је њима на уму. Гледаћемо да нађемо најбољи могући начин за људе који не буду хтели да прихвате ниједну солуцију –  изјавила је Атанасковићева за „Политику”.

Нагласила је да ће заједно са Министарством за рад покушати да изађе у сусрет тим радницима.

– У сваком случају фабрика ће радити, нема говора да неће. Све је ствар техничке природе, а мислим да је велики помак за Србију да уђу у посао производње електричних аутомобила. Успех је да нови модел дође овде и то је добро и за Крагујевац и за Србију – навела је Атанасковићева.

Упитана да ли постоји могућност да радници остану у Србији на плаћеном одсуству и да добијају 65 одсто од зараде, а да не раде док чекају да почне производња новог модела, одговорила је одрично.

Министарка привреде подсетила је да радници имају понуде да иду у четири државе и да годишње зараде у Пољској и Словачкој по 20.000 евра, у Немачкој од 27.000 до 29.000, а у Италији 23.000, док им је годишња зарада у Србији око 8.000 евра.

– Могли би да зараде три пута више. Сада је ствар само у томе да ли наши људи хоће да иду. Можда када размисле, и прихвате понуду. Али да добијају новац, да седе и да ништа не раде, то сигурно нема нигде. Наш менталитет мора мало да се мења, навикли смо да живимо у другом свету. Држава никога није оставила на улици. Урадићемо најбоље за раднике – казала је Атанасковићева.

Према уговору који су крајем априла потписале министарка привреде и Силвија Вернети, директорка ФЦА Србија, већински партнер ће уложити 162 милиона евра. С тим што корисник субвенције треба најмање 25 одсто да уложи у нови иновативни електрични аутомобил од сопственог новца, који не садржи било какву државну подршку.

Државна помоћ биће исплаћена у две транше, 15,5 милиона евра 2023. године и 32,54 милиона евра 2024.

Овај договор је део „Стелантисове” стратегије према којој ће компанија до 2030. производити најмање 75 нових модела електричних возила, од чега ће 50 бити произведено у Европи. Намера им је да достигну стопостотну продају микса путничких електричних возила у Европи до краја ове деценије, као и нулту емисију штетних гасова до 2038. године.

Радници „Фијата” у мају имају само два радна дана, а првобитним планом је предвиђено да у јуну оду на одмор са кога се тек враћају у септембру. Од почетка године су сваког месеца имали по неколико радних дана. Оно што запослене највише брине јесте чињеница да „Стелантис” смањује број радника и у другим погонима.

Заједничка компанија „Фијата” и „Пежоа” договорила је са синдикатима да ће ове године погон Мирафиори” у Торину у коме се производи електрични модел „њу 500” добровољно напустити 480 радника, саопштили су у понедељак представници италијанског синдиката ФИМ-ЦИСЛ. „Стелантис” је већ постигао сличан споразум са синдикатима у фебруару у вези са више од 700 добровољних одлазака, за укупно 1.200 радних места ове године у Италији.

 

 

Коментари17
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Alisa
Kako niste znali? Sto niste pitali? ko vam pise ugovore a ko ih potpisuje?
Hajduk Veljko
I, sta cemo sad?
Mikailo
Ništa - Pravac u Nemačku i ARBAIT, ARBAIT
Zoran
Cekate sledeceg gazdu, sta bi drugo. :) Valjda ce neko da vam udeli koje parce hleba.
Aleksandar
Znaci ovako..nudi im se da odu iz svoje domovine za vece pare,a oni eto nece. Koji truli podmukli kapitalizam..Pa nisu ljudi masine da se premestaju kako je kome zgodno. Ovo je pravo lice stranog kapitala koje nema humanosti i ne misli na coveka. Samo profit!
Borivoje Šurdilović
Pa i Vi mislite samo na Vaš lični profit, jer tako. A radnici neka malo razmisle pre nego što ubuduće budu štrajkovali zbog REGRESA. I ja radim u privatnoj firmi a regres mi je 100 DINARA pa ne štrajkujem. A i Tito je odavno umro...
Zoran
"Он је навео да је од 1.100 радника Геокса, који је напустио Србију, њих 500 добило посао у Текласу посредством државе, док је осталих неколико стотина добило посао у немачкој компанији."
Plate u Slovackoj i Poljskoj su male
Plate za strane radnike u fabrikama u Slovackoj i Poljskoj su maksimum 600€, cujem od komsija kojima je istekao ugovor, pa su se vratili. I to samo u boljim fabrikama, gde nije lako dobiti posao.
Deki
Mašina automobila na unutrašnje sagorijevanje je brend. Sada su sva auta na elektricni pogon, i tu nije potreban brend. Elektricni motori su isti, samo ti treba dobra baterija. Sada kad znamo ovo, šta će nam Fiat, Stelantis ili bilo ko? Pravimo E-Stojadina i E-Zastavu.

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.