Недеља, 03.07.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Хармоника свира све од барока до 20. века

За четири године постојања, Крагујевачки академски оркестар акордеониста, предвођен диригентом Предрагом Костовићем, професором Филума, остварио је низ успеха на међународној сцени
Крагујевачки академски оркестар акордеониста (Фотографије: лична архива Предрага Костовића)

Крагујевац – Није непознато да је Крагујевац европски центар уметничке хармонике. Традиција је брижљиво грађена 40 година. Темељи су постављени у Музичкој школи „др Милоје Милојевић”, почетком осамдесетих, по повратку професора Радомира Томића из Москве. Из те клице никли су и Филум (крагујевачки Филолошко-уметнички факултет) и Крагујевачки академски оркестар акордеониста који од оснивања, пре четири године, ниже успехе на међународној сцени. Оркестром диригује професор Предраг Костовић, Томићев ученик и настављач који своју „банду” управо припрема за предстојеће концерте у Београду и Крагујевцу.

– Наступамо 18. маја у Народном позоришту у Београду, у оквиру Гитар арт фестивала. Концерт је организован у сарадњи са италијанском амбасадом и њиховим културним центром. Вече је посвећено Пјацоли, а солиста је италијански гитариста Алберто Месирца. Наредне вечери, 19. маја, свираћемо у Првој крагујевачкој гимназији. Концерт је део мајских свечаности уприличених поводом Дана града, Ђурђевдана – каже Костовић у разговору за „Политику”.

Крагујевачки академски оркестар акордеониста – КАОА, чини између 20 и 26 музичара, професора и студената Катедре за хармонику на Филумовом музичком одсеку. На катедри се школују студенти из Србије, као и они који долазе из суседних земаља. Основни инструментариј оркестра допуњују клавир, флаута, кларинет и – бандонеон.

– Нашим концертима посебну драж даје Петар Мирков, виртуоз на бандонеону, један од ретких музичара који уме да се носи са том малом хармоником – истиче Костовић.

Диригент Предраг Костовић

КАОА је плод идеје нашег саговорника и градског већника за културу Миљана Бјелетића, такође професора хармонике.

– Желели смо да искористимо потенцијал Крагујевца као центра уметничке хармонике у овом делу Европу. Оркестар је основан фебруара 2018, а после само три месеца победили смо у Пули, на такмичењу са најдужом традицијом на Балкану. Прво место смо освојили и у Тивту 2019, а тријумфовали смо и на прошлогодишњем Светском трофеју. То престижно такмичење је због пандемије први пут организовано онлајн, па су оцењивани снимци наших концерата у новосадској Синагоги и београдском Коларцу – објашњава диригент Костовић, наводећи да је оркестар део Музичког центра, градске установе културе.

Крагујевачки оркестар је редован учесник Ледамус фестивала у Лесковцу, новосадског НЕО фестивала, овдашњег ОКТОХ-а (музички фестивала у оквиру крагујевачких октобарских комеморативних свечаности), као и Међународног фестивала уметника на хармоници у Крагујевцу. На београдском Коларцу је наступао двапут, 2018. и 2019. године, када је солиста био Влатко Стефановски. Са овим гитаристом Крагујевчани ће свирати и у Херцег Новом, где се у августу одржава Гитар арт самер фестивал. Запажен концерт КАОА је имао и у Словенији, у „Свемирском центру” у градићу Витањи, где је 2020. године одржана Светосавска академија.

– Када неко долази из Крагујевца са хармоником, од њега се увек очекује да пружи највише. У Крагујевцу је хармоника статусни инструмент, пре свих захваљујући Радомиру Томићу, без чијег педагошког рада не би било ни Филума. То се данас помало заборавља – каже Костовић који је по завршетку основних студија на Конзерваторијуму „Чајковски” у Кијеву магистрирао код професора Томића.

КАОА има један це-де, у издању крагујевачког Музичког центра, очекује се издавање другог. Овај оркестар највише изводи дела Пјацоле и Маркеза, али може да интерпретира бројне ауторе, прилагођавајући хармоници композиције писане за друге инструменте.

‒ Наменске композиције за оркестар акордеониста су врло ретке, али можемо да свирамо све од барока до 20. века. Оркестар чине формирани музичари, а све аранжмане ради Предраг Радисављевић са београдског Факултета музичких уметности. Свирамо Вивалдија, Глинку, Мусоргског, Хачатуријана, Елгара... – наводи наш саговорник.

Диригент Костовић истиче и добру сарадњу са искуснијим колегама из новосадског АКУД „Соња Маринковић”, чији оркестар акордеониста баштини традицију дугу 60 година.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.