Четвртак, 30.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Модни цртежи Александра Јоксимовића

Цртеж за Проклету Јерину, 1968.

У Музеју примењене уметности до 4. јуна траје изложба „Модни цртежи Александра Јоксимовића”, а реч је о једном од најзначајнијих модних ствараоца Србије /Југославије, који је имао једну велику страст – цртање.

Како саопштавају из музеја, Јоксимовић (1933–2021) посебно је волео да цртајући размишља о новој колекцији и да најуспелије цртеже излаже на зидовима свог атељеа у згради „Центротекстила” у коме је био запослен (1964–1987), као и да се са њима фотографише дајући многобројне новинске и телевизијске интервјуе. Ова изузетна дела сачувана су захваљујући Јоксимовићевом блиском сараднику Милораду Микију Игњићу (1942–2017). Нађена у његовој заоставштини, враћена су аутору који је веровао да су она нетрагом нестала.

Цртежи су први пут сада у јавности, а ауторка Бојана Поповић одабрала је и обрадила седамдесетак радова за ову постакву, које је Јоксимовић непосредно пред своју смрт поклонио Музеју примењене уметности. Тиме је заокружена већ постојећа збирка Јоксимовићевог опуса и створена је могућност да се истраже и представе публици ова остварења која најнепосредније одражавају његов начин рада. Његови цртежи га на најбољи начин представљају као ствараоца који је, виртуозно вођеном линијом и деликатним колоритом, визуелизовао своје креаторске мисаоне процесе дајући им јасноћу, нужну за њихову реализацију, и поетичност која сублимира његову уметничку природу и буди жељу за лепим.

Шездесетих година, у време када је мода одевања имала друштвени значај због снажног еманципаторског потенцијала и отворености ка другачијем и новом, Јоксимовићеви цртежи, као својеврсне назнаке „бољег живота”, били су омиљени. Публиковани у штампаним медијима, они су имали више намена – да пруже опште модне информације, да дају одговоре на питања читатељки у вези са одевањем и да представе поетизовану суштину ауторове актуелне колекције. Међутим, од када је средином седамдесетих година 20. века фотографија постала доминантно комуникационо средство у модном систему, ни Јоксимовићевих цртежа више нема у јавности. Успон југословенске модне индустрије и убрзање производних процеса, такође су утицали да је презаузети Јоксимовић ретко имао времена за цртање – изузев за нужне радне скице. Као карактеристика креаторског посла, оне су биле и остале стални пратилац његовог рада.

Коментари1
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

legenda
Legenda mode i ukusa i stila. Nema više toga.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.