Четвртак, 30.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Украјинска жетва под знаком питања – недостаје гориво

(Pixabay)

ПАРИЗ/ЛОНДОН – Након што су завршили пролећну сезону сетве, понекад носећи панцире и шлемове, украјински ратари се суочавају са новим изазовом – налажењем довољно дизела за предстојећу жетву.

Рат с Русијом је зауставио снабдевање горивом баш у време када су пољопривредници појачали пољске радове за пролећну сезону, услед чега су, од почетка сукоба 24. фебруара, остали без око 85 одсто испорука, кажу фармери, дистрибутери горива и аналитичари, пише Ројтерс.

Укупне површине засејане житом ће због борби овог пролећа бити до 30 одсто мање него лани, а приноси би такође могли да опадну ако паори не добију гориво за одлазак на њиве ради правовремене примене агротехничких мера и обављања жетве, преноси Танјуг.

Украјина је прошле сезоне била четврти светски извозник житарица. Поред испорука пшенице и кукуруза Африци и Блиском истоку, украјинско жито учествује с једном половином у набавкама Светског програма УН за храну за ургентну помоћ.

Пошто су украјинске црноморске луке блокиране, транспорт усева је брзо постао глобално питање, а генерални секретар Уједињених нација Антонио Гутереш покушава да посредује како би се постигао договор за наставак испорука житарица и смирила светска тржишта хране на којима су цене достигле вишегодишње максимуме.

У прошлој пољопривредној години, до краја јуна 2021, Украјина је извезла 45 милиона тона житарица. Очекивало се да ће та количина бити повећан на 65 милиона након рекордне жетве крајем прошле године, али је због рата око 21 милион тона остало „заточено” у силосима широм територије коју контролише Кијев, док се сезона 2021/22. ближи крају следећег месеца.

Безбедност је до сада, због борби и гранатирања, била најважније питање за фармере, али са приближавањем наредне жетве несташица горива постаје горући проблем.

„Гориво је највећи проблем у овом тренутку, већи од свега”, каже Кес Хуизинг, Холанђанин који води фарму млека и усева од 15.000 хектара у централној Украјини.

Украјински ратари у пролећној сезони потроше највећи део дизела од укупно око 1,5 милиона тона колико троше годишње, што је више од 10 одсто украјинске годишње потражње за горивом, наводи Тарас Панасиук, комерцијални директор оператера бензинских станица ВОГ.

Украјина се за набавку горива углавном ослања на Русију, Белорусију и увоз из других крајева који стиже морским путем. Примера ради, прошле године је више од 60 одсто дизела долазило из Русије и Белорусије, процењује украјинска консултантска компанија за нафтне деривате А-95.

Сада је ова земља принуђена да се упусти у скупе и компликоване начине за допремање горива копненим путем из суседних држава као што су Пољска и Румунија, али недостатак капацитета и бирократија успоравају те напоре, саопштило је украјинско удружење за нафту и гас.

Тај задатак је постао ноћна мора јер се земље у суседству и саме суочавају са несташицом дизела, док су руски удари на рафинерију нафте и складишта горива у Кременчуку додатно смањили залихе у Украјини.

Поред тога, недостатак возача цистерни такође отежава испоруку горива јер су многи од њих ангажовани у борбама, кажу аналитичари.

Влада у Кијеву је објавила уговоре о увозу 300.000 тона дизела и 120.000 тона бензина за покривање потреба у мају, а заменик шефа кабинета украјинског председништва Кирило Тимошенко је изјавио прошлог петка да је 1.500 тона горива стигло до царинске тачке у Лавову.

Као и друге ратне факторе, тешко је предвидети и потенцијални утицај несташице горива на производњу усева, па украјинска влада није изашла с прогнозама обима жетве.

За пшеницу, која је углавном посејана пре рата као озими усев, неки аналитичари условно очекују да ће због сукоба, смањених залиха ђубрива и горива, производња пасти за 35-40 одсто са рекордног нивоа од 32 милиона тона у 2021. години.

Коментари14
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

EvGenije
Rešenje je jednostavno. Neka u rezervoare umesto goriva sipaju oružje koje im Zapad tako "velikodušno" šalje i čega jedino, ako je verovati zapadnoj propagandi, imaju u izobilju (mi smo nekada grickali korenje, oni će verovatno haubice). Ili neka prizemlje avione i dronove i garažiraju tenkove i vojne kamione i neka pokrenu kombajne i traktore. Naravno, ako im je žetva važna. Ako nije, čemu kuknjava?
сивошевић
генијално!!
Перагеније
"Рат с Русијом" - ДА је ово рат, одавно би био готов... Путин им то све време и САВЕТУЈЕ: баците оружје и латите се мотике...
Djordje Dragić
Nije frka kad se predaju daće im Rusi i naftu i gas za ostatke Nato oružja .
alisa
lako je, nek prestane amerika i zapad da salje oruzje ukrajini.
Djordje
Veliki procenat kamiona i poljoprivrednih mašina kao gorivo koristi gas.
borivoj m
Jako mali procenat kamiona koristi gas. A poljoprivredne masine na gas mozes fenjerom traziti i neces ih naci!

ПРИКАЖИ ЈОШ

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.