Понедељак, 27.06.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа

Грешници, глумци и животни невољници

О такмичарима: Абасију и Рустаију, Бруни-Тедески, Клер Дени, Парку, Кроненбергу, Дону, браћи Дарден и Марију Мартонеу…
„Тори и Локита” о проблемима малолетних афричких имиграната (Фото Прес служба Канског фестивала)

75. КАН

Кан - На врло добар пријем у главној такмичарској селекцији 75. Канског фестивала који се ближи самом крају, наишао је и филм „Свети паук” иранског аутора Алија Абасија, као пунокрвни и изазовни трилер о праћењу трагова серијског убице шест проститутки.

 Филм је сниман у иранском светом граду Машаду, главна јунакиња је новинарка која прати убицу и последице његове опсесије „чишћења улица од грешница”. Ово је и први ирански филм о серијским злочинама и злочинцима, проституцији и скенирања тортура над женама на другачији начин и из другачијег угла. Врло добро снимљено и узбудљиво филмско дело, откупљено и за приказивање у Србији.

 И други ирански филм у главном такмичарском програму – „Лејлина браћа” Саеда Рустаија, наишао је на одобравање као магично-реалистичка прича о жени која држи целу патријархалну породицу на својим леђима, гледајући у будућност и жудећи за променама...

 Свој редитељски дебитантски филм „Заувек млад” (француског назива „Les Amandiers”), славна италијанско-француска глумица Валерија Бруни-Тедески посветила је глуми и глумцима, искушавању живота и театарско-филмских искустава, али и трагедији. Радња филма догађа се крајем осамдесетих година прошлог века у чувеној позоришној школи „Les Amandiers” славног Патриса Шероа, кроз коју су пролазили многи славни француски глумци данашњице, па и главни јунаци овог филма у тумачењу Луја Гарела и Надије Тершкијевич. Дирљив, предуг и редитељски помало наиван филм Тедескијеве није добио превисоке оцене, али је за утеху што није добио ни филм француске ветеранке Клер Дени – „Звезде у подне”, радње смештене у време Сандинистичке револуције у Никарагви 1984. године.

 Боље су, наравно, оцењени филмови славних ветерана: култног јужнокорејског редитеља Парк Чан Вука и његовог такође култног канадског колеге Дејвида Кроненберга. Парк се у филму „Одлука о одласку” бави правом детективском причом, истрагом мистериозне жене чија су два супруга скончала (сумњивим) самоубиством, скоком са крова високог небодера. Овај Парков филм је мирнији и сталоженији од свега што је овај мајстор до сада урадио. И Кроненберг је другачији, дистопичнији него икада пре. У филму „Злочини будућности”, својеврсном телесном хорору и научној фантастици из блиске будућности имплантације вештачки произведених људских органа, он комбинује удобност и конзумерство, надреалне и халуциногене елементе са реализмом, креирајући и неку врсту метафоре на опште и актуелне друштвене теме. Филм је у целости снимљен у Грчкој, са глумачком екипом у којој су Виго Мортенсен, Леа Сејду и Кристен Стјуарт...

 Белгијски редитељ Лукас Дон подарио је нежан и визуелно магичан филм „Блискост” (Close) о одрастању, о два тринаестогодишња дечака чија се блискост и снажно братско пријатељство прекидају под утицајем школске средине која их оптужује за међусобну заљубљеност... Његове старије и већ два пута „Златном палмом” награђене колеге – Жан-Пјер и Лик Дарден са филмом „Тори и Локита” поново доминирају као гласноговорници људи са маргина, невидиљивих и за друштво и за екранизацију на великом филмском платну.

 Овог пута Дарденови гледаоцима нуде директан и веома близак поглед у реалне проблеме малолетних афричких имиграната, који су без родитеља и фамилије стигли чак и до Белгије. Та деца – Тори и Локита који лажу да су брат и сестра како би их пустили да деле исту собу, певајући једно другом успаванке – постају лак плен злоупотребе и послодаваца и криминалаца и свих оних који раде изван заштићене зоне азилантског смештаја за омладину. Дарденови са пуним филмским реализмом и са дубоком ауторском хуманошћу прате њихову мученичку одисеју, њихову међусобну тврдоглаву солидарност у борби против система и њихову веру у будућност и опстанак...

 И тек што је у септембру прошле године задивио публику Венецијанског фестивала са историјским театарским спектаклом „Краљ смеха”, италијански, наполитански, редитељ Марио Мартоне већ се појавио и у главном такмичарском програму 75. Кана са моћним филмом „Носталгија”. Са својим средовечним јунаком Феличеом (у изврсном тумачењу Пјерфранческа Фавина), који се вођен носталгијом после 40 година враћа у Напуљ, Мартоне нас води кроз чувене енклаве града у којима се утицај цркве у константном рату сукобљава са утицајем Каморе на локално становништво. Ништа се није променило за тих Феличеових четири деценије одсуства, али његова носталгија је јача од ове погубне чињенице. Бајколики снови о родном граду живе снажно у њему без обзира што га свештеник и мафијаши, доминантни дилери дроге и оружја, упозоравају да треба да оде. Изврстан, друштвено али и уметнички ангажовани Мартонеов филм је за дуже памћење. И он је откупљен за приказивање на фестивалима и у биоскопима Србије и региона...

 Добитник 75. „Златне палме” биће познат вечерас.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.