Уторак, 27.09.2022. ✝ Верски календар € Курсна листа
75. КАНСКА НАГРАДА ЗА РЕЖИЈУ: Парк Чан Вук, корејски редитељ

Прича о губитку који ће одрасли моћи да разумеју

„Одлука о одласку” је љубавна прича, али и детективска драма и уместо да то третирам као солидну трагедију, покушао сам да се изразим са суптилношћу, елеганцијом и хумором
Парк Чан Вук: поново награђен у Кану (Фото: EPA/Clemens Bilan)

Цењени и славни јужнокорејски редитељ Парк Чан Вук први је прославио кинематографију своје земље у свету. Још давно, са филмом „Месец је сунчев сан”, а онда је свој заслужени култни статус стекао филмовима из такозване триологије о освети: „Симпатије за господина Освету”, „Олдбој” и „Леди Освета”, у којима је истражујући људску мржњу и насиље, сам мотив освете осветлио као велику празнину.

  Са осветничким акционим трилером „Олдбој” у Кану је 2004. године освојио Гран при, а 2009. са вампирским филмом „Жеђ” и Награду жирија. Велики успех у Кану је доживео и 2016. са еротским трилером „Слушкиња”, да би ове 2022. на 75. Канском фестивалу за филм „Одлука о одласку у руке добио и „Златну палму” за најбољу режију.

 Као вишеструки повратник у Кан, Парк Чан Вук у разговору за „Политику” (вођен пре доделе награде) није крио задовољство, свестан чињенице да је овај фестивал најбоља лансирна рампа за светску дистрибуцију сваког новог филма. А овај је посебан, другачији од предходних – филм о полицијској истрази жене чија су два мужа мистериозно скончала (наводним) самоубиством...

Другачији филм од ваших предходних, јунак је љубазан и наочит детектив хичкоковског типа. Одакле идеја за овакву причу?

Мислио сам да би то требало да буде љубавни филм смештен у магловити град. Онда сам размишљао да то треба да буде филм са детективским ликом, нешто слично Мартину Беку, мом омиљеном лику из шведског серијала детективских романа. Желео сам да видим детектива који је нежан, тих, чист, љубазан и драг. Те две идеје сам спојио у причу кроз разговор са својим сценаристом Чунг Сео Кијунгом и све се постепено обликовало.

И ваша режија је некако другачија, можда је сталоженост најбоља реч која је описује?

Ако су моји претходни филмови били интензивни, направљени са циљем да пруже веома стимулативно искуство, „Одлука о одласку” је филм који суптилно и неприметно увлачи публику и заокупља њено интересовање. Дакле, нема много насиља, голотиње или сексуалних садржаја. Само сам желео сам да прикажем ове компликоване емоције са којима сваки човек и свака одрасла особа може да саосећа.

Из филма „Одлука о одласку” (фото прес служба 75. Кан)

Заиста сматрате да је овај ваш филм само за одрасле?

Ово је прича за одрасле. То је љубавна прича, а такође и детективска драма. Али оно што заиста желим да нагласим јесте да је то прича о губитку и одрасли ће моћи то да разумеју. Уместо да то третирам као солидну трагедију, покушао сам све да изразим са суптилношћу, елеганцијом и хумором. Увек сам желео да радим другачију врсту полицијског филма.

Како се и зашто наметнуо сам наслов филма?

Између детектива и осумњичене за убиство се рађа та неочекивана романса. Када људи кажу оно чувено: „Мислим да ствари међу нама неће успети”, обично се одлуче за раскид. Међутим, ако се на то гледа изван конкретне перспективе, може да делује неубедљиво. Можда желе и пристају на то да се одвоје, али с обзиром на то да дубоко у њиховим срцима не желе да се растану, родио се наслов који сугерише да неће моћи да напусте једно друго.

Занимљиво је да сте за тумача лика Сео Рае одабрали познату кинеску глумицу Танг Веји а не неку од јужжнокорејских звезда?

Мој сценариста је, док смо још писали, у глави имао Танг Веји јер је лик Сео Рае лик младе жене странца са сумњивом прошлошћу у Кини, а лик детектива Хае Џуна, у тумачењу Парк Хае Ила, жели да сагледа чињенице без предрасуда, не верујући у валидност доказа да је она убица. Процес темељног истраживања особе, упознавања кроз једну ствар за другом, за њих је нека врста изласка. Разговори које воде – веома суви и са много скривених ствари –нека су врста процеса разговора иза затворених врата са двоструким значењима. Танг Вејине особине личности које сам приметио када сам је упознао огледале су се и у преправљању сценарија. Њена искреност, једноставност и грациозност, као и мало тврдоглавости.

Танг Веји разуме и говори корејски?

Одбила је да само фонетски меморише своје дијалоге, а да не зна значење, па је учила корејски са два двојезична наставника. Научила је тако да корејска публика сада не само да може да разуме шта говори без титлова већ и да ухвати нијансе. Сјајна је. Желим да похвалим њене напоре. Никад се није уморила нити се једном пожалила.

Парк Хае Ил и Танг Веји су се показали као фантастична комбинација?

Познајем Парк Хае Ила толико дуго да је изгледало као да сам снимао једно два филма са њим. Али једног дана сам схватио да никада нисмо заједно радили. Лик детектива Хае Џуна је изузетно нежна, уредна и љубазна особа са ексцентричним хумором и ниједна друга особа ми није пала на памет осим Парк Хае Ила за ову улогу. Створио се осећај да је сценарио прилагођен њему. Као глумци њих двоје су се одмах разумели и родила се глумачка спонтаност у сарадњи. Она као понекад мирна, понекад насилна, понекад неодољива и он као море што и јесте у значењу имена Хае и самог глумца и лика којег тумачи.

Овај филм сте снимали током пандемије, како сте се носили са тим?

Снимали смо од октобра 2020. до марта 2021. године по целој земљи, а највише у Бусану, који има ту атмосферу потребну за ову причу. Постпродукција је трајала до почетка 2022. Све се продужавало и компликовало због пандемије, не само због много инфекција и неуспеха већ и због тога што је толико мало било гледалаца у биоскопима да нисмо могли да одредимо датум изласка овог филма пред публику. Међутим, у свој тој муци добра је ствар што сам постпродукцију могао да радим дуже и детаљније. Што више додирнете филм, то ће бити боље. Зато мислим да ће поплава филмова који излазе ових дана имати висококвалитетну постпродукцију. Провео сам рекордну количину времена за монтажу и уложио много труда у музику и све остало.

Коментари0
Молимо вас да се у коментарима држите теме текста. Редакција Политике ONLINE задржава право да – уколико их процени као неумесне - скрати или не објави коментаре који садрже осврте на нечију личност и приватан живот, увреде на рачун аутора текста и/или чланова редакције „Политике“ као и било какву претњу, непристојан речник, говор мржње, расне и националне увреде или било какав незаконит садржај. Коментаре писане верзалом и линкове на друге сајтове не објављујемо. Политика ONLINE нема никакву обавезу образлагања одлука везаних за скраћивање коментара и њихово објављивање. Редакција не одговара за ставове читалаца изнесене у коментарима. Ваш коментар може садржати највише 1.000 појединачних карактера, и сматра се да сте слањем коментара потврдили сагласност са горе наведеним правилима.
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Комeнтар успeшно додат!

Ваш комeнтар ћe бити видљив чим га администратор одобри.

Овај веб сајт користи колачиће

Сајт politika.rs користи колачиће у циљу унапређења услуга које пружа. Прикупљамо искључиво основне податке који су неопходни за прилагођавање садржаја и огласа, надзор рада сајта и апликације. Подаци о навикама и потребама корисника строго су заштићени. Даљим коришћењем сајта politika.rs подразумева се да сте сагласни са употребом колачића.